Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Špatně usínáte nebo mělce spíte?

Ráno jste podráždění a máte pak otrávený celý den?

Jak si jídlem a pitím pomoci tak, abyste měli efektivní týden?

Zatímco ve všední dny věnuji své Řešidlo odpovědím na otázky, týkající se Vašich osobních problémů, o víkendu odpovídám i na otázky týkající se více mého soukromí.

Tady je přepis podcastu, který můžete poslouchat nejen zde (viz přehrát výše), ale i v aplikacích jako Spotify, Google Podcasts a Apple Podcasts. Stačí najít Řešidlo FirstClass a zakliknout odběr, aby Vám neutekl žádný nový díl.

Dnes odpovím Jarkovi, který mi napsal: „Změnil jsem práci. Je náročnější, navíc nové prostředí, strach, jestli obstojím, jiné procesy, jiná práce se zákazníkem, více stížností na mou osobu. Prostě jedno s druhým a výsledkem je, že nemůžu spát. Nebo spím hodně mělce, budím se a koukám do stropu. A ráno jsem rozlámaný, bez chuti, bez energie, pak ani moje výsledky v práci nestojí za nic a večer tím spíše zase nemůžu usnout. Je to taková spirála a já se v ní zavrtávám pořád hlouběji. Začal jsem trochu i pít. A pak mě napadlo, jak to při svém vytížení zvládáte Vy?“

Mezi mými přáteli jsou lidé úspěšní v mnoha oborech. Mezi nimi i v oblasti spánkové hygieny. Je to muž, jehož rodinné kořeny sahají až k dávným francouzským předkům, tradičním čalouníkům, kteří před staletími hledali nová odbytiště, nové zákazníky, a usídlili se na Moravě. Ten muž dnes ručně vyrábí matrace a postele pro nejnáročnější klientelu. Protože se o klidný a spokojený spánek hodně zajímám – přece jen spaním trávíme třetinu života, a hlavně jím nabíráme klíčovou energii pro celý další den –, jednou mi vyprávěl o potravinách a nápojích, které pomáhají lépe usnout, spát hlubokým spánkem, a hlavně uvolnit stres, přepětí a opravdu si odpočinout.

Mimochodem, ten muž si to ověřil na sobě. Kdo četl mou knihu Cítit rozumem, myslet srdcem, vzpomene si na příběh Romana. Tomu muži umírala žena. Aby s ní mohl být v nemocnici prakticky po veškerý zbývající čas, požádal manažery své firmy, ať ho po tu dobu zastoupí, a oni, v tom nejtěžším období jeho života, jeho firmu vytunelovali.

Psal jsem o tom, jak se s tím vyrovnával, proč se jim rozhodl nemstít a díky čemu je dnes znovu úspěšný, zatímco všichni ti jeho bývalí manažeři jeden po druhém skončili na dně. Proč to říkám? Protože on v těch všech vypjatých situacích potřeboval vydatně spát a dobíjet energii. No a tohle je vlastně jeho sedm tipů na klidný a hluboký spánek.

1. Banán. Důvodem je hořčík, který uklidňuje nervový systém, zmírňuje pocity stresu a neklid. Navíc draslík, který chrání před svalovými křečemi v noci.

2. Celozrnné potraviny. Chleba, nudle nebo pohanková kaše, to všechno také obsahuje hořčík.

3. Citrusy. Kvůli velkému množství vitaminu C, který pomáhá při usínání. Samozřejmě večer tělo nejlépe přijme citrusové plody ve formě čerstvě vymačkané šťávy. Takže to je vlastně nápoj. No a když už jsme u pití, tak nějaké alternativy.

4. Bylinný čaj. Víte, když si uděláte horký odvar z heřmánku, meduňky nebo kozlíku, tak Vám to pomůže uvolněně usnout. Mají uklidňující, relaxační účinek.

5. Džus, respektive šťáva z višní. Zvyšuje totiž obsah melatoninu, který v organismu upravuje rytmus bdělosti a spánku a pomáhá dosažení hlubokého spánku. 

6. Vlašské ořechy. Taky přispívají k vyšší produkci melatoninu. Jinak melatonin má antioxidační účinky, rozpouští stres, a tím vlastně zpomaluje i naše stárnutí.

7. No a když jsme u antioxidantů, na volné radikály samozřejmě skvěle působí omega-3 mastné kyseliny. Jejich bohatým zdrojem jsou tučné ryby. Takže to je sedmý tip, jak zklidnit nervový systém svým jídelníčkem. 

Hlavně mi vždy říkal: Rozhodně nejíst tučné, těžké, sladké, nakládané, a samozřejmě nepít na noc alkohol. Prostě jakkoli zatěžovat žaludek nebo startovat organismus těsně před usínáním.

Každopádně, pamatujte si: Den začíná už večer. Jak dobře se připravíme na spánek, respektive jak dobře se vyspíme, to fatálně ovlivní celý náš další den.

© Petr Casanova