Audi dělá z Číňanů idioty, prodává jim starý model jako novinku

- Reklama -

V Číně koluje vtip: Víte, co znamenají čtyři kruhy ve znaku Audi? Čtyři smyčky na oběšení pro členy správní rady německé automobilky.

Že je to morbidní? Možná. Nicméně nejlidnatější stát světa, který získal neprávem pověst, že koupí „cokoli luxusního“, se pořádně nasupil na Ruperta Stadlera, CEO Audi AG, a jeho podřízené, které napadlo vyvézt do Číny jako novinku speciální edici Audi R8 China Edition. Důvod? Jde o starý model generace R8, ještě před faceliftem. Nabízen je však jako limitovaná senzace, jen přikrytý jiným lakem.

Když jakákoliv automobilka faceliftuje vůz, musí tento krok proměnit v obchodní argument. Facelift je tak podle ní lepší, výhodnější, zajímavější. Jinými slovy: starší model není tak dobrý. Výsledek: Lidé si začnou kupovat raději faceliftované vozy. Problém je, že v té chvíli starší typy skončí ve skladu. Co s nimi? Výprodej? To by ale znamenalo, že Stadler & spol. neodhadli produkci a plýtvali penězi. Navíc Audi nechce působit jako výprodejová značka. Obrátilo by se to proti ní. A tak si Němci zahráli na krále Šalamouna. Starému typu nasadili líbivý lak, dvě aerodynamická křidélka na přední nárazník a karbonové křídlo na záď a v Číně to vydávají za horký šlágr. Číňany tím mají za idioty. Stejná křidélka i křídlo má navíc již Audi R8 GT.

Naopak ve srovnání s faceliftovaným modelem nemá čínské Audi R8 moderní LED světlomety, předesignované nárazníky ani 2spojkovou automatickou převodovku S Tronic. Motor, atmosférický 10válec o objemu 5,2 litru, zase pochází z Lamborghini Gallardo (aspoň to je plusový bod), ovšem v Audi je naladěn na výkon 525 koní a točivý moment 530 Nm. S rozčarováním přijímají Asiaté také tabulkovou hodnotu akcelerace 0–100 km/h za 3,9 s (jako stará verze), zatímco faceliftovaný model pro rok 2013 dosahuje 3,6 s. Cena pro Číňany: 400 000 dolarů, tedy 8 milionů Kč. To je nejméně dvojnásobná cena. V ČR sériové Audi R8 V10 stálo 3,9 milionu Kč.

Konkurence se samozřejmě směje, až se za břicho popadá. Vždyť ostatní značky si vyhrály alespoň s designem, rozhodně však dodávaly do Číny nové modely, ať již šlo o speciální asijské varianty Lamborghini Murcielago SV, Porsche 911 Turbo S a Ferrari 458 Italia. Jediné, co Audi může zachránit, je porozumění čínské tradici. Audi dodá do Číny 80 kusů. Osmička je v čínské mytologii symbol štěstí. Naopak čtyřka je symbolem neštěstí. Proto číslovaná limitovaná edice končí až číslem 99, přičemž jsou vynechána veškerá čísla obsahující „4“.

Otázka je, zda to čínské klientele bude stačit. Tak jako pár čínských znaků uvnitř, například na řadicí páce. Jestli ano, tak už Číňané koupí fakt cokoli.

Řadicí páka obsahuje pořadové číslo v limitované edici. Kuriózní je, že uvedených 99 kusů (za lomítkem) automobilka nevyrobí.

Modré téma je povedené, ale za několikamilionový příplatek nestojí.

Petr Casanova s přispěním Petry Koudelové