Exkluzivně z Polárního kruhu: Jaký Range Rover chutná nejlépe na ledu?

Žádné hřeby na pneumatikách, žádná sůl na silnicích. Jen vy, čtyři kola a volant. Taková je podstata zimního ježdění ve Finsku. Není proto divu, že Skandinávci útočí na čelní příčky ve všech motoristických disciplínách. Koneckonců, jména jako Kimi Räikkönen, Mika Häkkinen či Marcus Grönholm mluví za vše. A právě do tohoto prostředí pozvala magazín First Class automobilka Land Rover na exkluzivní testování celé své modelové řady. V extrémních podmínkách jsme mohli vyzkoušet tradiční Range Rover i verze Sport a Evoque či o trochu méně luxusnější Discovery, Freelander i klasiku všech klasik, model Defender. Chcete vědět, který z nich si získal naše srdce?


Čeští motoristé velmi rádi nadávají na stav tuzemských silnic. A také na silničáře, kteří s oblibou každoročně zaspávají při každé sněhové nadílce. Popravdě by však měli odsoudit spíše své mizerné zkušenosti za volantem. Jak jsme totiž zjistili během naší návštěvy Polárního kruhu, silnice ve Finsku vypadají prakticky neustále jako české vozovky po náhlém protržení bílých obláčků. Černý asfalt je zde od listopadu do dubna věc takřka neznámá, stejně tak nepoužívají místní úřady kvůli ochraně přírody sůl. Přesto jsme nezaznamenali během našeho dosavadního pobytu jedinou nehodu. A to jsme s tempem 140 km/h (o 40 km/h více, než je na finských dálnicích nejvyšší povolená rychlost) patřili mezi ty nejpomalejší!


Za vše může předvídavost a plynulost pohybů, o nichž píšeme v aktuálním vydání tištěného magazínu First Class. Na náhlé brzdění či prudké odbočení zde nenarazíte. Ostatně, aktér těchto nelogičností by okamžitě se svým vozem zamířil mimo vozovku. Nápomocen by mu nebyl pohon všech kol, ani žádný elektronický bezpečnostní systém. V Range Roveru jsme proto mohli prakticky neustále používat pouze silniční nastavení systému Terrain Response, pouze při výletech do více než půlmetrových závějí bylo nutné aktivovat režim Snow. V kombinaci s turbodieselem TDV8 a osmistupňovou automatickou převodovkou pak tento luxusní off-road dokazoval, proč jej po právu milujeme. Změna převodových stupňů byla nepostřehnutelná, spotřeba za první den nepřekročila 10 l/100 km. Působivé? Slabé slovo!


Náš pobyt ve Skandinávii tím rozhodně nekončí, připraveno máme dokonce jedno exkluzivní překvapení. Jako vůbec první motorističtí novináři na světě jsme totiž mohli usednout do zbrusu nového… No, hádejte! Napovíme vám jen tolik, že se nejedná o žádný utajený projekt Range Roveru. Místo toho spíše mrkněte na novinky u sesterské značky této automobilky. Ta námi otestovaná se pyšní výkonem 405 kW (550 koní), zrychlení z klidu na stovku zvládá za čtyři sekundy a rozjede se až na 300 km/h. Tak už víte? Nebo si počkáte na další část naší exkluzivní reportáže z Polárního kruhu?

Foto: Nick Dimbleby