Může MLM zachránit lidi z Úřadu práce?

Jedním z mála podnikání, ne-li jediným, které lze rozjet s tisícikorunou v kapse, je multilevelový marketing. Proč nezajímá ty, kteří ztratili práci? Nebo je to naopak a lidé z MLM se vyhýbají čekatelům na Úřadu práce? Čeho se která ze stran bojí?

Tržby v MLM globálně rostou. To by mělo lákat zájemce o pasivní příjem. Z Úřadu práce se ale nikdo do MLM nehrne a ani opačným směrem není náruč rozevřená. „K obchodnímu úspěchu je nutné sebevědomí a přiměřené vystupování. MLM není šance pro úplně každého,“ říká Blake Roney, spoluzakladatel Nu Skin Enterprises, světového MLM rekordmana z hlediska meziročního nárůstu obratů o skoro 30 %.

Považovat příjemce sociálních dávek šmahem za obchodní outsidery je stejně hloupé jako olepovat každý multilevel automatickou nálepkou „podvod“. Ale něco na tom může být. „Když přijdu na startovací seminář, jako první řeknu do pléna: třetinu z vás už nikdy neuvidím, třetina to vzdá a jen třetina z vás bude úspěšná. Ale mně ta třetina stačí,“ říká ing. Aleš Buksa, bývalý majitel české, slovenské a ukrajinské větve LR Health & Beauty Systems, na záznamu z FC Workshopu.

To přiznané číslo udivuje. Proč uspěje jen třetina, navíc u firmy, která se chlubí, kolik obyčejných pokladních a skladníků už proměnila v zajímavé boháče? Proč je v MLM tak vysoká „úmrtnost“? Požádali jsme o názor několik osobností v oboru.

1. chyba v lidech, kteří prodávají

Nováčci fakticky nevědí, do čeho vstupují. Zejména bývalí zaměstnanci mnohdy mentálně neustojí, že musejí opravdu (na sobě) pracovat, že neexistuje placená dovolená, odbory ani záda, po kterých by se dalo vylézt k vyšší odměně. Je to krutý svět: Kdo nepracuje, nevydělává, a na konci měsíce může mít na kontě i nulu. V zaměstnání nemyslitelné. „Je to nejspravedlivější model ohodnocení práce a zároveň hlavní důvod, proč v něm lidé neuspějí,“ říká Michael Johnson, generální ředitel Herbalife, podle kterého „MLM není vhodný pro lidi, kteří se rychle vzdávají.“

V tom je MLM blízký podnikání, ale s výhodou oproti podnikání – možnosti využívat veškeré zázemí MLM firmy včetně výroby, logistiky, skladů a hlavně její značky. V tom se MLM zdá blízký franšízingu, ale s výhodou zlomkových vstupních nákladů.

2. chyba v lidech, kteří kupují

Multilevelový marketing má zástupy odpůrců, většinou mezi těmi, kteří v systému nepůsobili. „Nikdy jsem nezaznamenal, že by si na systém stěžoval někdo, kdo by u nás působil. Pokud nemá výsledky, ví, že je to jenom o jeho práci,“ říká Roman Hassmann, lídr české Amwaye. A ing. Buksa dodává: „Multilevelový marketing je pouze způsob odměňování v systému přímého prodeje tak, aby u lidí zůstalo více peněz. Navenek se neprojevuje a zákazníka se netýká. Nevím, čím lidem vadí. Jsme obchodníci jako každý jiný, akorát produkty donášíme a ručíme za ně.“ 

Robert af Jochnick, spoluzakladatel Oriflame, za největší paradox považuje, když se kupující zaměřuje na vše, jen ne na produkt, který se mu nabízí. Zajímavý test „prašivosti přímého prodeje“ uskutečnil na YouTube jeden podnikatel, který se po telefonu rozhodl někomu věnovat milion eur. Ve všech případech byl odmítnut už po první větě „Promiňte, mám pro Vás neopakovatelnou nabídku“. Aniž se stačil dostat k milionu, slyšel jenom zavěšení, případně urážku. Ke škodě volaného.

Přitom rozsáhlé klientské sítě MLM firem využívá stále více běžných společností. Přes MLM se prodávají finanční služby, zájezdy i tarify na internet a mobilní volání. Jejich poskytovatelé totiž zjistili, že dělají větší obrat než pasivní provozovnou na ulici nebo v nákupním centru. MLM partneři mohou nabídnout zákazníkům značné slevy, protože pracují jen za provizi ze sjednaného obchodu, nečerpají žádný plat ani pronájem prostor. (viz Gates a Buffett: MLM je obchodní model budoucnosti)

„Hlavní marže v obchodě inkasují prodejci. Někde jsou to řetězce, v MLM lidé.“ Robert af Jochnick

3. chyba v lidech, kteří „síťují“

MLM stojí na tzv. síťování. Vytvořit síť spolupracovníků, kterým budu pomáhat s jejich obchody tak, aby můj model práce mohli výhledově duplikovat a tudíž mě „naklonovat“ (a tím i moje příjmy). Bohužel obřím problémem MLM je, když „síťaři“ přivedením nového partnera nezačínají, ale končí. Shrábnou jednorázovou provizi za jeho získání a už se k němu nemají. Nechají ho napospas. Neuvědomují si, jaký poklad v něm mohou mít. „Nezáleží na tom, jak jste vytížení. Musíte najít čas na to, abyste další osobě pomohli rozkrýt a pocítit její důležitost,“ říkala Mary Kay Ash.

Zlomit nad někým hůl je snadné. Zajímavou protivahou je v ČR vznikající komunita studentů, kteří se „síťují“ napříč univerzitami i MLM firmami. Spojují se tak budoucí právníci, lékaři, ekonomové i manažeři, vzájemně odebírají služby a sdílejí klienty, a tím řeší zásadní handicqap v MLM – věk. Mladý člověk, který teprve začíná, totiž nemůže používat populární legendu o tom, jak zbohatl díky MLM, když evidentně ještě nezbohatl. Více o tom říká Roman Hassmann na záznamu z FC Workshopu.

Multilevelový marketing, stejně jako každý jiný obchodní model, stojí na lidech. Využijí ho jako příležitost i ti, kteří si stěžují, že žádnou příležitost nedostávají?

P.S.: Více o detailech prodeje Buksova LR v novém FC.

Petr Casanova

Foto: Nu Skin Enterprises

- Reklama -