Airbus má potíže: Parazituje sám na sobě

- Reklama 4 -

Airbus SAS si sám nadrobil potíže. Připravovaným modelem letadla A350 totiž neúmyslně parazituje na své vlajkové lodi, největším dopravním stroji současnosti A380. Francouzský výrobce proto vyvíjí tlak na letecké společnosti, aby tolik neprezentovaly A380 jako „luxusní letoun“, ale využívaly jeho obří velikosti hlavně pro přepravu co nejvíce osob. Nesetkává se však s pochopením, což ohrožuje jeho budoucí prodeje.

Airbus původně nabízel své superjumbo jako 525místné. Ovšem jedinou z devíti aerolinek, které třistaosmdesátku provozuje s touto konfigurací, je Lufthansa AG. Jinak aerolinky většinou podlehly jezinkovské argumentaci Airbusu, že navýšením počtu sedadel sníží náklady hrazené na osobu v rámci jednoho letu. Airbus tak začal v průběhu šesti let doporučovat na dvou podlažích stabilně minimálně 558 sedadel a nyní k tomu chce nabízet ještě 11 sedaček v turistické třídě (Economy Class). „Ano, pracujeme na optimalizaci letounu tak, abychom zvýšili kapacitu,“ potvrdil Keith Stonestreet, marketingový ředitel společnosti z francouzského Toulouse, kde se A380 staví.

Proč Airbus tolik tlačí na zvýšení kapacity? Potřebuje se jednoznačně odlišit v masových zemích typu Čína, Japonsko a Indonésie. Například největší evropští přepravci British Airways a Air France mají pouze dvanáct kusů A380. Preferují menší letadla, levnější na provoz i letištní poplatky. Naopak nový operátor, Air Austral, který se bude specializovat na Reunion, prázdninový ostrov v Indickém oceánu, požádal o dvě maximalistické třistaosmdesátky s kapacitou 840 míst! Stroj je přitom certifikován maximálně na 853 osob.

Airbus by se rád se svým největším modelem prosadil hlavně v Asii, na Středním východě a indickém subkontinentě, kde je lidí jako much. Jenže například Korean Air Lines svá superjumba osadily pouze 407 sedadly. Zbytek z nich odstranily ve prospěch duty-free shopů na palubě letadla – ty jim přinášejí větší užitek. Dokonce i Emirates, největší mezinárodní přepravce a číslo 1 v počtu Airbusů A380 (má jich momentálně 35 a dalších 55 objednaných, nechce přesahovat 517 míst na středně dlouhých tratích a 489 míst na dlouhých tratích. Singapore Airlines, vůbec první aerolinka používající Airbus A380 (od roku 2007), se pohybuje od 409 do 471 sedadel. British Airways, Qantas Airways a Malaysian Airline odmítá jít přes 500 sedadel. Komfort a dostatečný prostor cestujících má pro ně stále hodnotu.

Od roku 2000, kdy Airbus s modelem vyjel, přijal 262 objednávek. Tím překonal bod zlomu. Technický vývoj, který stál mezi 12 a 18 miliardami eur, se zaplatil při 250. objednávce. Airbus hodlá všechny objednávky uspokojit do roku 2015, což vyžaduje postavit 30 třistaosmdesátek ročně. Francouzi jsou připraveni zvládnout až 45. Uvolněnou kapacitu mohou využít na výrobu nového speciálu na dlouhé lety – modelu A350, který už přilákal 678 objednávek. První dodávka má být na konci roku 2014. Od té doby výrobce plánuje produkci 10 letadel měsíčně, a to až do roku 2018. Tomu se říká sériová výroba! Problém je, že největší varianta tohoto modelu, typ A350-1000, za současné situace kanibalizuje obchody A380. Pojme 350 osob, což je jen o 57 méně než kapacita superjumba Korean Air. Pro řadu aerolinek to bude dilema.

Například Tim Clark, prezident Emirates, už vzkázal do Francie, že jeho společnost vlastněná dubajskou vládou nepřijme návrh na 604místný Airbus A380 – s jedním sedadlem navíc v každé řadě ekonomické třídy, a to přesto, že Airbus připomíná výrazně nižší provozní náklady na sedadlo. „Naše ekonomika, spojená s A380, je tak populární, že skutečně nechceme s ničím manipulovat a hazardovat, že o své obchody přijdeme.“

Příjemný přístup.

Petr Casanova

- Reklama 5 -