Že je krize? Už každý druhý Rolls-Royce má zakázkovou úpravu

Ekonomická krize má za následek prudký nárůst poptávky po skutečně luxusním zboží. Paradoxní věta? Ale pravdivá. Také Rolls-Royce oznámil šokující údaj: Více než polovina klientů, kteří si objednali model Ghost, požadovali nákladnou zakázkovou personalizaci.

V krizi obecně platí: šetří chudí. Šetří i bohatí, ale jiným způsobem. Nadále si dopřávají luxusní produkty a služby, ale vybírají si. A za výjimečnost jsou ochotni si pořádně připlatit. Mizí tak střední a střední vyšší proud tzv. luxusu. Miliardáři o něj nemají zájem. Nepotřebují platit velké peníze za něco, co může mít každý druhý z nich. Když už platí majlant, tak ať to stojí za to. Z toho vyplývá i zkušenost automobilky Rolls-Royce. V roce 2011 bylo z celkového počtu standardních a prodloužených modelů Ghost prodáno 56 % zakázkově upravených. Rozuměj: tyto vozy dostaly unikátní barvu, lišty a další sólové prvky, za které se trochu připlácí, a pak sety na šampaňské, humidory, piknikové kabinety, za které se připlácí opravdu hodně.

Nikdo nechtěl obyčejný Rolls-Royce, který pouze sjel z linky. Tento růžový Rolls-Royce je dalším důkazem.

Ještě patrnější je to u vlajkového modelu Rolls-Royce Phantom. V průměru osm z deseti vyrobených vozů ještě prošlo rukama speciálního týmu designérů a techniků, než bylo předáno majiteli. Rolls-Royce vnímá takový nápor zájemců o výjimečné vozy, že zdvojnásobí počet expertů pracujících v zakázkové hale značky Rolls-Royce v Goodwoodu.

Ferrari, o jehož programu Tailor-made jsme psali včera, tak nestřílí do prázdna. Trefuje paradoxní dobu, kdy miliardáři šetří tak, že v konečném důsledku platí více.