V 11 letech chce počítač bez pomoci rodičů. Hrdý kluk podniká s jablky

- Reklama 4 -

Fandíme všem, kteří nečekají na pomoc shůry (odkud beztak žádná nepřijde) a jdou za svým cílem, úspěchem, štěstím. U každého mají jinou podobu. My zvláště držíme palce dětem, respektive jejich rodičům, kteří mladé podnikavce podporují. A konečně i u nás.

Kdo čte pravidelně časopis FC, ví o 10leté Maddie Bradshaw, která z obyčejných zátek na limonádu vybudovala byznys s dnešním obratem 2,5 milionu Kč měsíčně. V novém vydání ukazujeme 11letého černouška, který inspiroval k podnikání dospělou Češku. V minulém FC jste četli rozhovor s maminkou, z níž tři děti jednoduše udělaly miliardářku.

Děti mají méně zábran a lepší oči na vidění nápadů, které se nebojí realizovat. Zatímco i Warren Buffett motivuje děti k podnikatelskému myšlení, u nás se závistivci snaží malé zadupat. Když se 11letý Tomáš Vejmola rozhodl vydělat si na nový počítač svou prací, nejdříve se řešilo, jestli není porušen zákon. Vítejte v Absurdistánu, kde snaha je vada.

Tomáš, který bydlí v Mníšku pod Brdy, je přitom vychováván rodiči přesně v souladu s myšlením miliardářů (viz 20 stran v novém vydání časopisu FC). Učí se znát hodnotu peněz a chápat, že splněné sny nepadají z nebe nebo z politických voleb. Musel tedy objevit podnikatelský nápad i způsob, jak ho zpeněžit. Našel ji učebnicovou cestou:

 1. Nalezl problém

Doma mají ovocný sad. Jablek se urodilo tak moc, že je rodina nespotřebuje. A tak se Tomáš rozhodl nadbytek prodat. Originálně.

2. Objevil příležitost

V jaké formě je možné jablka prodávat dlouhodobě (pro případ, kdyby mu prodej nešel)? Přece v té sušené. Jako křížaly. Spočítal si, že na počítač mu stačí prodat 544 balíčků. Akorát mu to dá dost práce, někdy stihne po škole vyrobit a naplnit jen 12 balíčků/den.

3. Prodává přes internet

Jak se o něm lidé dozvědí, aniž by musel platit za reklamu? Na sociální síti. Založil si vlastní profil, kde roztomile popisuje, jak vyrábí jablečný džus i křížaly. Počet fanoušků již převyšuje počet kýžených balíčků. Teď již je akorát vyrobit. Včera Tomáš potvrdil, že má objednávky již za 17 800 Kč. Na poštu sám odnáší velké krabice a komentuje to: „Poštovné, poplatek za dobírku a krabička stojí stovku. Takže když budete chtít poslat křížalky poštou, tak si jich radši vemte víc, aby se vám to krz tu dopravu neprodražilo. Do té dortové krabičky se vejde akorát těch 10 pytlíčků. To vám doporučuju. A slupnete to stejně hnedka.“ Obchodní talent rozhodně nezapře. Jak jednoduché. A efektivní.

Nepřekvapí, že už teď plánuje továrnu na křížaly. S rozdílem, že „pracovat budou jiní“.

Nevidím důvod, proč by se mu to nemuselo povést. Jen víc takových dětí. I dospělých.

Více o finanční výchově dětí v novém vydání časopisu FC.

Petr Casanova, foto: Tomáškovy křížalky

- Reklama 5 -