25 vnitřních přístupů k vnějšímu tlaku aneb Proč lze život prožít i jinak než jen zvyšováním rychlosti

Říká se, že olivy pod tlakem vydávají nejlepší šťávu.

Co už se neříká: pod JAK VELKÝM tlakem.

Všeho moc škodí. U oliv jako u lidí.

Jsme v poslední době mačkáni okolnostmi? Čelíme z více stran velkému stresu? Napadá nás, že to možná nikdy neskončí, to znamená k vnějšímu tlaku přidáváme i ten vnitřní?

Magazín FC píšu už osmým rokem proto, abychom se i ve zlém učili hledat to dobré a za všech okolností nacházeli pozitivní řešení. Dnes alespoň 25 inspirací.

1. část: Změnit postoj

Památník objevitelů v lisabonském Belemu

Odmala jsem rád četl o mořeplavcích. Nejvíce o Fernãu Magalhãesovi, který se ve svých 40 letech vydal kolem světa. Vápencový Monument objevitelů, jemuž vévodí, stojí v portugalském Lisabonu, ve čtvrti Belem, s připomínkou jeho myšlenky: „Nikdy nemůžeš ovlivnit, odkud vane vítr. Vždy ale můžeš přenastavit plachty, a do cíle tak doplout.“

O to mi půjde v 1. části – uvědomit si, že i negativní „proudy“ lze využít pozitivně.

1. „Nejlepší ventilací nadměrného stresu je zaměstnat se. Druhý den pak můžete říct: ,Šéfe, včera jste mi posekal zahradu!'“ Sheryl Sandberg, provozní ředitelka Facebooku (*1969)

2. „Nesněte o životě bez potíží, nezasloužíte si tak velkou slabost. Pohlédněte na duby. Ve větru zesilují.“ Peter Marshall, duchovní (1902–1949)

3. „I velké trápení se stane krásným, když jej snesete s úsměvem. Neříkám tím: Buďte k sobě tak necitliví, ale naopak: Mějte tak velké srdce i mysl.“ Aristoteles, filozof (384–322 před n. l.)

4. „Mít klidný život neznamená žít v bezvětří, ale vytvořit si oázu klidu uprostřed všeho hektického života.“ Jill Botte Taylor, neuroanatomička (*1959)

5. „Proti tlaku zvenčí bychom neměli působit ještě větším tlakem zevnitř, ale naopak uvolněním. Myslet na něco, co nám dělá radost. Věnovat se někomu, kdo nám dělá radost. Provádět to, co nám dělá radost. To je cesta proti tlaku, cesta k radosti, úlevě, odpočinku.“ William James, filozof a psycholog (1842–1910)

6. „Jedním z příznaků blížícího se nervového zhroucení je osobní přesvědčení, že určitá práce je důležitější než vlastní zdraví.“ Bertrand Russell, logik (1872–1970)

7. „Život umožňuje i jiné způsoby, jak ho prožít, než jen zvyšováním rychlosti.“ Mahátma Gándhí, duchovní vůdce (1869–1948)

8. „Muže, který má převahu nad stresem, poznáte tak, že stráví celý víkend s rodinou bez pocitu viny.“ Danielle Steel, autorka konvenčních dramat (*1947)

2. část: Vnímat i líc

Platonova mramorová socha v řeckých Athénách

V magazínu FC rád přirovnávám všechno, co se nám v životě děje, k minci. Všechno má totiž dvě strany. A i když momentálně vnímáme jen tu negativní, neznamená to, že na té události není nic pozitivního. U pokladny je také jedno, kterou stranou položíme minci na pult – obě platí stejně. I to, co se v životě jeví jako nepříjemné, může být nakonec poučné a s odstupem času přijímáno i s povděkem – jako zkušenost, kterou jsme potřebovali.

Řecký filozof Aristokles, známější pod pseudonymem Platon, apeloval: „Všechno, co se Ti v životě stane, vnímej jako truhlici. Možná je na pohled nevzhledná, odpudivá, ale když do ní pronikneš, možná objevíš poklad hodnotnější než zlato.“

O to mi půjde ve 2. části – více pracovat s vlastním myšlením a hodnocením situace:

9. „Stres k nám ve skutečnosti nepřichází od šéfa, dětí, manžela, dopravní situace, zdravotních problémů a jakýchkoli jiných vnějších okolností. Jeho původ je v našich myšlenkách, které si o kterékoli z těchto okolností následně vytvoříme.“ Andrew Bernstein, filozof a spisovatel (*1949)

10. „Intenzita našeho stresu se mění podle toho, jak události vnímáme, jak na ně reagujeme. Soustředíme-li se na negativní aspekty, hladina stresu stoupá. Snažíme-li se vidět to dobré, klesá.“ Sigmund Freud, zakladatel psychoanalýzy (1856–1939)

11. „Napětí v člověku vyvolává především myšlenka, kým by měl být. Uvolnění přináší uvědomění, kým skutečně je.“ Daniel Defoe, spisovatel (1660–1731)

12. „Pokud se Ti něco nelíbí, změň to. A pokud to změnit nemůžeš, změň způsob, jakým o tom přemýšlíš. V žádném případě si však na nikoho mimo Tebe nestěžuj.Maya Angelou, básnířka (1928–2014)

13. „Nedokážeme-li najít klid v sobě, je zbytečné ho hledat jinde.“ Francois de La Rochefoucauld, moralista (1613–1680)

14. „Naučil jsem se jít za každé situace dál. Přestalo mi vadit, že nezměním minulost; nepotřeboval jsem to. Tím, že jsem šel dál, jsem měnil budoucnost.“ Ernest Hemingway, spisovatel (1899–1961)

15. „Stres se vaří v naší hlavě. Základní suroviny k přípravě jsou dvě: uvědomění, že jsme ,zde‘, a přání být ,tam‘. Stres ale není řešení. Jedině skutečná cesta od toho, kde jsme, k tomu, co si přejeme, je řešení.“ Eckhart Tolle, filozof (*1948)

16. „Stres a strach z toho, co nemůžeme ovlivnit, nezabrání, aby se staly špatné věci. Zabrání však tomu, abychom se radovali z dobrých.“ Plutarchos, filozof (46–127)

3. část: Vypustit zbytečné

Homérova socha před University of Virginia v USA

Z díla nejstaršího známého řeckého básníka, jemuž se připisuje sepsání epických básní Ilias a Odysseia, mi stačí pamatovat si dvě věty. Ta první zněla: „Každé rozhodnutí je odmítnutím něčeho.“ Mysleme na to, kdykoli se rmoutíme. Ačkoli se nám zdá, že se zastavil čas, život běží dál. A my tak negativním nastavením o mnoho přicházíme. Sám Homér to ostatně popsal druhou větou: „Každým okamžikem trápení přicházíme o jeden okamžik radosti.“

Jak to, co nás trápí, přestat držet v hlavě? Snad Vám pomůže 3. část zamyšlení:

17. „Neobírej se o radost z toho, co už máš, smutněním po tom, co ještě nemáš. Vzpomeň si, že to, co už máš, jednou bývalo tím, v co jsi jenom smutně doufal.“ Epikuros, filozof (341–270 př. n. l.)

18. „Náš život je výsledkem našich myšlenek. Nemůže být tedy změněn, aniž bychom současně změnili své myšlení.“ Albert Einstein, teoretický fyzik (1879–1955)

19. „Většinu stresu cítíme ne proto, že bychom toho měli tolik na práci, ale že nedokončujeme to, co jsme začali.“ David Allen, konzultant v oblasti produktivity práce (*1945)

20. „Stres je pouze moderní odpad. Všichni ho produkujeme. Pokud své starosti tu a tam neprotřídíme, přerostou nás a pohltí.“ Larry Ellison, podnikatel (*1944)

21. „Když cítím, že mě něco stresuje, zamyslím se: ,A bude na tom záležet za pět let?‘ Pokud ano, něco s tou situací dělám. Pokud ne, nechám ji být.“ Paolo Villaggio, herec (*1932)

22. „Nic v tomto světě není trvalé. Ani potíže.“ Charlie Chaplin, komik (1889–1977)

23. „Žít pozitivně neznamená žít bez stresu, ale tak, aby se stres stával motorem, ne překážkou – aby byl důvodem něco změnit, ne proč se dál trápit.“ Michael Johnson, sprinter (*1967)

24. „Ideální čas odpočinout si nastává právě tehdy, když si myslíme, že na odpočinek nemáme čas.“ Sydney J. Harris, novinář (1917–1986)

A nakonec to nejzásadnější k zamyšlení:

25. „Nejsmutnější na všech mých obavách, které jsem v životě měl, je dnešní zjištění, že jsem se trápil většinou tím, co se nakonec vůbec nestalo, nebo bylo úplně jinak.“ Winston Churchill, státník (1874–1965)

Jak mít klidnější a spokojenější život? Jak k tomu pomoci nejen sobě, ale třeba i dětem? Nahlédněte do magazínu FC. Nové vydání se jmenuje Jak být oporou dítěti, následující  Jak zpevnit svůj vnitřní chrám. Samostatně lze koupit za 109 Kč zde, nebo v rámci předplatného za 99 Kč zde.

© Petr Casanova