Muž, který vymyslel Yahoo, nachází rozdíly ve finančním myšlení chudých a bohatých

- Reklama -5

Když 23letý Jerry Yang poprvé viděl tuto fotografii, neměl obchodní myšlení. Nebylo divu. Otec mu zemřel ve dvou letech a ovdovělá matka na rodném Taiwanu osm let živořila, než Jerryho a bratra Kena odvezla do Kalifornie. Byla učitelkou angličtiny, takže na jednu stranu se dobře domluvila. Na druhou stranu, učit anglicky v anglicky mluvící zemi, nota bene s cizineckým přízvukem, není podnikatelský šlágr.

„Byli jsme chudí. Domníval jsem se, že někdo má více štěstí, jiný méně. Bůh nás tak rozdělil, a tak to zůstane. Pak jsem potkal Davida Fila a všechno se změnilo.“

Jerry, dnes 44letý, netušil, co je na obrázku tak znepokojivého. Snad rozestavěné domy na obzoru. Snad vandalismus, oblepené stromy, dopravní značka…

„Ty to nevidíš?“ divil se Filo. „Víš, proč? Protože nehledáš příležitosti. Bohatý člověk dokáže přepnout a vnímat jen nevyužité příležitosti.

Jak je možné, že někdo oblepí plakáty všechno, co má po ruce, a přitom nechá volný celý jeden kmen, přímo v úrovni očí?“

Yang se tomu dnes směje: „Je to hloupost, ale kdykoli tu fotografii dnes vidím, praští mě to do očí a rozčiluje. Samozřejmě nechci vyzývat: Devastujte přírodu. Ale když už to dělá, jen diletant nevyužije veškerý potenciál, který daná situace nabízí.“

Jaký to na něj mělo účinek v dalších letech? „Velký. Uvědomil jsem si, že svět lze vidět jinýma očima. Začal jsem hledat chyby. Nejdříve u sebe. Bavil jsem se tím. Srovnával jsem své myšlení s úspěšnými. A hned jsem vyspravil tři základní chyby.“

1. Dříve: Chci všechno nové. Dnes: Příští model bude lepší

„Typický příklad: auto. Lidé si rádi kupují taková auta, která si nemohou finančně dovolit. Jsou ochotni se zadlužit na mnoho let, přitom výrobce již má připravenou novou, lepší řadu. Pak jim chybí peníze. Přece si nepůjčím na jednu z nejhorších investic, která nejenže nevydělává, ale ještě rychle klesá na hodnotě? Nevyhazuji peníze. Nemusím mít nejnovější model. Proč? Za rok bude stejně starý.“

2. Dříve: Kupuji zlevněné. Dnes: Kupuji užitečné

„Chudí lidé jsou oběti reklamy. Chytají se na slevu. Kupují věc proto, že je ve slevě. Ne proto, že ji nutně potřebují. Na tom je založena psychologie slev. Přitahuje číslo, ne tolik konkrétní věc. Lidé tak vydávají peníze, které by jinak nevydali. Kdyby do obchodu se slevami nešli nebo slevový katalog neotevírali, peníze by jim zůstaly.“

Film Slavnosti sněženek to odkryl v plné nahotě: Obě boty levé, gramofonové desky hrající jen z jedné poloviny… nekupte to, když je to levné…

„Budete-li kupovat věci pouze tehdy, když je potřebujete, proto, že jsou užitečné, ne proto, že jsou levné, utratíte ve výsledku daleko méně peněz.“

3. Dříve: Poradce je génius. Dnes: Génius by si poradil nejdříve sám

„Chudí lidé jsou nejvíce manipulovatelní a důvěřiví. Domnívají se, že obchodník nebo zprostředkovatel je automaticky odborník v oblasti. Nemusí, třeba je pouze dobře vyškolený prodejce. Kdyby investiční makléř, který mi volá a chce mi radit, byl ve svých radách tak dokonalý, jak tvrdí, nebyl by makléř, ale investor. Řídím se podle úspěšných, ne podle těch, kteří se za úspěšné označují a sami úspěšní nejsou. Lidé si ohledně peněz bohužel často nechají radit od lidí, kteří sami peníze nemají.“

Podle Yanga je to stejně úsměvné, jako kdyby kosmetiku prodávali lidé se špatnou pletí, parfémy nabízeli zpocení, Mercedesy doporučovali ti, kdo jezdí trabantem, a s investicí do vily radili lidé, kteří bydlí v bytě. Všímejte si, komu svěřujete peníze.

Jinak přemýšlet, vidět příležitosti. Yang a spolužák Filo (na snímku) usilovali na Stanfordu o doktorát, v rámci závěrečné práce měli navrhnout elektronický obvod. Místo toho v roce 1994 objevili mezeru v chybějícím rozcestníku pro vyhledávání internetových stránek. Původně měl název „Jerry’s Guide to the World Wide Web“, Jerryho průvodce internetem. Nakonec se změnil na radostnější Yahoo!

Už na konci roku 1995 zodpovídal Yahoo 4 miliony dotazů denně. Pak ho převálcoval Google. Yangovi je 44 a i kvůli dvěma dětem se s majetkem 1,5 miliardy dolarů stáhl z firmy a hledal, kdo ji rozhýbá. Nalezl Marissu Mayer, jejíž příběh jsme publikovali.

„Na světě je neustále mnoho příležitostí. Jen je vidět, jen se dívat správnýma očima. Duchovně založení lidé podobně nacházejí tzv. znamení. Já, i díky chudému dětství, mám přeladěnou vlnovou délku myšlení na materiální svět. Rozhlížejte se, pozorujte a v každé chvíli se ptejte, co je možné vylepšit. Čím ještě více prospět lidem…“

Petr Casanova

- Reklama -