Nekomplikujte byznys, radí miliardáři

- Reklama 4 -

Jak je možné, že jednoduchost vede k bohatství rychleji než sofistikované řešení? Příběh Dominika McVeye, který s dětskou naivitou bez business plánu od 13 do 15 let vydělal 5 milionů liber, ukazuje, jak je důležitá rychlost a spíše vynechání mozku než pochybování „co když“, „co kdyby“, „raději ne“, „počkám, vymyslím to lépe“.

„Chybu vám každý odpustí, když přijdete první.“ Steve Jobs

„Na cílové fotografii nikdo neřeší, jestli má vítěz slinu na rtu.“ Marissa Mayer

Nenáviděná pedantka (ale dnes nejlépe placená manažerka) Marissa Mayer kdysi v Googlu zavedla prázdnou úvodní stránku, jen s chudým vyhledávacím řádkem. „Nedá se říct, že ten design je příšerný. On není vůbec žádný,“ lamentovali tehdy její kolegové a snažili se „nekreativní“ nápad zarazit. Nezarazili. Google má i díky své přehlednosti dnes 88,8% podíl na světovém trhu v internetovém vyhledávání.

„Jednoduché není prostoduché. Jednoduché je geniální.“ Warren Buffett

Aktuálně je v Londýně také Ashish Thakkar. V 31 letech nejmladší africký miliardář (rozhovor s ním jsme publikovali zde) je ubytovaný v Intercontinental Hotelu v Park Lane. Přiletěl přímo z Dubaje a s postřehem k věci. „Na jedné ulici přišli na geniální byznys. Protože se blíží obávané dubajské léto a turisté by lekali žízní, bude stačit zvednout ruku a síť jezdců na bicyklech s mobilními ledničkami do několika desítek sekund nabídne chlazený nápoj. Vše bude řídit ústředna s kamerovým vybavením. Nápad přitom vymyslela Evropanka, jejíž manžel dostala na ulici záchvat ze žízně a odmítl již udělat krok navíc. Za nápoj by dal poslední peníz. Tak se podniká: Teď na vlastní kůži zažijete problém, za sekundu máte sesumírovaný vlastní byznys.“

„Čím déle nápad přehodnocujete, tím později přijdete s realizací.“ Larry Page

„Jsem stupidní dyslektik. Nedokážu komplikovat byznys. Čemu rozumím já, tomu rozumí každý zákazník.“ Richard Branson

A teď považte: Kolik drobných problémů řeší člověk za jeden den? Průměrně nám proletí hlavou 60 000 myšlenek! Co problém, to námět na bizarní firmičku. „Mám-li nějaký problém já, asi ho budou mít i jiní lidé. To je celé. Lidé čekají celý život na to, že je napadne něco velkého. Ale žádný zákazník nepotřebuje nic komplikovaného, jeho problémy jsou přece jednoduché. Podívejte na auta. Skoro nikdo neví, jak ta současná fungují, protože to jsou jezdící počítače. Ale uživatel to ani nepotřebuje vědět, chce jen stisknout tlačítko, pedál a jet – co možná nejrychleji a nejstylověji.“

S McVeyem Thakkara spojuje stejný věk, kdy začal s „podnikáním“ – on prodával počítače. „Třináct let bývá věk, kdy teenager začíná ignorovat zažité mechanismy svých rodičů. Zjišťuje, že všechno jde lehčeji. Že rodiče, jako všichni dospělí, věci komplikují. Problémy neřeší, ale odsouvají. A hlavně stále nemají na nic čas. Jak by mohli mít, když se domnívají, že polévka obsahující více ingrediencí musí být lepší? Vše je naopak. Obrazy, které se vyjadřují jen několika tahy štětcem, jsou nejdražší. Všichni sice říkají „To bych taky namaloval, vždyť na tom nic není…“, ale v tom tkví genialita: Ukázat, že na něco tak jednoduchého mohl přijít každý.“

Petr Casanova

- Reklama 5 -