Bransonova teorie dalšího kroku aneb Jak uskutečnit nápad větší než jsem sám

Základem úspěchu je nápad. Nápady máme všichni, ale ne každý má odvahu uskutečnit je. Bohatí lidé nabádají: „Uvažuj ve velkém! Měj větší nápady, než jsi sám. Když budou stejně velké nebo menší, nevyrosteš. Ale protože budou větší než Ty, nelekni se jich. Jsou to výšiny, do kterých se vytáhneš.“ 

Zní to divně, že?

Jak by mohl někdo dosáhnout cíle, který sice vymyslel, ale na který zatím nemá?

Příznačně to popisuje Richard Branson, kterého jsme navštívili na jeho soukromém ostrově Necker v Britských Panenských ostrovech. Následující text v 10stránkové fotoreportáži v novém FC nenajdete. 62letý Brit při večerním drinku vysvětloval, jak se vrhl do letecké společnosti, aniž by měl s létáním sebemenší zkušenosti.

„Úspěšné od neúspěšných dělí to, co nazývám teorií DALŠÍHO KROKU. Lidé mají dobrý nápad, ale neuskuteční ho, protože je někdo odradí. Buď někdo v okolí, nebo jejich druhé Já, které jim s odstupem času vysvětlí, že to je příliš riskantní a hloupý nápad,“ řekl Branson, který to má trochu jinak. Odmalička trpí dyslexií, takže řadu frustrací a záklopek postrádá. Sám říká, že má svůj svět a věří svým myšlenkám.

„Nedávno se mi svěřil starý kamarád, že v 90. letech měl nápad na speciální kanál kabelové televize, kde by běžely pouze reality show. V té době byl tento formát v plenkách. The Real World na MTV a Taxicab Confessions na HBO byly jediné dva vysílané náznaky. Kamarád ten nápad neuskutečnil, protože mu okolí vysvětlilo…

…nejprve že to je okrajový formát, který nikde neběží, tudíž nebude úspěšný,

… a později, když už běžel všude, že není nový, tudíž už nebude úspěšný.

Pokaždé slyšel, že není velká televizní společnost. Což měli pravdu.“

Sir Branson považuje za logické, že lidé mají nápady, ale už ne provozní kapacity. Oním DALŠÍM KROKEM je tedy najít způsob, jak nápad zprovoznit. V případě jeho kamaráda „oslovit jakoukoli televizní společnost a nabídnout jí partnerství. Velké firmy jsou totiž molochy, které vykonávají své dávné nápady, ale nové nemají.“

Branson se rozhodl pro leteckou společnost v době, kdy mu jeho první firma Virgin Records začala vydělávat 15 milionů dolarů ročně. „Opravdový podnikatel se snaží vydělávat velké peníze, aby mohl později realizovat své velké sny. Já jsem snil o letech přes Atlantik, ale o provozování složité aerolinky jsem nic nevěděl. Howard Hughes, Carl Icahn a Warren Buffett kdysi koupili již fungující letecké společnosti, ale úplně propadli. Warren Buffett dokonce prohlásil: „Nejlepší způsob, jak skončit s jednou miliardou dolarů, je začít se dvěma miliardami dolarů a koupit si aerolinku.“

Přesto jsem udělal DALŠÍ KROK. Oslovil jsem firmu Boeing s neobvyklou žádostí, co by mě stálo zapůjčení letadla. Sdělil jsem, že si chci zkusit leteckou společnost, a když to nebude fungovat, letadlo zase vrátím a zaplatím veškeré s tím spojené náklady. Pro Boeing to nebylo riziko, půjčit mi letadlo mně bylo lepší než ho nechat stárnout v hangáru, a ještě jsem ho zalétal. A kdyby mi nápad vyšel, zavázal jsem se odebíral pouze Boeingy. Se stejným nápadem jsem šel k Airbusu, abych dostal lepší cenu. Následně jsem si najal piloty, pozemní personál, zjistil jsem si poplatky na letištích a zainzeroval v časopisech několik nových tras. A byl jsem v byznysu.

Tak vznikla aerolinka. Teď chystám lety do kosmu, o nichž jsem také nic nevěděl.“

Branson, kontrolující investiční jmění 160 miliard korun, se udržuje v kondici tak, že se denně snaží vymyslet 10 nápadů na byznys. „Sleduji svět kolem sebe, uvažuji, co rozšířit, vylepšit, nahradit, ptám se lidí.“ Vše nerealizuje, ale i tak dnes řídí více než 360 společností v rámci impéria Virgin. „Základem úspěchu je udělat DALŠÍ KROK. Prvním je vymyslet nápad. A žádný není tak velký, aby nešel realizovat.“

Petr Casanova s přispěním Jamie Wiese