Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Špatně v této době usínáte, a když usnete, tak spíte jen mělce?

Ráno jste unavení nebo podráždění a máte pak otrávený celý den?

Chcete pomoci svému tělu a mysli tak, abyste dobili baterky efektivně?

I takové otázky mi posíláte a já se jim budu věnovat mluveným slovem právě dnes.

Řešidlo je seriál mých podcastů, ve kterých každý den odpovídám na jeden dotaz čtenáře mých knih nebo magazínů. Kdybyste chtěli znát mou odpověď na Váš problém diskrétněji, například e-mailem nebo osobním setkáním, využijte FC Klub, potažmo program FC Premium, spojený s automatickým zasíláním koučovacího magazínu.

Tady je přepis podcastu, který můžete poslouchat nejen zde (viz přehrát výše), ale i v aplikacích jako Spotify, Google Podcasts a Apple Podcasts. Stačí najít Řešidlo FirstClass a zakliknout odběr, aby Vám neutekl žádný nový díl.

Dnes odpovím Jarkovi, který mi napsal: „Změnil jsem práci. Je náročnější, navíc nové prostředí, strach, jestli obstojím, jiné procesy, jiná práce se zákazníkem, více stížností na mou osobu. Prostě jedno s druhým a výsledkem je, že nemůžu spát. Nebo spím hodně mělce, budím se a koukám do stropu. A ráno jsem rozlámaný, bez chuti, bez energie, pak ani moje výsledky v práci nestojí za nic, a večer tím spíše zase nemůžu usnout. Je to taková spirála a já se v ní zavrtávám pořád hlouběji. Začal jsem trochu i pít. A pak mě napadlo, jak to při svém vytížení zvládáte Vy?“

Mezi mými přáteli jsou lidé úspěšní v mnoha oborech. Mezi nimi i v oblasti spánkové hygieny. Je to muž, jehož rodinné kořeny sahají až k dávným francouzským předkům, tradičním čalouníkům, kteří před staletími hledali nová odbytiště, nové zákazníky, a usídlili se na Moravě. Ten muž dnes ručně vyrábí matrace a postele pro nejnáročnější klientelu. Protože se o klidný a spokojený spánek hodně zajímám – přece jen spaním trávíme třetinu života, a hlavně jím nabíráme klíčovou energii pro celý další den –, jednou mi vyprávěl o potravinách a nápojích, které pomáhají lépe usnout, spát hlubokým spánkem, a hlavně uvolnit stres, přepětí a opravdu si odpočinout.

Mimochodem, ten muž si to ověřil na sobě. Kdo četl mou knihu Cítit rozumem, myslet srdcem, možná si vzpomene na příběh podnikatele Romana. Tomu umírala žena. Aby s ní mohl být v nemocnici po veškerý zbývající čas, požádal manažery své firmy, ať ho po tu dobu zastoupí, a oni, v tom nejtěžším období jeho života, jeho firmu vytunelovali.

V knize jsem psal o tom, jak se s tím, sražený ještě úmrtím své ženy, vyrovnával, proč se jim rozhodl NEmstít a díky čemu se stal znovu úspěšným, zatímco všichni jeho bývalí manažeři v duchu karmy jeden po druhém skončili na dně. Ale proč to říkám? Protože on v těch všech vypjatých situacích potřeboval vydatně spát a dobíjet energii. No a tohle je vlastně jeho sedm tipů na klidný a hluboký spánek.

Neměl energii na pohyb, běh, fyzické znavení organismu. Volil cestu změny jídelníčku před spaním. Zařadil do něj potraviny a nápoje, které zkvalitnily jeho spánek. Uvedu sedm jeho položek:

1. Banán. Důvodem je hořčík, který uklidňuje nervový systém, zmírňuje pocity stresu a neklid. Navíc draslík, který chrání před svalovými křečemi v noci.

2. Celozrnné potraviny. Chleba, nudle nebo pohanková kaše, to všechno také obsahuje hořčík.

3. Citrusy. Kvůli velkému množství vitaminu C, který pomáhá při usínání. Samozřejmě večer tělo nejlépe přijme citrusové plody ve formě čerstvě vymačkané šťávy. Takže to je vlastně nápoj. No a když už jsme u pití, tak nějaké alternativy.

4. Bylinný čaj. Víte, když si uděláte horký odvar z heřmánku, meduňky nebo kozlíku, tak Vám to pomůže uvolněně usnout. Mají uklidňující, relaxační účinek.

5. Džus, respektive šťáva z višní. Zvyšuje totiž obsah melatoninu, který v organismu upravuje rytmus bdělosti a spánku a pomáhá dosažení hlubokého spánku. 

6. Vlašské ořechy. Také přispívají k vyšší produkci melatoninu. Jinak melatonin má antioxidační účinky, rozpouští stres, a tím vlastně zpomaluje i naše stárnutí.

7. No a když jsme u antioxidantů, na volné radikály samozřejmě skvěle působí omega-3 mastné kyseliny. Jejich bohatým zdrojem jsou tučné ryby. Takže to je sedmý tip, jak zklidnit nervový systém svým jídelníčkem. 

Hlavně mi vždy říkal: Rozhodně nejíst na noc tučné, těžké, sladké, nakládané a samozřejmě nepít alkohol. Prostě jakkoli zatěžovat žaludek nebo startovat organismus těsně před usínáním.

Každopádně, pamatujte: Den začíná už večer. Jak dobře se připravíme na spánek, respektive jak dobře se vyspíme, to fatálně ovlivní celý náš další den. Vyzkoušejte to třeba hned dnes…

Doporučené čtení k tématu:

© Petr Casanova