Tržby v MLM: Největší meziroční nárůst má firma, které vlastní lidé kazí pověst

Multilevelový marketing, víceúrovňový přímý prodej, jehož prostřednictvím se i v Česku živí tisíce osob, neustále obchodně roste. Podle účetních uzávěrek za rok 2012 tržby deseti nejvýdělečnějších MLM firem světa stouply o 2 miliardy dolarů.

Největší radost mají Steve Van Andel a Doug DeVos, synové zakladatelů Amwaye. Americký gigant plynule posiluje (z 9,2 miliardy dolarů v roce 2010 přes 10,7 miliardy dolarů v roce 2011 na 11,3 miliardy dolarů v roce 2012) a z pozice největší MLM společnosti světa sesadil americký Avon (z 10,9 přes 11,3 na 10,7 miliardy dolarů), který se v obratech fakticky vrátil o tři roky zpět. Lucemburský Oriflame klesá už třetí rok v řadě (z 2,2 přes 2,1 na 2,0 miliardy dolarů) a už se sotva drží v první desítce. Naopak americká Mary Kay třetí rok roste (z 2,5 přes 2,9 na 3,1 miliardy dolarů) a je celkově na šestém místě. Německý LR Health & Beauty, který má silné zázemí i v ČR, povadl na 313 milionů dolarů a 42. místo.

Daří se prodejcům potravinových doplňků a preparátů spojených se životosprávou. Americký Herbalife (z 2,7 přes 3,5 na 4,1 miliardy dolarů) si upevnil třetí pozici: už předloni navýšil obrat o 29,6 %, loni o 17,1 %. Nejstrmější procentuální nárůst hlásí americký Nu Skin (z 1,5 přes 1,7 na 2,2 miliardy dolarů), předloni o 13,3 % a loni o 29,4 % – což je meziroční rekord! Blake Roney, spoluzakladatel Nu Skin (vlevo), se ovšem nejspíš bude divit, co s jeho značkou provádějí distributoři v Česku…

Zatímco se odsuzují předváděčky pro důchodce, Nu Skin se vydal do mateřské školky. Rodiče vyděsil výsledky “klinických” testů imunity malých dětí, přičemž tyto praktiky na osobách mladších 18 let jsou nepřípustné. Navíc zákon výslovně zakazuje prodávat na základě vyvolaného strachu. Firmě přitížil ještě gastrokritik Roman Vaněk, který doporučenou “spásu” pro děti, džus 3g, označil za “normální mulťák. Akorát mě dvě lahve o celkovém objemu 1,5 litru přišly na dva a půl tisíce.”

Džus není na seznamu léčiv a podle Zemědělské a potravinářské inspekce jde o běžný potravinový doplněk. Ani skener použitý ke zkoumání dětí, jak se ukázalo, není lékařský přístroj a podle Zemědělské a potravinářské inspekce měří “pouze karoteny a karotenoidy, což jsou látky běžně získávané z broskví, meruněk nebo mrkví. Rozhodně nikoli všechny antioxidanty.” Jedna z maminek, jejíž dcera měla mít fatální nedostatek antioxidantů, uvedla: “Ta paní v bílém jako lékařka mi řekla, že dcerka musí pít ten nápoj, že jí pomůže. Ale i když se jí hodnoty zlepší, musí ho pít dál, aby se ty hodnoty udržely. A nejlépe, když ho budeme pít celá rodina…”

Vážení, tak tohle je MLM?!

České zastoupení Nu Skin všemu nasadilo korunu. V zaslaném prohlášení se od všeho distancovalo s tím, že šlo o “nezávislou distributorku”. Tím odhalilo slabinu multilevelového prodeje, pokud se ocitne ve špatných rukou – nulovou sebereflexi a házení špíny na pěšáky. Dokud budou v MLM působit firmy, které mají buď slabý produkt, nebo slabé lidi (v terénu i vedení), nebo obojí, nikdo se nemůže divit, že se důvěra v MLM model bude snižovat a všechny MLM firmy skončí v jednom pytli.

Je možné v multilevelovém marketingu prodávat férově? Čeho se vyvarovat? Jaké lži a manipulace nejvíce škodí systému a jak cizí přešlapy vysvětlovat klientům? I o tom bude First Class Workshop, na který přijali pozvání Roman Hassmann z Amwaye a Aleš Buksa z LR Health & Beauty Systems. Osobně u toho můžete být i Vy, registrujte se zde. Kapacita je komorně limitována na pár desítek osob.

Petr Casanova

- Reklama -