Zbytečný stres v práci. 5 sebeobran

- Reklama -

Dalajlama řekl: „Lidé mě fascinují. Nejdříve obětují zdraví, aby získali peníze, a pak se snaží obětovat peníze, aby znovu získali zdraví. Tolik se znepokojují minulostí a budoucností, že si neužívají přítomnost. Snaží se žít, jako by nikdy neměli zemřít, a nakonec zemřou bez toho, aniž by předtím opravdu žili.”

Tomu se to říká, namítnete možná. Dalajlama přece nechodí do práce! Jenže i v naší zemi je spousta lidí, kteří do práce chodí rádi. Kteří se zbytečně nestresují. Kteří se i v pondělí dokážou usmát. Proč také oni netrpí?

Podle statistik trpí pracovním stresem více než 35 % Evropanů. Proč ho na sebe necháme tolik působit, když nejde o život, „jen“ o práci? Kolikrát už jsme si slibovali, že se nebudeme nervovat kvůli idiotům, budeme brát problémy s nadhledem a demotivující těžkosti pro nás budou motivující výzvy?

Pomsta podle dalajlamy

Celé nové vydání magazínu FC jsem zaměřil na to, jak se zbavovat zbytečných starostí. Ostatně, dalajlama, který je na obálce tohoto vydání, říká: „Představme si situaci, kdy nás kolega nenávidí a ustavičně se snaží způsobovat nám problémy. Ztratíme-li sebekontrolu a rozvine-li v nás nenávist, pak to budeme my, kdo začne trpět špatným trávením, náš spánek už nebude tak dobrý jako předtím a záhy budeme nuceni užívat všelijaké uklidňující prášky. Zbělají nám vlasy a na tváři se objeví vrásky. Dokonce nám hrozí ještě vážnější zdravotní problémy. Ovlivní to i naši náladu. Následkem toho k nám přestanou chodit i naši přátelé. A náš kolega bude mít důvod být šťastný. Jeho přání se splnilo, aniž by nám sám osobně způsobil nějakou fyzickou újmu.

Když však navzdory všem jeho pokusům a způsobeným křivdám zůstaneme klidní, zdraví nám bude sloužit dál, neztratíme radost ani přátele. Naopak do mysli svého kolegy zaneseme chmury. A to je moudrá cesta, jak mu oplatit.” No řekněte, že nemá pravdu!

Pozitivní tvář stresu

Přitom stres není jen negativní. Když ho udržujeme na zdravé úrovni, může nám dokonce pomoci efektivněji pracovat, podpořit zdravou konkurenci a přiměje nás, abychom chtěli řešit problémy a hledat kreativní řešení. Když se nám ale vymkne z kontroly, dokáže nám brát schopnost účinně vykonávat svou práci, ohrožovat naši kariéru, negativně zasahovat do vztahů a především vede k onemocnění. Chronický stres je hned po bolestech zad druhým nejčastějším zdravotním problémem vůbec.

Jak tedy najít rovnováhu? Protože tomu věnuji magazín FC, zde alespoň telegraficky v několika bodech. Začněme tím, že odstraníme ten stres, který je zbytečný – a který pramení u nás.

1. Komunikujme jasně a efektivně

Mnoho zbytečných problémů, které přinášejí stres, vzniká v důsledku nedostatečné a neúčinné komunikace. Nezaměřujme se pouze na vlastní slovní či písemný projev. Součástí komunikace je i naslouchání, hlavně na vyšších pozicích (více v článku Jak správně naslouchat).

TIP: Čtěme pro zlepšování slovní zásoby, maily pišme v rozvitých větách, a ne v heslech, soustřeďme se na komunikační chyby u sebe i u ostatních a poučme se.

2. Delegujme úkoly

Také patříte k pracantům, kteří si myslí, že nikdo jiný nemůže vykonávat i snazší úkoly stejně dobře jako Vy? A přepadá Vás potom pocit, že je toho na Vás moc a všichni jsou vlastní líní? Eliminujme spoustu zbytečného stresu tím, že se prostě naučíme delegovat – přenechávat úkoly jiným. Samozřejmě že nikdo to neudělá stejně jako my, ale platí i opak – my to neuděláme jako nikdo druhý. Využijme schopnosti druhých, které my sami nemáme. Učme je zapojovat vlastní hlavu, kreativitu a způsoby řešení. Není nutné, aby jedna osoba zvládala veškeré úkoly související se svou prací. Tým dokáže vždycky víc než jedinec. Čas máme jen jeden.

TIP: Je účinnější, když se soustředíme na to, co děláme nejlépe, a necháme někoho jiného postarat se o zbytek.

3. Neprokrastinujme

Touha odložit úkol na později se často objevuje ve chvíli, kdy se setkáme s úkolem, který bychom raději neudělali. Jak tedy skoncovat s prokrastinací? TIP: Přečtěme si knihu Konec prokrastinace.

4. Pravidelně a dostatečně odpočívejme

Když se vystresovaných pracovníků ptají, proč si nevybírají dovolenou, vysvětlují, že ji 1) nepotřebují a 2) mají tolik práce, že ji nestíhají. Přitom dovolená není jen náhradou za prázdniny, které jsme mívali ve škole. Dovolená poskytuje čas uvolnit se, nasát nové podněty a víc se soustředit. Lidé, kteří dlouhodobě pracují bez dovolených, jsou náchylnější k nemocem – a bohužel i tuto signalizaci těla podceňují. Nemoci přecházejí, protože opět platí, že 1) ležet nepotřebují a 2) mají tolik práce, že ležet nestíhají. Přitom každá nemoc je upozornění našeho těla, které říká, že potřebujeme odpočinek.

Nicméně tělo si obvykle poradíme samo. Když to s námi nejde po dobrém, udělá to po zlém a prostě nás jednou vypne. Doufejme, že jen dočasně.

TIP: Plánujme volno, ať víkendy nebo delší dovolené – ty si nahrubo plánujme na celý rok dopředu. Uvidíme tak v kalendáři rozložení volných dní a můžeme se na ně pracovně připravit a těšit. Těšení přináší pozitivní energii.

5. Naučme se říkat NE

Mnoho lidí má vnitřní problém vyslovit tato dvě písmena. Jsou ještě z dětství naučení, že druhým se nemá odporovat, že je třeba se druhým zavděčit, že za nesplnění úkolu přichází trest, a ten bolí. Přitom na sebe nemůžeme vzít každý projekt, úkol a roli, které se namanou. Nemáme na to kapacity, schopnosti ani čas. U projektů, které nespadají do naší oblasti odpovědnosti, proto zvažme, zda nám pomohou dosáhnout našich cílů v oblasti kariéry. Pokud ne, zdvořile odmítněme nabídku a soustřeďme se na své podstatnější úkoly (více v článku Jak se naučit říkat NE).

TIP: Naše přehnané snažení se nakonec ani nesetká s oceněním, protože vytrvalá práce ve dne v noci snižuje produktivitu člověka. Začněme trénovat NE u snazších úkolů. Říci občas NE je plus pro zdravější život.

©Petr Casanova