Diane von Fürstenberg: První útěk od módy. „Oblékla“ láhev vody

Až se někdy budete divit, kolik stojí obyčejná lahvovaná voda, vzpomeňte si na tento článek. Jak jsme již psali nedávno, citelné snížení poptávky po balené vodě donutilo velké firmy konat. Přilákat na vodu. Jenže protože na vodě se nic vylepšit nedá, nejde pozlatit ani jinak „vytunit“, jdou značky cestou zatraktivňování obalů. Zákazník to samozřejmě zaplatí v ceně. Pro francouzskou značku Evian, čerpající minerální vodu z několika zdrojů na břehu Ženevského jezera, dumala americká designérka Diane von Fürstenberg. Ve své pracovně v New Yorku pak vydumala láhev, která má vtip. Kolik bude stát, prozatím není jasné, ale zřejmě po otevření láhve zalitujete, že je uvnitř „jenom“ voda. Cenovka bude možná zralá na panáka.

Nejefektivnější byznys je samozřejmě spojen s produkty, jejichž výroba nic nestojí, protože výrobcem je sama příroda. Už jsme psali o Čechovi, který úspěšně prodává vzduch v konzervách. Ještě lepším byznysem je voda. Tato láhev je báječným důkazem, proč si velké značky najímají velké mozky. Pro nápad. Když láhev vidíte, říkáte si: „Tsss, tohle bych vymyslel(a) taky…“ Nejžádanější nápady jsou totiž ty jednoduché. Diane von Fürstenberg vlastně neudělala nic jiného, než že si na láhvi pohrála se třemi slovy, které jsou obchodně chytlavé: voda, život, láska. Mezi ně pak vsunula sloveso „je“. Vznikla nekonečná věta. Voda je život, život je láska, láska je voda a stále jinak, slova se různě mísí, věta nemá ucelenou skladbu.

Na láhvi je Dianino logo, i proto, že její práci by nikdo nemusel poznat:

1. Návrhářku, která původně vystudovala ekonomii, by v tomto byznysu nikdo nehledal. Je to její první úkrok ze světa módy. Tu tvoří od roku 1972. Zdá se, že po 40 letech potřebovala změnu.

2. Pro Evian dosud pracovali Paul Smith, Jean Paul Gaultier a Christian Lacroix, tedy samí muži. Diane je překvapením.

2. Američančin styl bývá jiný. Láhev je jednoduchá, čisté linie, zatímco Diane proslavily komplikované zavinovací šaty, kterých prodala více než 5 milionů kusů.

3. Design je nezvyklý. Návrhářka je z módy známa spíše výraznými geometrickými vzory na potištěných tkaninách a nádechem nostalgie 40. až 70. let. Tohle je čistá moderna. Čistá jako voda… Nebo čistá jako láska… Nebo jako život…?

Tereza Vychodilová, New York