Když jsem tvořil Vánoční Speciál, unikátní dárek pod stromeček, měl jsem na očích nejen dobré srdce těch, kteří chtějí dobrými emocemi a dobrými myšlenkami pomoci svým blízkým, ale také ztrápené srdce těch, kteří v této složité době ztratili klid, víru, oporu. Nebylo těžké ho pro mě psát, protože jsem tyto chvíle taky zažil a vím, co mi nejvíce pomohlo.

Někdy jsme špatnými lidmi tak zklamaní, že už nevěříme ani těm dobrým.

Čím jsme starší, tím víc litujeme času, který jsme strávili s hlupáky.

A čím větší máme srdce, tím víc bolesti nám do něj osud naloží.

Ale to všechno proto, že bolest lze změnit v sílu. Jinak řečeno: Co dnes bolí, to zítra může být silnější. Anebo naopak křehčí, zranitelnější, citlivější. Záleží na tom, jak k dnešní bolesti přistoupíme.

Jak změnit bolest v sílu

Vánoční Speciál vznikl proto, aby lidé, kteří spadli do jámy neštěstí, předně přestali kopat. Aby se raději začali soustředit na to, jak z té jámy vylézt ven, ne jak působit, že to neštěstí bude den za dnem ještě hlubší.

Ten Speciál má 244 stran. Přesto jsem do něj nevměstnal všechno. Nevměstnal jsem do něj hlavně to, co se do něj vměstnat nemohlo – co nestačí jen číst, ale je nutné sledovat. Proto ke čtecímu obsahu bude ještě před Vánocemi připojen vizuální a poslechový obsah (video a audio). Jelikož mnozí Ježíškové, kteří Vánoční Speciál původně chtěli darovat jiným, ale po nahlédnutí do něj si ho ponechali a kladou mi četné dotazy stran vlastního života, rozhodl jsem se všem, kteří už tento dárek otevřeli, připravit tematické texty pro okamžitý posun, dříve než přijde Štědrý den. Jinými slovy: Není čas marnit čas.

Úkolníček pro příštích 31 dní

A tak dnes, pět týdnů před vánočními svátky, začnu možností, jak prosvětlit svůj život, tedy jak ho zbavit bahna a tmy, během následujících 31 dní.

Je to osvědčená psychologická metoda, jak si osvojit v dostatečně dlouhé době zdravé pozitivní návyky. Prosím, přistupujte k mým následujícím doporučením podobně jako k mému motivačnímu diáři, který hojně přikládáte do balíčku k Vánočnímu Speciálu: Motivační diář je nedatovaný. To proto, abychom se změnou mohli začít kterýkoli den, nejen prvního ledna nebo prvního dne v měsíci. Navíc nemusíte dodržovat pořadí dnů. Dbejte však na to, abyste každý den provedli některou z následujících pozitivních věcí, přičemž každý den jinou. Mně se osvědčilo pořadí po dnech tak, jak ho uvádím.

Podotýkám: Půjde nám o dobré emoce a dobré myšlenky. Proto následující úkoly nejsou (ani nemohou být) nepříjemné. Nezaberou Vám víc než pár minut. Ale časem si budete přát, ať trvají věčně. Celý den. Pak den co den. Všechny. A o to mi jde.

Ostatně, to je cílem celého Vánočního Speciálu k desetiletému výročí mé práce.

Čím tedy začnete dnes? Čím navážete zítra? A co si necháte na poslední den své změny?

Den 1

Udělej maličkost pro někoho jiného

Čím méně máme lásky pro sebe, tím spíše ji dokážeme vykutat pro někoho jiného. Možná toho, kdo je na tom momentálně hůř než my. Nejenže to vyváží naše disbalanční myšlení („Jsem na tom nejhůř ze všech“), ale naučí nás to soucitu k druhým. Přičemž od soucitu k druhým je už krok k soucitu k sobě. Bez spekulování, jestli nám to druhý někdy oplatí, mu pomozme. Udělá to dobře nejen jemu, ale hlavně nám. Pochopíme, že máme moc darovat lásku. Nemocným či opuštěným dětem, osamělým lidem, dezorientovaným jedincům dnešní doby, kteří mají strach, co vlastně bude, a které lze obejmout. Lidi ze své rodiny především.

Den 2

Sdílej svou pozitivní zkušenost s blízkými

Sdílením se snižují negativní emoce a zvyšují pozitivní. Sdílená starost je totiž poloviční starost a sdílená radost je dvojnásobná radost – pokud sdílíme se správnými lidmi. Také proto vznikla uzavřená skupina FirstClassu. V ní nikdo není osamělý.

Den 3

Dej si pauzu od GTD i GTP

Všichni víme, že v životě nelze dosáhnout úspěchu v žádné oblasti bez GTD a GTP. Tedy bez getting to point – soustředění se na cíl, a getting things done – dokončení toho, na co se soustředíme. Doba nás nutí přemáhat se v tomto směru, ať práci máme, či nemáme. Leč, pokud se dlouhodobě přepínáme, ztrácíme rovnováhu, radost i okolí, které potřebuje také náš čas a lásku. Podléháme stresu, trpíme automatizovaným přesvědčením, že když každý den neuděláme něco produktivního, selháváme. Prosím, zkusme jeden den nechat svůj perfekcionismus odpočívat. Zpomalme a zjistěme, že život je krásný i tak – když nespěcháme a netlačíme se nikde ve frontě. Jen se odevzdejme vesmíru, oceňujme jen to, co je, a zaměřujme se na priority, které jindy zanedbáváme.

Den 4

Vžij se do cizí kůže

Láska vzniká z vděčnosti. A vděčnost může mít mnohé podoby. Můžeme být vděční i za problémy, které nemáme – a které vidíme kolem sebe. Je to vděčnost srostlá s empatií. Tu v sobě rozvineme jedině tehdy, začneme-li přemýšlet o něčí situaci, budeme-li se snažit porozumět jeho bolesti a chápat z jeho pohledu, jak by nám bylo v jeho kůži. To všechno vede ke zjištění, že emoce druhých lidí jsou stejně opravdové jako naše. To nám pomůže rozšířit si srdce a otevřít se druhým. Ano, jejich bolesti, ale potažmo i síle, lásce.

Den 5

Promysli si smysl svého života

Mnoho lidí tone v minulosti, kterou už nejde oživit, nebo budoucnosti, která se ještě nenarodila. Zapomínají přitom na podstatu života. Na to, co mohou udělat teď. Co je pro jejich život vlastně důležité. Zamysleme se: Co kdyby začalo víc záležet už na dnešku?

Den 6

Přenech smetanu druhým

Jsou okamžiky, kdy není nutná žádná reakce. Když druzí navrhují blátivý boj, prostě se nezúčastnit. Jen pozorovat, pamatovat si a nenechat se vtahovat. Objevit sílu, která je v odpuštění. Ego se bude vzpouzet, ale my se naučíme, že síla neznamená negativnějšímu nebo nešťastnějšímu ublížit, ale odpustit.

Den 7

Poděkuj za to, co mohlo být horší

Ve Vánočním Speciálu vzpomínám na mnoho vlastních životních lekcí. Nezapomenu, jak můj dědeček, když jsem ho vezl autem, říkal: „Proč nadáváš na každou červenou na křižovatce, ale za zelenou nikdy nepoděkuješ?“ Ano, vždy hořekujeme, proč to špatné není lepší, aniž si uvědomíme, že to špatné mohlo být ještě horší. I kdyby se ten den nic skvělého nestalo, uvědomme si ale, že přehlížíme mnohé samozřejmosti, za něž se jinde ve světě lidé modlí. Objevme to, za co můžeme být denně vděční, a přitom to ve své ustaranosti ignorujeme.

Den 8

Potrénuj trpělivost

Zatroubil na nás někdo na přechodu? Pokynul na nás, že se máme hnout? Potkali jsme nervózu? Hodil nám někdo „myšku“ svým autem na dálnici? Klid. Prodýchejme to a jen si představme, že možná spěchá s dítětem do nemocnice nebo s manželkou do porodnice. Trpělivost uvolňuje přetlak v duši a představivost umožňuje spatřit čistotu v lidech, jejichž špína by nás jinak dovedla k zbytečné frustraci. Povznesme se tento den nad realitu.

Den 9

Přijď jako první s usmířením

Může to být malicherná, nebo i vážná hádka. Spolkněme ego. Jedno jediné nedorozumění může vést k vymazání důležité osoby z našeho života jen proto, že se budeme přít, kdo z nás má větší pravdu. Omluvme se, i když necítíme vinu, nebo přijměme i tu omluvu, jež z druhé strany nedorazila. Nepřicházejme ješitně o přítele, rodinnou vazbu nebo pracovní kontakt. Jedno Promiň dokáže obměkčit druhého, a to tím víc, čím spíše si uvědomí, že tím projevujeme svou velikost – a jeho odmítnutí by znamenalo jeho malost.

Den 10

Prostě řekni NE

Vím, že to není snadné. Nic, čemu se věnuji, není snadné. Všechno, čemu se věnuji, stojí za to. Skutečně silní lidé žijí jednoduše: nenabírají si víc, než unesou; žijí podle svých hodnot; mají dané meze. A z těchto všech důvodů nemají problém říct NE. Pokud vytuší, že jim něco komplikuje život nebo nepřináší lepší zítřek, nebojí se tomu říct NE. Získávají tak čas a energii říkat ANO na všechno ostatní.

Tolik prvních deset dní.

Myslíš, že vydržíš i dalších deset?

Ale to už se přiblíží prosinec!

Dáš to? Tak super! Obrať na 2. stránku.