R.Thomas: Vyplatí se Private Aviation Advisor?

- Reklama -

Konečně i klienti ve střední a východní Evropě mohou na trhu privátního cestování využívat služby, které jsou běžné ve Spojených státech. RICHARD THOMAS je hlavou společnosti specializující se na Private Aviation Advisory Services. Jelikož tyto služby nejsou v našich končinách známé, rozhodli jsme se je představit našim čtenářům.Pane Thomasi, co může klient očekávat od Private Aviation Advisora?

Private Aviation Advisor konzultuje a provádí analýzy. Kdo létá privátně, má různé potřeby. Někdo míří jen několikrát ročně na dovolenou, jiný několikrát měsíčně za obchodem, další kombinovaně. PAA analyzuje potřeby a optimalizuje řešení na míru. Jde o šetření času a starostí klienta. Převedu-li to do automobilové terminologie, někomu se vyplatí jen volat taxi, tedy charterovat. Pro určitou skupinu klientů je zase optimální vlastní “vůz” s řidičem – vlastní letadlo, které zvyšuje produktivitu. Možností je řada, například i podílové vlastnictví letadla, které je ve svých detailech velmi složité na pochopení.

Tedy klientovi radíte, jakou formou létat?

Nejen to. Klient si někdy neuvědomuje řadu rizik. U privátního letadla je pořizovací cena teprve začátek. Je nutné platit management, školení pilotů, vědět, kam letadlo odvézt při poruše. A pak si klient může uvědomit, že udělal lokální chybu. Servis je příliš daleko a jemu se prodraží. Při vyjednávání dlouhodobého kontraktu s operátory klienta mnohdy nenapadne vyjednat všechny aspekty podmínek . Sankce, storna. Co bude stát, když vám již cestou na letiště zahraniční partner zruší schůzku. Nebo ji odloží. Jak se postupuje s letadlem v zahraničí, když se jednání zdrží. Kolik se platí za zpožděný odlet? Může letadlo vůbec čekat? V Česku je značná neinformovanost. Klienti nevědí, jaké letadlo poptávat vzhledem k vyžadovanému doletu. Naivně důvěřují charterovým společnostem, kterým jde o kšeft a vnutí jim příliš velké letadlo nebo je nutí naopak mezipřistávat. Stejné je to s majiteli soukromých letadel. Náhle zjišťují, že tak velkou kabinu nevyužijí a že stroj nepřistane na malých letištích v Alpách. Find out opening times Každý má individuální potřeby. Jinou rodinu. Jinou práci. A každá země má jiné stroje, možnosti a ceny.

Kam až sahají znalosti PAA?

Zeměpisně musí mít přehled o celém regionu. Výhodné nabídky mají Rakousko, Slovensko i Srbsko. Zásadní je sledovat zákulisí. Zprávy o technickém stavu letadel, tréninku pilotů, změnách ve vedení. Při koupi letadla je důležité odvozovat typ také od dostupnosti servisu. Například Gulfstream bude možné již brzy velmi výhodně managovat i na Slovensku.

Jak klientovi zaručíte nezávislost své analýzy?

Jako konzultanti jsme placeni klientem. Ten rozhoduje. My vydáme doporučení na základě kompletní analýzy variant. Jsme nezávislí. Když se klient přijde poradit například do ABS Jets, asi nejsolidnější společnosti na českém trhu, ta mu ke koupi spíše doporučí Embraer, protože tyto stroje servisuje. My skloubíme nabídky z více trhů od různých operátorů a aircraft management společností, máme znalosti, zkušenosti a víme, na co se ptát. V našem zájmu není, aby si klient pořídil variantu, která pro něj není vhodná, protože jeho vztah s PAA je dlouhodobý. Kdo si koupí letadlo, ho jednou zákonitě bude chtít prodat. Kdo momentálně vlastní letadlo nepotřebuje, může ho potřebovat za pět let. Máme klienty, kteří začínali charterovat na malých letadlech a dnes mají vlastní stroje větších kabin. Analýza se mění v čase, tak jako potřeba klienta charterovat, uzavřít dlouhodobou smlouvu s operátorem nebo skupinou operátorů, koupit si podíl na letadle, nebo celé letadlo.

Na základě čeho se považujete za odborníka oprávněného radit?

Na trhu privátního létání se pohybuji spoustu let. Pracoval jsem pro celosvětově významné brokerské společnosti i výrobce. Namátkou Bombardier, NetJets, JetRepublic. Rozumím obchodu i motivům stran a umím adekvátně hájit zájmy klienta. Opírám se o tým obdobně zkušených lidí, kteří jsou zběhlí v jednotlivých službách typu charterování, nákup a prodej letadel a podobně.

Kolik stojí služba PAA?

V Americe, kde je větší konkurence, jsou ceny relativně nízké. Při vstupu na trh střední a východní Evropy nebyl zájem přehánět ceny, komplexně byly převzaty z Británie a působí relativně nízce ve vztahu k rozsahu práce. Na druhou stranu tu služby PAA poskytuje pokoutně spousta odborníků v leteckém byznysu, kteří nejsou institucionalizovaní. Neznám jejich ceny ani jejich úroveň služeb.

Můžete hovořit konkrétně v eurech nebo dolarech u vaší společnosti?

První schůzka je zdarma. Účelem je zjistit, zda má vůbec smysl nabízet privátní cestování konkrétnímu klientovi s ohledem na to, kolik nalétá. Pokud ano, hodinová sazba činí zhruba 200 EUR plus výlohy. Přesná částka závisí na případu. Celková cena se pohybuje od 2000 EUR. PAA by vždy měl předem odhadnout počet hodin a nákladovost analýzy.

Když PAA doporučuje koupi, má ve smlouvě provizi z daného typu letadla? Jak si klient může být jistý, že mu nebude doporučen nejdražší model?

Provize ze zprostředkovaného obchodu se účtuje jedině v případě prodeje letadla. Pak má PAA logickou motivaci prodat co nejdráž. Při koupi nemá uvedeno ve smlouvě žádné procento z ceny letadla. Pouze fixní taxu podle kategorie letadla.

Proč by si měl klient ve střední a východní Evropě vybrat místního PAA, když američtí mají delší tradici?

Ve Spojených státech je privátní létání běžnější a obecné povědomí o něm větší. Žádný klient se ale nehodlá zdržovat, aby sám mapoval aktuální situaci na trhu. Proto si platí vlastního PAA. Pro klienta ve střední a východní Evropě není moudré oslovit amerického PAA. Američan nezná místní trh, který je diametrálně odlišný.

Mají Private Aviation Advisoři ve střední a východní Evropě již hodně klientů?

Mohu hovořit za naši společnost. Zásadně nepracujeme s desítkami, natož stovkami klientů ročně. Pracujeme s jednotkami. Jen tak se každému z nich můžeme intenzivně věnovat.

- Reklama -