Branson zavádí MLM do svých firem. Věří, že tak objeví nové lídry do managementu

Model víceúrovňového přímého prodeje, Multi-levelový marketing, je dnes už tak běžný, že lze obtížné rozeznat, kdo tak podniká a kdo ne. Nejen General Motors, Goodyear, Coca-Cola, Marlboro, IBM, Proctor & Gamble, ale už i Microsoft mají prodejní větve, které tak fungují. Nová zastoupení globálních značek rozvíjejí sítě obchodů jako mutaci franšíz a MLM. Ze strašidla začíná být normální model. Normální také pro miliardáře:

Warren Buffett nedávno vysvětlil, proč investuje do MLM firem, a Bill Gates zalitoval, že osobní přístup spojený s osobní zárukou za produkt nezavedl od začátku v Microsoftu.

Také Donald Trump v obsáhlém 4stránkovém rozboru pro nové FC upozornil: „Všichni jsme v MLM, protože všichni něco někomu doporučujeme, jen nás za to nikdo neplatí.“

Brit Richard Branson objevil další výhodu: „MLM je nejlepší způsob, jak se sám o sobě dozvědět, zda jsem dostatečně dobrý v sebemotivaci a dostatečně silný v překonávání drobných krizí. Pokud nejsem, pravděpodobně neuspěji v byznysu ani jako podnikatel. Zatímco v MLM toto poznání nevyjde draho – neúspěšný aspirant maximálně prodělá nějaké vstupní fee, v neuváženém podnikání může vést až k osobnímu bankrotu.“

1. výhoda podle Bransona: Malé riziko. „Dosáhnout lze jakýchkoli příjmů, ale ne jakýchkoli ztrát. Poměr rizika, ztráta vs. výnos, je výhodnější než u podnikání.“

Sir Branson podniká ve všem, co ho napadne. Rád říká, že je dyslektik, nápad dlouho neudrží v hlavě, a tak jej ihned vyřeší, podnikatelský záměr zkusí. O této koncepci Za sekundu firmu jsme psali včera. Proto v jeho 62 letech má impérium Virgin už 52 divizí, většina má subdivize. Princip MLM Branson vložil či vkládá do divizí Virgin Cosmetics, Virgin Spa, Virgin Vie At Home, Virgin Money, Virgin Credit Cards, Virgin HealthCare, Virgin Life Care, Virgin Energy, Virgin Drinks, Virgin Voucher, Virgin Vacations, Virgin Ware, Virgin Mobile, Virgin Experience Days a Virgin Flowers. Čili: kosmetika, design, investiční poradenství, lázeňské produkty, nápoje, dárkové kupony, móda, elektronika, zážitky i květiny. Vše, kde obchodník se svým doporučením, vysvětlením a zárukou má své místo. „Nedělám to kvůli zvýšení obratu, ale proto, že jen MLM odhalí rychle a transparentně schopné lídry. Lídra dělá příležitost. A efektivita, s jakou ji využije.“

2. výhoda podle Bransona: Nekonečné limity. „MLM funguje všude, kde žijí lidé. Otevřen je celý trh a s dobrým doporučením se vychová trvalý klient na doživotí.“

Proč Branson hledá lídry? „Protože schopní manažeři jsou nedostatkové zboží. Rotují mezi firmami a nepřinášejí nic nového. Hledá se nová krev, ale ta neroste na školách. Nejsem úřad, potřebuji nalézt kreativní manažery do ne-MLM firem typu Virgin Atlantic (letecká doprava), Virgin Galactic (lety do kosmu), Virgin Limited Edition (hotelnictví).“

Proč se nový lídr nerodí ve standardním typu společností? „Neříkám, že zaměstnanec je líný, ale provádí výkon vymezený smlouvou, nad rámec ho nic nemotivuje. Zkoušel jsem to. Marně. Zaměstnanci mají rádi předem jasno, za kolik pracují. A to například u podílu na zisku nelze říci. Pochopil jsem, že člověk nejlépe ukáže, co v něm opravdu je, v případě, kdy nemá žádnou jistotu a účetní období začíná s nulou. Pak začne jednat.“

Bransonovi se v tomto směru neosvědčili ani externí živnostníci. „Pokud člověk není uvnitř firmy, svázán s ní, ale má možnost kdykoli omezit spolupráci, která mu nejde či ho nebaví, a věnovat se jiným partnerům, také není pod tlakem. Navíc také tento typ spolupracovníků má přesně vymezenou práci a přes její mantinel nepotřebuje jít.“

MLM je podle sira Bransona férovým ideálem: jedna firma, jeden cíl a model, v němž si bez práce lidé nevydělají. „MLM naštěstí není jen prodej. To by byla manažerská nuda. U obecně známé značky, která je aktivní v reklamě a se zaběhnutým produktem, umí prodat i cvičená opice. Co mě připadá geniální: MLM je laboratoří, ve které se rodí lídři, díky rozvíjení network marketingu, obchodních sítí. Musíte totiž přesvědčit člověka, kterému se pracovat nechce a má „své jisté“, aby začal pracovat a měl „své nejisté“. MLM je až sekundárně o penězích, primárně je o sebevzdělávání, sebezdokonalování, osobním rozvoji. Dokážete-li oživit člověka, který již v úspěch nevěří, ukázat mu cestu a pomoci zpátky k sebedůvěře, děláte dokonalý byznys a jste zrozeni pak pro jakékoli podnikání. Naučíte se totiž uvažovat v zájmu jiného člověka, ne v zájmu sebe sama.“

3. výhoda podle Bransona: Delegování a dobíjení. „Neznám jiný obchodní model, kde by se pracovníci dělili o své zkušenosti. V zaměstnání je to nerealizovatelné, „učitel“ by se okamžitě cítil pozičně ohrožen svým „žákem“. V běžných firmách lidé spolupracují méně, pokud vůbec, a ještě spíše z povinnosti. V MLM je pomoc upřímná i zištná. Uspěje-li „žák“, má prospěch i „učitel“. A to mi přijde fér. Kdyby tak fungovalo školství, bral by učitel podíl z příjmu manažerů, které vychoval.“

Zavedení principů MLM zatím v patnácti, ve druhé fázi v dalších divizích skupiny Virgin se zdá krajně morbidní. Lidé se zříkají i základního platu výměnou za možnost vydělat neomezené peníze. Vedení ruší své zásahy do výběru nových spolupracovníků – to je na týmech. „Jistě, je odpadovost, což je dobře. Odchází zaměstnanci, kteří si na sebe nevydělají, lenoši, kteří za poslední dobu nevykázali výsledky, jen neefektivní činnost. Jsou mistry výmluv, proč jim obchody nevyšly. V MLM kdyby neplatí. Ukázaná platí.“

4. výhoda podle Bransona: Práce s lidmi, kterým důvěřujete. „Do zaměstnání si přátele přivést nemůžete. V podnikání se přátelům vyhýbáte, nemáte srdce s nimi nakládat tvrdě. V MLM jde o společný byznys, kdy nefungující článek zůstává sám bez peněz. Není nutné mu vysvětlovat, že by měl přidat. Přitom se mohou sdružit přátelé bez jakýchkoli požadavků na vzdělání a zkušenosti v životopisu. Například spolužáci nebo sousedé, jen na základě sympatií a chuti spolu zkusit vydělávat.“

Přerod firem nebude lehký ani pro Bransona, bere na sebe veškeré fixní náklady a bez záruky zisku. Bude hradit výrobu, logistiku, sklady, servisní zaměstnance, marketing a reklamu. „Podnikatel v MLM tyto články využívá, jako by mu patřily a on je platil, ačkoli za ně neplatí.“ Je to experiment, ale Branson má odmalička čich. Třeba opravdu objeví nové lídry. Sám však pojmenovává následný problém: „Nevím, zda pak tyto lídry budu umět přesvědčit, aby MLM nechali a stali se standardními manažery v ne-MLM firmě.“

Petr Casanova

Fotografie pořízeny na Bransonově ostrově Necker v teritoriu Britských Panenských ostrovů, výpravná 10stránková fotoreportáž v novém FC