Franck Muller navrhl hodinky pro ješitného Cristiana Ronalda. O zisk se s ním dělit nemusí

JAK VYDĚLAT. Když chcete vydělat velké peníze, potřebujete být známí, tedy oslovit širokou obec zákazníků. Máte-li levné zboží, můžete uspokojit všechny členy této obce. Luxusní značky to dělají jinak. Mají drahé zboží, které není pro každého. Ve výsledku tak prodají méně kusů, ale za vyšší cenu. Říká se tomu exkluzivita. Zásadní ovšem je, aby po produktu toužil každý, ale nemohl ho mít každý. Dobrý příklad, jak na to, ukazuje 54letý švýcarský hodinář Franck Muller.

Není pochyb o tom, že je skvělý hodinář. Má však proti sobě značnou konkurenci. Kvalitou je může předčit, ale tradici zpětně nezískáte. Aby se odlišil a každý věděl, kdo to je Franck Muller, začal vybočovat extravagantními modely. Byly žertovné, ale budily také údiv a technický obdiv. Poznáte, co je na tomto modelu zvláštního?

Ano, čísla na číselníku nejsou ve standardním pořadí. Ručky tak musejí dělat psí kusy, aby se majitel orientoval, jaký je správný čas. O Francku Mullerovi od této chvíle věděl celý svět, ale věděl nejen to, že je výstředník, ale také výjimečný technik. Uvnitř totiž musel být opravdu dokonalý strojek, aby divoké ručky uřídil. Muller tak rychle získal renomé, ačkoli firmu založil spolu s Vartanem Sirmakesem v době recese švýcarského hodinářství, kdy se z Asie začaly chrlit levné quartzové strojky. Muller předvedl, co dokáže vysoká hodinařina, Haute Horlogerie. A mohl si za svou prestižní práci nárokovat adekvátní odměnu. Nyní už bylo zapotřebí jediné: mít nápad, který nadchne velkou část potenciálních zákazníků, a zároveň aby tyto hodinky nebyly dostupné každému. A tak sáhl po osvědčeném tématu: sportovci.

Špičkové sportovce zná každý. Špičkového fotbalistu i ten, kdo se o fotbal aktivně nezajímá. Mezi takové ikony patří fotbalista Cristiano Ronaldo. Někdo ho zná podle nagelovaného kohouta, někdo podle legračního krokování přímých kopů, které ale následně senzačně zakroutí do brány, někdo mu nemůže přijít na jméno pro jeho namyšlenost. Je jedno, do které skupiny patříte vy, podstatné je, že Ronalda také znáte. 27letého fotbalistu Realu Madrid, kterému nedávno přišel málo denní plat 830 000 Kč, tedy vzal Franck Muller jako ideální předlohu pro své nové hodinky.

Obvykle, když hodláte využít jméno známé osobnosti, musíte mít její svolení. A získat svolení není levná záležitost. Švýcarští hodináři to řeší jednoduše. Nabídnou dané ikoně speciální edici hodinek, kterou zhotoví jen pro ni. Uznejte: Chtěli byste honorář, procenta ze zisku, kdyby vám byla nabídnuta taková pocta? Nic takového nechtěl ani náročný rodák z portugalské Madeiry Ronaldo. Naopak, považuje si to. Pro Francka Mullera to také nebyla vysoká investice. Netvořil kvůli Ronaldovi nový strojek, použil obvyklý model, a upravil číselník. Na přední straně zvýraznil číslo 7, které nosí Ronaldo na dresu, oblékl ho do diamantů. Mmm, a fotbalista plesal!

Na zadní straně pouzdra, takzvaném dýnku, je navíc vygravírována silueta tohoto hráče a jeho podpis. Ronaldo ochotně udělal hodinkám i reklamu. Aby ne, vždyť jde o posílení jeho jména. Přiletěl až do Ženevy a nafotil vizuál. Navíc mu to sluší!

„Nedělám nic primárně pro peníze. Fotbal dělám rád, baví mě, a protože mě baví, dělám to dobře a kluby mi za to rády platí. Mít vlastní kolekci hodinek byl můj sen, je to pro mě vyznamenání, navíc od tak slavného hodináře. Nepotřebuji podíly na zisku. Největší odměnou pro mě je tato skutečnost sama,“ uvedl Ronaldo.

Hodinky Franck Muller CR7 se prodávají za 110 000 eur, tedy 2 750 000 Kč. V České republice je v tomto směru pořádná díra na trhu. U nás, pokud milujete fotbal a určitého fotbalistu, si můžete koupit leda tak jeho dres, fotografii, plakát, půllitr. Nic víc. V zahraničí funguje merchandising podstatně lépe. Ne nadarmo mají fotbalisté takové příjmy z reklamy. Evidentně se to vyplácí i firmám.

Malý kluk si koupí skleničku s obrázkem Ronalda. Ale „velký kluk“, který chodí na fotbal v obleku rovnou z úspěšné firmy, může nosit „jeho“ hodinky. Jak se říká, i dospělí si mohou hrát. A zjevně si hrají. Platí to nejen v hodinářském průmyslu.

-pc-