Buick Streamliner možná po 65 letech ožije. Chystá se obnovení výroby

- Reklama -

Za nejkrásnější sportovní vůz mnozí dodnes považují pětašedesát let starý Buick Streamliner. Připomíná kapku. Není divu – konstruktéři se pokoušeli napodobit předválečné německé supersporty, aniž byli tušili, že vznikaly v aerodynamickém tunelu. Zjistili jsme, že se chystá postavení limitované série Streamlinerů v ceně kolem jednoho milionu amerických dolarů za kus. Bude dost movitých zájemců?

Aerodynamický tunel ve Spojených státech také znali, ale byl určen pouze pro armádní účely. V Německu, jehož druhým mužem byl (kromě bezpočtu dalších funkcí) velitel Luftwaffe Hermann Göring, bylo možné využívat technologickou vymoženost také pro vývoj závodních aut. Ty hrály v promyšlené propagandě Třetí říše pod taktovkou šikovného a bezohledného ministra Josefa Goebbelse stěžejní úlohu. Chirurgicky přesný závodní tým formule 1, jak ho známe dnes, je výsledek snahy Němců získat pro svou nacismem nakaženou domovinu vítězné vavříny.

Kopírování nezabíjí pokrok

Fenomenální úspěchy krásných německých vozů jako Auto Union Typ C Stromlinie a Mercedes-Benz W25 Avus Stromlinie, jejichž sláva dosáhla až za oceán, podnítily inženýry i designéry, aby se pokusili sestrojit automobil, který by soutěžní úspěchy například na slavném indianapoliském závodě vrátily pevně na americkou půdu.

Jedním z designérů byl Norman E. Timbs, který pracoval pro jednu z pionýrských amerických značek, Buick. Timbs sám navrhl a sestrojil převážnou část ocelového šasi s hliníkovými částmi architektury vozu. Jeho studie se sice dostala na obálku časopisu Motors Illustrated, ale to bylo všechno. Aspoň prozatím. V prosinci 1941 napadla japonská letadla Tichomořské loďstvo v havajském Pearl Harboru a Spojené státy se naplno zapojily do válečného běsnění. Na krásu nezbýval čas.

První Streamliner sjel z výrobních linek až v roce 1947, zájemci si ho mohli koupit o rok později. Na technice bohužel bylo znát, že pochází z předválečných let. Senzační aerodynamický design Normana Timbse přesto umožňovalo dosáhnout téměř 250kilometrové rychlosti. Čím se Streamliner na první pohled odlišoval od všeho nového, co tehdy jezdilo po amerických dálnicích, byla naprostá absence charakteristických chromovaných součástí. Design zvítězil nad touhami klientů po zdůrazněné okázalosti. Ti ale byli přesvědčeni, že chrom dělá parádu a paráda dělá automobil: Streamliner zůstal prodejním propadákem, jakých je na světě málo.

Jedinečnost za 18 tisíc dolarů

Vůz s Buickovým osmiválcem Super8 za výrazně vpřed posunutou kabinou pro dva lidi stál Timbse a jeho spolupracovníka 18 tisíc tehdejších dolarů. Valnou většinu peněz spolykalo řešení hydraulického zvedání celé přední části automobilu, který kvůli aerodynamice vůbec neměl dveře. Předběžné zájemce se pro Streamliner nepodařilo získat. Nakonec s ním v Kalifornii jezdil zkušební řidič Jim Davis. Ten nevšední vůz dostal na titulní stránky motoristických časopisů nejen v Kalifornii, ale i v poněkud snobském prostřední východního pobřeží. Nic z toho nepomohlo. Buick odmítl najet na sériovou výrobu. Davis se do Streamlineru zamiloval a od konstruktérů ho koupil. Ti se podle všeho nakonec rádi zbavili vozu, který se po letech dřiny změnil v neužitečného bílého slona. Jeho osud se však nenaplnil.

Před deseti lety se podařilo Streamliner, o jehož dalším osudu nebyly zprávy, najít v celkem nedotčeném stavu v poušti u Los Angeles. Po osmi letech rekonstrukcí a oprav, které provedl Dave Crouse z firmy Custom Auto, se stal hvězdou přehlídky elegance veteránů na ostrově Amelia. Šťastní kupci Gary a Diane Cerveny z Malibu (ač příjmení naznačuje české kořeny) za Streamliner, který nikdo nechtěl, zaplatili podle neoficiálních informací přes milion dolarů. Custom Auto zvažuje postavení limitované série Streamlinerů, jejichž cena se této částce bude blížit. Zájemci prý už jsou. Láká je právě to, kvůli čemu v době svého vzniku Streamliner propadl: nesmlouvavá oddanost nadčasovosti čistého designu, který přetrvá módní vlny.

Ondřej Fér, autor je specialistou FC na design

- Reklama -