Nejlépe placená šéfka popisuje 5 typů uchazečů, které vyhazuje od pohovoru

Málokdy se nám podaří získat rozhovor, který by byl tak plastický. Přínosný pro oba břehy byznysu, zaměstnavatele i zaměstnance. Ať firmu vlastníte, či se ucházíte o důležitou pozici, jistě souhlasíte, že „byznys je o lidech. Úspěch byznysu je založen na správných lidech – aktivních a efektivních. Správné lidi vybírají manažeři.“ Říká to 37letá Američanka Marissa Mayer, nejlépe placená manažerka světa, která si za 5 let může přijít na 100 milionů dolarů (o jejím příjmu více zde). Proč hovoří ona?

Sama uspěla u pohovoru, ačkoli byla v 6. měsíci těhotenství, „neperspektivní“ a přicházela od konkurence. Nikdo nemohl tušit, jestli není jen trojským koněm.

Na pozici generální ředitelky Yahoo stihla od července 2012 do března 2013 porod, mateřskou dovolenou i zefektivnit americkou internetovou společnost tak, že její akcie – v době světové hospodářské recese – stouply o 47 procent. Jak?

Změnila nejen obchodní, ale i personální strategii. Osobně vedla pohovory jak se stávajícími zaměstnanci (zda jsou způsobilí zůstat), tak novými adepty. „Když se Yahoo ocitlo ve ztrátě, zbavilo se schopných lidí a místo nich si najalo neschopné, hlavně levné. Jako když v autě nemáte na benzin a do nádrže nalijete vodu,“ říká Marissa Mayer. „Jenom snížit náklady není řešení. I levnější síla vám užírá peníze. Jediné řešení je ve zvýšení kvality práce. Matematika ale říká, že najmeme-li lidi s polovičatým přístupem k práci a zvýšíme-li jejich výkonnost dvojnásobně, jsme na tom stejně jako dřív. Proto nejsem příznivkyní najímání levnější pracovní síly a v krizi jsem učinila opak: Najala jsem ještě lepší lidi, ano, i dražší. Proděravělou loď nezachráníte tím, že najmete více vylévačů s kbelíky, ale opraváře děr. Šetřením ještě nikdo nezbohatl. Zbohatnout lze jedině investicemi, v tomto případě do lidí.“

Když Marissa Mayer v roce 1999 přišla do Googlu, byl výrazně menší než Yahoo. Po 13 letech už vydělával Google měsíčně málem tolik jako Yahoo ročně. Proč přeběhli uživatelé? Tato dáma prosadila, aby hlavní stránka Google byla „odporně“ prázdná, jen logo a vyhledávací řádek. Nic víc. Trapně jednoduché… Právě za jednoduchost se platí (více popisuje Richard Branson zde). „Předpokladem úspěchu je efektivita, založená na co největším množství správných rozhodnutí v nejkratším čase. Doba je rychlá a vítězí první dojem. I u přijímacích pohovorů. V Yahoo jsem jich vedla již tolik, že vím, který uchazeč hned z první střely trefí cíl. Proto by stejně úspěšný byl iu jednání s obchodním partnerem,“ zdůrazňuje Marissa Mayer. A koho vyhazuje? Formulovala 5 typů. A nejdříve základ, bez kterého by neměl na dveře ani klepat.

Základ, bez kterého ani neklepejte na dveře

1. Informace: Zjistěte si vše o pozadí firmy. Musíte detailně vědět, co přesně dělá, jaké postavení má na trhu, ale také co nejvíce o pozici, o kterou se ucházíte.

2. Myšlenky: Žádné nervy, ale klid. Víte, že jste ideální uchazeč na danou pozici. Sebevědomý, ne nafoukaný. Nespěcháte s odpovědí, vážíte slova, raději mluvíte pomaleji, ale méně slovy vystihnete více. Cokoli nechápete, ptáte se. Nerozumíte otázce? Žádáte upřesnění. Je lépe být „uvnitř rozhovoru“ než jako trouba mimo. Otázky prokazují zájem. „Mám raději zvídavější lidi než nepřítomně tiché. Nejde o výslech, ale rozhovor,“ zdůrazňuje Marissa Mayer. Na 5 typů uchazečů je alergická a místo návrhu smlouvy jim hned ukazuje dveře. Neopakujte tyto jejich chyby:

1. Špatná řeč těla

„Prvních 15 až 20 sekund rozhodne, jestli s uchazečem ztratím další čas. Nemluví ústa, mluví tělo. Mrtvolný stisk podané ruky jako od leklé ryby, to není osobnost. Zato sezení zpříma a rovně ukazuje soustředěnost. Kdo se hrbí, je líný. Založené ruce = nejistota. Posedávání jako na jehlách = vytáčky. Chci přímý oční kontakt, ne stydlivé rande. Má-li uchazeč reprezentovat firmu, musí zaujmout nejdřív mě.“

„Sebedůvěra umožňuje překřičet soupeře bez slov.“ Christy Walton

MM varuje: Nechoďte pozdě. Nejste-li si jisti místem, podnikněte cvičnou cestu pár dní předem tak, abyste vyloučili jakékoli faux pas v den pohovoru. Na místo přijďte o 15 minut dříve. To není rezerva. To je pravidlo. Kdo chce přijít včas, chodí dříve.

2. Zakázaná otázka

„Jaký budu mít plat?“ Slyším-li tuto otázku, první pohovor je i poslední a okamžitě končí. Nejsem státní úřad. Primární zájem uchazeče musí být prospět firmě. Proto ho najímám. Peníze přijdou, pokud si je zaslouží. Nedopustím, aby odešel, bude-li kvalitní. „Víte, mám hypotéku, manžel je opilec, vše propije.“ Kdo není schopen si zmanažovat vlastní finance a domácnost, nikdo mu nesvěří dobře placené úkoly.“

„Cenu člověka neurčují představy, ale činy.“ Donald Trump

MM varuje: Plat nechte být. Je to až krok 2. Nejdříve musíte být přijati. Odmítnout nízký plat nebo licitovat o jeho výši můžete kdykoli poté, co zaměstnavatel uvede, že již s vaším angažováním plně počítá. Ale u pohovoru vy nejste těmi, kdo vybírá.

3. Slovní balast

Čas jsou peníze. Kdo je efektivní v řeči, bývá účinný i v jednání. „Kladu 4 základní dotazy: Co víte o naší společnosti? Proč chcete pracovat pro nás? Proč jste nejlepší kandidát na tuto pozici? Jaké slabiny máte? Děsí mě rozvláčné odpovědi. V Yahoo nejsou lidé placeni za výřečnost, ale výstižnost. Nadchnou mě odpovědi v heslech. Jako když vypočítáváte na prstech. A nejhorší odpověď? „Nemám žádné slabiny.“ Každý totiž máme oblasti, na kterých potřebujeme zapracovat. A i kdybychom je neměli, musíme je hledat. Zásadní je nespokojovat se s tím, co máme. Kdo dokáže posouvat sebe, dokáže posouvat jakoukoli firmu. Nejchytřejší odpověď, jakou jsem slyšela, byla: „Chci pracovat na nových technikách prodeje.“ Ten člověk nevyjádřil, že by v současném prodeji selhával, přitom naznačil, že se chce neustále vyvíjet.“

„Dobrý kormidelník se plaví i se strhanou plachtou.“ Seneca

MM varuje: Nebásněte. Každá věta musí obsahovat důvod, proč vás chtít. Pečlivě se připravte. Nepřibarvujte, nelžete. Každý je unikátní, má sílu jinde. Rozložte do několika vět vše, v čem si věříte. Definovat své přednosti je důležité jako slabiny.

4. Negace

„Vyhazuji negativní lidi. Kdo nevěří v lepší zítřek, ten nechce hledat řešení. Vůbec nejhorší jsou drby o minulém zaměstnavateli. Ukazují špatný charakter. Správný člověk se z minulosti poučuje pozitivně. Nejlepší odpověď, kterou jsem o bývalém místě slyšela: „Potřebuji být víc aktivní, než mi předchozí zaměstnavatel umožnil.“ Všímal si sebe, soustředil se na úspěch a nenechal se ovlivnit zápornou energií.“

„Kdo chce, aby se mu splnilo, co si přeje, musí být optimistou.“ Triolet

MM varuje: Neodvádějte pozornost. Ve slovech ani v oblečení. Neukazujte mnoho kůže – žádné zkrácené kalhoty, krátké rukávy, hluboké výstřihy, otevřené boty. Oděv musí být čistý, nažehlený a upravený, stejně jako vy: pleť, nehty, parfém.

5. Nezájem

„Můj pohovor vždy končí stejně: „Máte nějaké otázky?“ Zdánlivá formalita, ale je to klíčový bod. Pokud se uchazeč dostal až sem, rozhoduje to o jeho přijetí. Jeden ze skvělých adeptů směr rozhovoru úplně otočil a přispendlil mě otázkami: Jaké by byly moje každodenní povinnosti? Komu bych se zodpovídal?… Už tehdy uvažoval v zájmu firmy, ptal se na zpracování nějakého návrhu projektu, nechtěl ztrácet čas ani cestou domů. I kdyby nakonec nebyl přijat, nic by se nedělo. Kdyby byl přijat, již by byl posunutý o hodně kupředu. Nejhorší odpověď zní: „Ne, dobrý…“

„Chtěl bych“ – to není nic. „Chci“ – dělá divy.“ Alexandre Rodolphe Vinet

MM varuje: Pohovor nekončí odchodem. Po návratu domů zašlete děkovný e-mail a krátce demonstrujte, že jste vděční za šanci, připravení a váš zájem o pozici trvá.

Nikdy nepochybujte: Stojíte za to a jste perfektní kandidát(ka) pro danou pozici. Jestliže tomu neuvěříte ani vy, nemůžete očekávat, že tomu uvěří kdokoli jiný.

Petr Casanova

Velký rozhovor s generální ředitelkou Yahoo vyšel v novém FC.

- Reklama -