Trávíte nyní s dětmi hodně času doma? Čelíte jejich znuděnosti, zhýčkanosti, máte problém s jejich odsekáváním, trucováním, vynucováním si nových věcí?

No tak pojďte toto období pozitivně využít.

Každé čtyři měsíce píšu speciální magazín pro děti a rodiče, po vydáních Jak být oporou dítěti a Jak vychovat silného člověka nyní vychází Jak zvedat sebevědomí. V něm ukazuji způsoby, jak vést děti mimo jiné ke zdravému přístupu k penězům – jak je učit správným hodnotám a vážit si věcí i například kapesného. Finanční gramotnost bohužel vůbec nespadá do školních osnov.

Vedle psaní magazínů a knih se snažím pomáhat rodičům i v FC Klubu, kde řešíme Vaše konkrétní problémy a společně hledáme cestu z nich. Rád Vás seznamuji s různými pohledy a těm, kdo mou práci blíže neznají, tentokrát ukážu metodu Sharon Lechter, spoluautorky bestsellerů Cashflow Kvadrant, Bohatý táta, chudý táta (vše spolu s Robertem Kiyosakim) nebo Myšlením k bohatství pro ženy. Tato členka Americké prezidentské rady finanční gramotnosti exkluzivně pro FirstClass okomentovala svou metodu čtyř zón, kterou můžete právě nyní doma vyzkoušet.

Proč čtyři zóny

„Finance,“ říká Sharon Lechter, „jsou jedním ze dvou témat, o kterém rodiče s dětmi většinou neumějí mluvit. Tím druhým je sex.“ Sharon ví, co říká. Již déle než dvacet let pomáhá mnoha rodičům nastavit zdravý plán kapesného, který by děti vybavil do života správnými návyky. Pro tento účel se jí nejvíce osvědčily čtyři strategické zóny. „Než se do nich začtete, zvažte si: Jaké smýšlení chcete, aby Vaše dítě mělo: mentalitu nároků, nebo myšlení podnikatele?

Oba termíny si nyní vysvětleme. Pochopíme rozdíl mezi nimi i význam jednotlivých zón:

Zóna 1 = osobní odpovědnost

„Jeden otec,“ říká Sharon Lechter, „se mi svěřil, že aby svého syna naučil čistit si ráno a večer zuby, dával mu za úkon vždy nějaké drobné. To je samozřejmě špatně.“

Za věci, které dítě dělá samo pro sebe (čištění zubů nebo příprava svačiny), by neměla existovat žádná finanční odměna, jedině slovní. Tyto věci spadají do osobní odpovědnosti. Jsou to samozřejmosti, za které v dospělosti není nikdo placen.

Zóna 2 = rodinná odpovědnost

Sem Sharon Lechter řadí věci, které prospívají rodině (pomoc s nádobím nebo čtení pohádky mladšímu sourozenci). Ani za tyto činnosti by neměla náležet finanční odměna. „Veďte děti k pochopení své role a jejich přínosu pro domácnost. Určete, za co budou odpovědné, a ukažte jim, za co jste už odpovědní Vy. Učte je, že se doma nic nestane samo a každý přikládá ruku k dílu. Děti si tak budou připadat důležité.“

Zóna 3 = kapesné za kroky navíc

Sharon doporučuje: Určete dětem činnosti nad rámec osobní a rodinné odpovědnosti a přiřaďte k nim malé částky. Zkrátka, vytvořte ceník možností, jak si dítě může přivydělat.

V případě, že dítě splní všechny své osobní a rodinné odpovědnosti, a navíc například umyje či vysaje Vaše auto, jestliže s ním v této nesnadné době nevyjíždíte a k pumpě se nedostanete, můžete mu dát tu částku, kterou by Vás stála návštěva myčky aut.

Totéž platí, pokud Vám dítě pomáhá se šitím roušky a dalšími činnostmi, které mají hodnotu nad rámec běžné osobní a rodinné odpovědnosti.

Pamatujte: Pokud budete dítěti dávat kapesné bez jakékoli zásluhy, vytvoříte u něj myšlení nároků, tedy nabude dojmu, že si peníze zaslouží bez jakékoli práce. S tím v dospělém životě selže. Proto si z vlastní hlavy sepište seznam činností nad rámec Zóny 1 a Zóny 2, kterými by Vám dítě mohlo usnadnit život, a přiřaďte k nim malé finanční odměny. Dítěti vše vysvětlete.

Zóna 4 = aktivace podnikatelského ducha

Jeden seznam přivýdělků pochází od Vás. Ale druhý si mohou vytvořit samy děti.

Povzbuďte své dítě, aby přišlo s nápadem, jak si může vydělat další peníze. Nepodceňujte děti, jsou nesmírně tvořivé, a pokud něco chtějí, najdou si k tomu cestu.

Sharon popisuje nedávnou zkušenost: „Jedna z maminek, kterou jsem mentorovala ohledně správného finančního myšlení, měla dvanáctiletého syna. Když s ním došla až do Zóny 4, Max přišel s nápadem sbírat poházené prázdné plechovky z celého sousedství a dávat je do sběru. Tímto si navzdory mladému věku začal spořit až sto dolarů týdně. Vydělal si na svůj vysněný skateboard, který si navíc ,napsal do nákladů’, protože pochopil, že díky němu sběr plechovek může urychlit a být produktivnější.“ (Dvanáctiletý Max oficiálně podnikat nemohl, ale maminka ho vedla ke zvykání si na evidenci výnosů a nákladů – „daňové odpisy“ si zapisoval pro sebe).

Líbí? Pak si s dítětem stanovte následující

V magazínu Jak zvedat sebevědomí, potažmo v předchozích vydáních, která jsou dostupná zde, představuji mnoho způsobů, jak děti správně usadit v životě, zorientovat je v hodnotách a učit je nastavit si správné dosažitelné cíle. Kapesné je samozřejmě skvělý způsob, jak své děti vést k vážení si peněz, chápání rozpočtu a nakládání s úsporami. Podle Sharon Lechter by dítě již ve věku pěti nebo šesti let mohlo rozumět podstatě kapesného a umět s ním správně zacházet.

Pokud Vás metoda čtyř zón zaujala, doporučuji také následující:

  • Stanovte si výši finančních odměn pro Zónu 4
  • Stanovte si frekvenci výplaty kapesného
  • Stanovte si pravidla utrácení kapesného

Do pravidel utrácení kapesného spadá dohoda, jakou část vydělaného kapesného si dítě bude šetřit, jakou část daruje na dobré účely a jakou část smí utratit za Vámi odsouhlasené věci. Tím vším mu dáte zdravý finanční základ do života. Naučí si vážit peněz, věcí, které za ně získá, a pochopí, jakou energii může obdržet, naučí-li se pomáhat potřebným.

Pamatujte: Jsou dvě mentality

Sharon Lechter říká: „Věčné dilema, zda dávat, či nedávat dětem kapesné, si musíte rozhodnout jako rodiče sami. Než to ale uděláte, položte si otázku ze začátku článku: Jakou mentalitu si přejete v dítěti vybudovat?

Mentalitu nároků?

To je ta mentalita, kde dítě jen čeká, že za nic dostane něco.

Nebo Mentalitu podnikatele?

To je ta mentalita, kde dítě musí přijít s nápaditou cestou, jak si zasloužit víc peněz, a to hlavně tím, že bude přínosnější ostatním.

Zapracujte i na sobě, a to nejpohodlnějším způsobem

Není nic zvláštního na tom, pokud jste si během čtení uvědomili i rezervy ve svém vlastním přístupu. Možná nemáte, ani jako rodiče, dokonalý přehled o svých výdajích nebo nedarujete žádné peníze. Možná Vás to nikdo nenaučil, možná nevíte, jak a proč, možná máte pocit, že se máte tak špatně, že se už nemůžete mít lépe.

V takovém případě, pokud dnes večer nemáte jiný program, a negativních zpráv máte již z médií dost, mám pro Vás návrh. Udělejte si společně, i s dětmi, čas a podívejte se na film Myšlením k bohatství (proklikněte zde a můžete zhlédnout první čtvrthodinu na zkoušku).

Pokud raději čtete, nenechte si ujít vydání magazínu, věnovaná výchově a podpoře dětí. Nové vydání Jak zvedat sebevědomí získáte zde, starší vydání Jak být oporou dítěti a Jak vychovat silného člověka jsou POUZE DO VYPRODÁNÍ zásob zde.

Do FC Klubu je možné vstoupit pouze zde, počet míst je omezený, stejně jako mé časové možnosti.

© Petr Casanova, za komunikaci se Sharon Lechter děkuji Programu Myšlením k bohatství