I Nepál už má dolarového miliardáře: Jak zbohatnout v jedné z nejchudších zemí?

Malý velikonoční kvíz: Domníváte se, že spíše zbohatnete…

…v chudé, nebo bohaté zemi?

…v zemi, kde lidé mají, nebo nemají peníze?

…v zemi, kde máte spoustu úspěšných vzorů, nebo žádného předchůdce?

Jsem zvědav, jak se vaše předpoklady shodují s následujícím příběhem.

Binod Chaudhary se v březnu stal prvním dolarovým miliardářem v Nepálu, v jedné z nejchudších zemí světa, kde hrubý domácí produkt na osobu a rok činí kolem 1200 USD (v České republice asi 20krát tolik). Možná se zasmějete, ale 56letý Chaudhary zbohatl a nadále rychle bohatne na něčem tak bizarním, jako jsou instantní nudle.

„První, čemu za to vděčím, byl můj odchod z vysoké školy. Zní to paradoxně. Možná bych byl moudřejší teoretik, ale podnikání není o teorii,“ nakousává téma, ke kterému se ještě vrátí. „Vysoká škola rodí skvělé zaměstnance. Bohužel v zemi, kde žiji, jsou sociální poměry tak špatné, že bych na pozici zaměstnance nikdy nemohl očekávat vysoké platy. A i kdybych vysoký plat měl, vyřešil bych tím jen svou situaci. A to mi připadá málo. Pokud kolem sebe vidíte tolik lidských tragédií, chcete pomoci nejlépe všem. A to dokážete jedině pomocí podnikání, které umožní zaměstnat co nejvíce lidí na výrobě produktu, který požaduje celý svět.“

Mnozí lidé považují Nepál za duchovně zajímavou, ale teritoriálně nezajímavou zemi. „Někde“ v jižní Asii a střední části Himálaje. Jenže následující čísla vás již přesvědčí o opaku. 1. Nepál má 30 milionů obyvatel, tedy dvakrát více než Česko a Slovensko dohromady. 2. Má obchodně strategické sousedy, dva nejlidnatější státy světa. Čína na severu má 1,3 miliardy obyvatel, Indie na jihu, východě a západě 1,1 miliardy. V součtu téměř 2,5 miliardy obyvatel, přes 40 procent populace celé planety! To je trh!

„Můj dědeček sem přišel z nouze v 19. století z indického Rajasthánu. Byl obchodník s koberci, jako tehdy každý. Otevřel si v Nepálu obchůdek, jako každý. Co dal mému otci, bylo obchodní myšlení a přemýšlení. První, co otec udělal, bylo vlastně totéž, co já: Zamyslel se, proč to jeho otci obchodně nejde. A rozhodl se dělat věci jinak.“

Binodův otec přestal obchodovat s tím, s čím obchodovali všichni kolem. Otevřel si první obchodní dům v Nepálu se smíšeným zbožím. „Snažil se rozšiřovat sortiment, objížděl dodavatele, vyjednával ceny a ještě vyřizoval reklamace. Bylo to nervově vyčerpávající – zejména v Indii se smlouvá i hodiny, nikdo neustoupí. Když mi bylo 18 let, postihl ho infarkt a aby podnik nepadl, jako nejstarší ze tří sourozenců jsem se musel vzdát univerzitu. Netušil jsem, že to pro mě naopak bude největší požehnání.“

Binod si rychle spočítal jedna a jedna. Nechce-li skonat jako jeho otec, musí všechny komplikované body vynechat. Rozhodl se zavést vlastní výrobu. To mělo 3 výhody:

1. Vyhnul se dohadování o cenách

2. Získal kontrolu nad kvalitou produkce

3. Byl schopen nabízet produkt za nejnižší možnou cenu

Chaudhary Group, jejímž se stal prezidentem, začala s tím, co ocení každý široko daleko, ať chudý nebo bohatý – nudle. Vznikla značka Wai Wai. Byla sice nová, ale Chaudhary ji ve svém obchodě, na který byli zákazníci naučení, nabízel jako jedinou, tím odboural konkurenci. Protože neslevil z kvality a minimalizoval prodejní marži, byl ihned zajímavý i pro chudinské oblasti v Číně a Indii. Ročně expedoval jednu miliardu balíčků instantních nudlí a nenápadně bohatl. Neinvestoval do výroby dalšího zboží, ale kontrolních podílů v Nabil Bank Limited, Tata Groups a Taj Hotels. To proto, aby se dostal také na západ. Sám to vysvětluje: „V hotelech Taj jsem začal nabízet své nudle. Američan nebo Evropan, který chtěl autentický indický styl, poznal Wai Wai. Tak se značka dostala do Ameriky jako symbol pravé Indie. Jako obyčejný Nepálec bych se za oceánem nikdy neprosadil. Zboží to ale dokáže, když víte, jak na to.“

Investiční majetek Binoda Chaudharyho činí 88,2 miliardy rupií, tedy asi 1,1 miliardy dolarů. Neuvěřitelné číslo – na stát, kde je reálný roční plat kolem 600 dolarů. „Jsem z malé země a záleží mi na krajanech. Nemyslím, že se umírá dobře tomu, kdy celý život jel prospěchářsky pouze na své triko. Čím více bohatnete, tím více sledujete i jiné věci než peníze. Náhle se vám odměnou stane spokojený úsměv zaměstnance, že pomáháte zachránit jeho mnohačlennou rodinu. Takový zaměstnanec se časem také přestane dívat na výplatu a začne u něj rozhodovat loajalita. Tak se dá společně vydělávat, i když – přiznávám – v jiných řádech. To, co já, ale může zkusit každý.“

Wai Wai je dnes druhou nejprodávanější indickou značkou nudlí. Větší je jen Maggi se 16% podílem na trhu. Chaudhary obchoduje se 35 státy světa, i když řízení firmy za něj, tak jako v pohádce, už řeší tři synové. Nejstarší Nirvana řídí domácí obchod, mladší Rahul a Varun zahraniční zájmy. Binod je kontroluje obvykle z Himálaje – je fanatik do trekkingu. Ostatně nejvyšší horu Nepálu, Mount Everest, má „za rohem“.

„Moje výchova synů byla specifická. Více jsem se jim snažil vysvětlit, co je v životě čeká, a méně jsem spoléhal na školní fráze. Příliš sázet na všeobecné vzdělání je jako snažit se předem vyzbrojit na souboj, aniž tušíte, jaké zbraně se budou tasit. V obchodě zoufale málo využijete teorii ze školy. Je to proto, že obchodními partnery nebývají profesoři, ale odborníci z různých odvětví a poměrů. V byznysu se hovoří univerzální řečí, které musí rozumět každý, i nevzdělanec. Proto není podstatné, z jaké startovní čáry do něj vstupuje. A proto může uspět 17letý kluk i 117letý kmet.“

V novém FC se zabýváme tím, jak s vyděláváním začít i bez velkého kapitálu.

Petr Casanova