Exkluzivně z Polárního kruhu: Jako první na světě jsme řídili Jaguar XKR-S. Bez střechy! A na sněhu!

Přibližně 20 sekund trvá, než plátěná střecha zmizí v krytu za zadními sedadly. Kabinu v tu chvíli obemkne desetistupňový mráz, který dále umocňuje všudypřítomný vítr. Tlačítko na vyhřívání sedadel však ponecháváme ladem. Stejně jako se vlastně ani nezajímáme o nastavení klimatizace. Důraz místo toho klademe na zcela jiné parametry. Třeba na nejvyšší rychlost 300 km/h. Nebo zrychlení z klidu na stovku za 4,4 s. Či výkon 405 kW (550 koní), kvůli němuž musíte s plynovým pedálem komunikovat intimněji než se svou nastávající. Taková je podstata nového kabrioletu Jaguar XKR-S, který byl teprve před dvěma měsíci představen na autosalonu v Los Angeles. Magazín First Class však mohl díky své účasti na arktické expedici automobilky Land Rover usednout za jeho volant. Naše dojmy?


Jízda na sněhu a ledu již několik desetiletí rozděluje motoristy na dva tábory. Jedni kluzké vozovky milují kvůli zábavě, která je za volantem čeká, druzí však zastávají zcela opačný názor. Zasypaný asfalt považují při svých cestách za zlo, které stojí mezi nimi a milionovým ziskem. Chyba však kupodivu není v myšlení či cestářích, kterým došla sůl. Stačí zvolit správný vůz a rázem se ze dvou táborů stává jeden. Osobně to poznáte při prvním letmém seznámení s novým kabrioletem XKR-S. V jeho kabině se již po prvních sekundách cítíte jako doma, se staženou střechou pak do posledního decibelu vychutnáváte rachot čtyř koncovek výfuku. A to zimě navzdory! Nevadí dokonce ani lehčí řízení, které souvisí s uvolněným charakterem otevřených vozů. Že bychom našli dokonalost?


Ve své podstatě ano. Ve srovnání s kupé totiž dokážete otevřenému XKR-S odpustit kvůli větru ve vlasech celou řadu věcí. Rozčilovat se nebudete nad zadními sedadly, které spíše než jako místo pro cestující slouží jako rozšíření zavazadlového prostoru. Kritikou nepočastujete standardní ocelové brzdy, které nám v kupátku po dvousetkilometrové ostré jízdě dělaly trochu starosti. A již vůbec nebudete zdvihat obočí nad posilovačem řízení, který odebral z volantu pořádnou dávku citu. Místo toho pocítíte výjimečnost. Doposud se totiž v České republice prodaly pouze tři exempláře Jaguaru XKR-S. Příchod kabrioletu tuto statistiku sice jistě změní, ve srovnání s majiteli otevřených Porsche však budete stále v menšině. A tím i na výsluní.


Při každé vyjížďce vás přitom udiví komunikativní podvozek. Navzdory pohonu zadní nápravy nebudete na kluzkém povrchu nikdy zostuzeni. Vždy budete naprosto přesně vědět, kam se hmota vozu vydá. A snadněji ji tak ovládnete, přestože 1795 kg není zrovna zanedbatelná cifra. Po troše cviku tak zvládnete poslat Jaguar přesně tím směrem, jakým silnice vede. Nikoli však rovně, ale bokem. V permanentním smyku, z nějž velmi snadno i při vypnuté stabilizaci přejdete zpátky do normálu. Nevěříte? Vyzkoušet si to budete moci velmi brzy na vlastní kůži. Již za pár dní totiž hodlá otevřené XKR-S dobývat světové showroomy. Dobude přitom i vaše srdce?


A může vám učarovat rovněž Finsko, které se stalo dějištěm exkluzivního testování nového Jaguaru a všech modelů automobilky Land Rover? Na to hodláme odpovědět již zítra v rámci našeho polárního speciálu. Dozvíte se, proč při letu se společností Finnair postačí ekonomická třída, kde máte bydlet a po jakých suvenýrech pátrat. Vy mezitím můžete ze svého účtu vybrat 3 757 560 Kč, za které se bude otevřené XKR-S v České republice prodávat!