6 malých lží, kterými Obchodníci se strachem zabíjejí úspěšného člověka

- Reklama 4 -

Žárlíte na cizí úspěch? Nemůžete vystát, že je někdo jiný odvážnější? Poradím Vám: Toto je manuál, jak nadějného člověka zastavit. Jde o nevinný soubor malých lží, které zní pravdivě a dobře se poslouchají. Jsou jako chloroform – voní, až uspí. Obchodník se strachem si pak s omámeným může dělat cokoli. Třeba ho zničit.

„Každá lež vyhraje sprint. Ale pravda vyhrává maraton.“ Michael Jackson

Člověk je radiopřijímač. Zachytává věty, které mu okolí říká. Má-li Vás za přítele, nálepkuje si Vaše věty jako dobrou radu. Máte ho v hrsti. Malé jehličky, zdánlivě akupunkturní a „dobře míněné“, mohou v jeho hlavě vyrůst v jehlici, která ochromí jeho potenciál a stáhne ho do bídy beznaděje, v jaké jednou (společně s Vámi) žil.

Toto je 6 vět, jež obchodníci se strachem a tváří strážného anděla tak rádi říkají:

1/ Všechno, co v životě potřebuješ, je pohodlí a bezpečí

„Nedělej to. Je to zbytečné, riskantní. Určitě se Ti do toho ani nechce, viď?“

Nejtěžší na každé práci je překonat okamžik, kdy se nám nechce pracovat. Když ale máme vyrůst, musíme překonat hranici svého pohodlí a bezpečí. Víc se snažit, zariskovat. Překonat se. Protože jdeme tam, kde jsme ještě nebyli a neznáme to. Tam je náš sen. Chce-li tedy Obchodník se strachem zničit člověka plného ideálů, vysvětlí mu, že věc, kterou potřebuje udělat, je přesně ta, které by se měl bát.

2/ Můžeš toho hodně ztratit

Jak nejlépe zjistit, že Váš nápad funguje? Inu, zkusíte ho. Obchodník se strachem ale ví, že pokud svůj nový záměr uskutečníte, mohl by se také podařit. To nesmí připustit. Tito lidé tedy perfektně „znají“ i tu cestu, na které nikdy nebyli. Vědí, zda by produkt či služba fungovaly, i když se o nic podobného nikdy ani nepokusili.

„Co když Ti to nevyjde?“ ptají se starostlivě, raději než „Co když Ti to vyjde?“

Obchodník se strachem dobře ví, že každý člověk lituje spíš kroků, které neučinil, než těch, které mu nevyšly. Dílčí neúspěch totiž není krok zpět, ale naopak posun a zdroj poučení a zlepšení. Kdo překoná první neúspěch, zvedá si sebevědomí. Jednou se otočí za celou překážkovou drahou a užasne: „Nemohu uvěřit, že jsem tohle všechno zvládl!“ Od té chvíle už ví, že postupně může překonat cokoli, když vytrvá. Jste-li zlí, nenaznačujte člověku, co může získat. Už byste ho nezastavili.

3/ Tvůj sen je nemožný

Když někomu opravdu záleží na jeho snu, mozek už najde cestu, jak ho dosáhne, ačkoli se zdá nemožný. Morris Goodman, kterého možná znáte z filmu Tajemství, po pádu letadla už nikdy neměl dýchat bez přístrojů, hnout se z lůžka a „mluvil“ jen očním mrkáním. Zázračný muž, jak je přezdíván, dokázal odejít z nemocnice po svých, protože (bláhově) věřil a (beznadějně) usiloval, navzdory všem lékařům.

Morris neměl mít nic ve svých rukou. Ale vše, na co se odvážíte pomyslet, máte ve svých rukou. Richard Branson říká: „Naopak, největší zábavou je dělat nemožné.“  Proč? Protože co se jeví jako nemožné pro jednoho, to může dokázat někdo jiný.

4/ Být sobecký je špatné

„Gatesi, jsi sobec! Kellnere, jsi sobec! Máte moc peněz, takže myslíte jen na sebe!“

Vyberte si mezi tím, zda budete plnit své sny, či sny někoho cizího. Zda přeberete plnou kontrolu nad svým osudem, protože nikdo jiný Váš život žít nebude. Chcete-li opravdu dosáhnout VLASTNÍHO úspěchu, musíte mít před očima jen svůj cíl a vše ostatní musí jít stranou. Sezením na dvou židlích, děláním věcí jen napůl, si ubíráte soustředěnost. Obchodníci se strachem Vám potřebují vnutit, že sobectvím vůči okolí je každá samostatnost, svoboda, originalita, sebevzdělávání, seberealizace.

Vždyť jak k tomu přijdou jiní, že se učíte víc než oni?

Jak můžete dopustit, že pracujete víc než oni?

Fuj, jste sobci! Styďte se!

A plaťte vyšší daně!

5/ Potřebuješ něčí požehnání

„Hele, raději s tím počkej, až co řekne rodič/partner/nadřízený…“

Mít druhého pod kontrolou znamená dostat ho do podřízené pozice. Pak ho můžete řídit, hlídat, ovládat. Obchodníci se strachem to dělají tak, že druhé soudí. Nevadí, že oni sami si neumí poradit ani se svým životem. Nevadí, že nevidí vlastní chyby. Hlavně, že je vidí u Vás. A berou Vám vše výše uvedené: samostatnost, svobodu, originalitu, sebevzdělávání, seberealizaci. Začali to už učitelé. Bez jejich souhlasu jste v hodině nesměli jít ani čurat. Ruce za zády. Strach. A opakovat. Proč se jim vůbec říká učitel? Více v 7 nebezpečných chybách, kterým nás naučili ve škole.

Závistiví lidé potřebují, abyste se více zaměřovali na cizí názor než vlastní cestu, poučení z chyb a zkušenost. Pak totiž nemůžete budovat svůj růst a sebevědomí. I Petr Kellner prodělal nepředstavitelné množství peněz na špatných obchodech. Ale poučil se. Šel dál. Vyslechl sýčkování druhých, ale nejednal podle něj. Kdyby se rozhodl být závislý, měl by jenom takové ambice, jaké by mu okolí dovolilo.

Nikdy nezapomenu na Jaromíra Hnilicu. Dělník, který se rozhodl zpívat ženskou píseň. Sebevrah hodný posměchu a odsouzení. Šel si za svým. Bez požehnání.

6/ Nesnaž se, budeš mít méně problémů

Vnitřní síla nepochází z toho, co můžete udělat. Roste se zvládáním věcí, o nichž jste se domnívali, že jich nebudete schopni. Kdykoli jste na dně, máte před sebou veškeré pozitivní změny. Štěstí nikdy není stav bez jakýchkoli problémů. Naopak je to stav, kdy dokážete s problémy vyjít. Nejsilnější lidé jsou ti, kteří cítí bolest, ale nepodléhají. Akceptují ji, učí se z ní a postupně s ní bojují. Tak obracejí svůj osud.

Když se nebudete snažit své problémy řešit, zůstanou.

Toto je čínsky „krize“.

Znak vlevo znamená „nebezpečí“. Znak vpravo znamená „příležitost“.

Každá životní krize je i naděje. Záleží na Vás, kterému znaku dáte přednost.

Obchodníci se strachem Vám ten pravý znak zakryjí. Ano, s nimi jste v nebezpečí!

Ale každý nový krok, o kterém uvažujete, je více než pouhé nebezpečí. Naučte se v něm vidět příležitost, i když Vám ji okolí zakrývá. Nenechte si zabít své sny.

Petr Casanova

P.S.: Více o zvládání prvních kroků za úspěchem v novém vydání časopisu FC, jehož zaslání domů si jednoduše objednáte zde. Děkujeme i za obří objednávky ročního předplatného jako vánočního dárku Vašim blízkým, na nichž Vám záleží.

- Reklama 5 -