5 kroků k sebedůvěře. Proč s vírou v sebe se nemožné stává možným

Proč Tě tolik trápí nedostatky a tak málo se zabýváš přednostmi?
- Reklama 4 -

Víra prý dokáže zázraky. Není to přesné. S vírou se jen nemožné stává možným.

Každé pondělí dělám „zázraky“ s dětmi. Naposledy jsem je ve škole učil přecházet kladinu poslepu. „To nedokážeme,“ tvrdily. Vzal jsem je k oknu tělocvičny. „Když tamten pták na střeše přestane věřit, že dokáže létat, v ten okamžik ztratí schopnost to zvládnout.“

Strach, pochybnost, nevíra zabily mnohem více lidských snů než dílčí neúspěch. Neúspěch je totiž pozitivní informace, zkušenost, ponaučení, podmínka budoucího úspěchu. Proto co potřebujeme, je přestat se bát.

Čemu věříme, to roste. Protože čemu věříme, na to se soustředíme. Kdo uvěří, že může přejít kladinu, najednou ji cítí chodidly a hledá cestu po ní. Kdo v sebe nevěří, cítí všechno, jen ne kladinu, hlavně propast. Věří v pád a jen čeká, kdy nastane. V hlavě už prohrál.

Mnoho lidí, kteří v sebe nevěří, si myslí, že úspěch je zázrak. Přitom ti, kdo v sebe věří, dávno vědí, že tím zázrakem je lidské jednání, správné myšlení.

Proč chybí sebedůvěra

Měl jsem zvláštní dětství. Odmalička mě upozorňovali na nedostatky. Měl jsem si opravit čtyřku z chemie, trojku z fyziky, dvojku z matematiky. Vedli mě k tomu, že mám mít samé jedničky. Ale proč?

Věnoval jsem veškerou energii tomu, abych ze čtyřek udělal trojky, z trojek dvojky, z dvojek jedničky, ale jedničky jsem nechával být. Věnoval jsem veškerou energii tomu, co mi nešlo, a nevěnoval jsem žádnou další energii tomu, co mi šlo.

Přitom jsem za celý dosavadní život nepotkal člověka, který by uměl všechno. Zato jsem potkal špičkové lékaře, kteří neumějí zatlouct hřebík, nebo hvězdné sportovce, kteří nedovedou vařit. Jsou elitou ve svém oboru jen proto, že se v určitém okamžiku života přestali zabývat pouze tím, co jim nejde, a oslabovat to, a začali se věnovat tomu, co jim jde, a posilovat to.

Mnoho dětí bohužel dokáže přesně pojmenovat své nedostatky. Nemají však ponětí, jaké mají přednosti. Řada z nich si myslí, že žádné nemá. A v tomto přesvědčení rostou. Mnozí dospělí tak nedokážou říct, co jim jde nejlépe, v jaké oblasti si dokážou opravdu věřit.

Na co se zaměřujeme, to v hlavě roste. Nedostatky nás plní frustrací. Jestliže celý život věnujeme boji s nedostatky, nedivme se, že se pořád potýkáme s frustrací.

Tři sebeuvědomění

Sebedůvěra je zkrátka víra v sebe. Nejsnáz se nalézá tam, kde si dobře uvědomujeme své přednosti. Povězte mi: Víte, v čem jste silní?

Sebedůvěra je mocná, skoro kouzelná. Ale také je křehká. Není virtuální, neexistuje jen v mysli, je to reálný fyzický jev. Se sebedůvěrou se nejen cítíme odolnější vůči úzkosti nebo odmítnutí, ale do našeho krevního řečiště se skutečně uvolňuje méně kortizolu, stresového hormonu. Povězte mi: Uvědomujete si, jak si tím, jak o sobě smýšlíte, ovlivňujete vlastní zdraví?

Planeta Země je bojiště. Už v příští chvíli Vám kdokoli může narušit sebedůvěru. Řekněte kuchaři v restauraci, že Vám jeho jídlo nechutná, že neumí vařit. Když budou mít slabou sebedůvěru, zapochybuje o sobě, možná i dá výpověď a bude se věnovat úplně jiné práci. A to jen proto, že vaření je součást jeho identity. Zpochybněním identity zpochybníte člověka. Povězte mi: Dochází Vám, jak snadné je vzít Vám kus sebedůvěry, pokud se o ni dostatečně nestaráte?

Pět řešení

V tomto magazínu FC, věnovaném zvyšování sebehodnoty, uvádím mnoho způsobů, jak lépe zacházet s negativními ataky, jak si nedat vzít energii, a pokud o ni přijdeme, jak ji opětovně načerpat.

Na internetu se zaměřím alespoň na pět základních pilířů sebedůvěry, které bychom měli mít vždy v hlavě jako ochranný štít proti oslabujícím pokusům. Přičemž ty nemusejí přijít jen zvenčí, zpochybnit se umíme i sami.

1. Používej pozitivní afirmace správným způsobem

Afirmace je metoda sebepřesvědčení. Vychází z principu: Je, jak myslíš. Jak myslíš, je.

Podstatou pozitivních afirmací je plnit mysl pozitivními myšlenkami, dokud jim neuvěříme.

Zní to klišovitě. Ale to proto, že TYPICKÉ pozitivní afirmace („Jsem krásná“, „Jsem úspěšný“) v lidech s nízkým sebevědomím vyvolávají ještě horší pocit – uvědomují si totiž, že to tvrzení je příliš vzdálené jejich dosavadním přesvědčením, ba je dokonce přímo protichodné.

Proto by pozitivní sebeubezpečení nemělo stát na vodě. Mělo by konstatovat fakt a být spojené s motivací. Jde to už třemi slovy. Například: Vytrvám, dokud neuspěju.

2. Identifikuj, v čem jsi dobrý

Odmala se potýkáme s výčitkami, v čem všem selháváme. Vytýkají nám to rodiče, učitelé, kamarádi. Ačkoli jsou výčitky založené na pravdě, nepředstavují CELOU pravdu. Mnoho lidí, kterým se říká jen to zlé, zapomíná na to, že má vůbec něco dobré. (Momentálně řeším případ chlapce, který utekl z domova jen proto, že mu matka opakovaně vyčítala, že doma nepomáhá. On si to vyložil tak, že nestojí za nic.)

Naše sebedůvěra nikdy nevzroste zaměřením na slabiny. Dětem potřebujeme víc než jen vyčítat, v čem jsou špatné. Potřebujeme také vidět, v čem jsou dobré, a maximálně je podporovat, aby to rozvíjely a rozhodně se s výbornou známkou nespokojily. Tak vznikají vynikající lidé.

  • Baví Tě běhání? Fajn. Tak se přihlas na běžecké závody. Soutěž, prohrávej, trénuj ještě víc! Tvé prohry budou Tvůj růst!

Talent nestačí. Je nutné je provokovat, vyzývat na souboj, posouvat limity, stále hledat příležitosti pro další růst.

Není možné vynikat ve všem. Ani to není nutné. Stačí, že je možné vynikat v něčem.

3. Uč se, jak přijímat poklony

Tohle je důležitá část, na které stojí můj Vánoční Speciál.

Když je člověku psychicky zle, je pro kohokoli těžké vytáhnout jej z negativního zacyklení. Má sklon odolávat pochvalám, motivacím, povzbuzení, a to i když je potřebuje.

U lidí, se kterými pracuji, to řeším jednoduše. Jestliže se poklonám vyhýbají a mají je za lži, učím je TOLEROVAT všechny komplimenty. Jak?

Místo odmrštění pozitivních slov si připravit jednoduché tolerantní odpovědi a donutit se používat je, dokud se nestanou automatismem. Například: Děkuji Ti. Nebo: Je od Tebe laskavé, že mi to říkáš.

Nutkání vysmát se lidem, kteří přicházejí pomoci, tím odezní. A pro partnera, který chce zůstat nablízku, to může být znamení, že jeho pomoc funguje. Díky tomu neodejde. To je klíčové. V bahně nesmíme zůstávat sami. To bychom se z něj také už nemuseli zvednout. Negativní myšlenky nemají žádný důvod měnit se v pozitivní. A negativními myšlenkami nelze vyvolat pozitivní činy, natož pozitivní změny.

(Proto, prosím, připomeňte všem obdarovaným Vánočním Speciálem, ať se na mě neváhají obrátit, když tu potřebu budou mít. Nepotřebují na to ani korunu.)

4. Nekopej do sebe, když už jsi dole

V tomhle se vyžíváme. Jakmile je naše sebedůvěra na maděru, ještě její střepy rozdupeme sebekritizováním a sebesouzením.

Vím, že není snadné do sebe nekopat. A vím, že je nezvyklé se k sobě chovat soucitně. Ale kdykoli pocítíme potřebu se dorazit, položme si otázku: Řekl bych totéž ve stejné chvíli svému nejlepšímu kamarádovi?

Bohužel všichni máme sklon být mnohem soucitnější k přátelům než k sobě. Proto také nám nikdo nedokáže ublížit tak, jak si dokážeme ublížit sami.

5. Připomínej si svou skutečnou hodnotu

Toto je téma celého tohoto vydání magazínu FC, a tak jen telegraficky:

Když na ulici uvidíme zraněného člověka, co spíše uděláme:

  • Ještě ho dorazíme?
  • Pomůžeme mu?

Jestliže máme blíž ke druhé odpovědi, proč sami sebe ještě více poškozujeme, když nás už dostatečně zranil někdo jiný?

Byli jsme odmítnuti na rande? Sepišme si všechny své kvality, které nás přesto dělají potenciálně skvělým partnerem (například věrnost, schopnost naslouchat, emočně podporovat).

Neuspěli jsme při pracovním setkání? Připomeňme si všechno, co nás přesto dělá hodnotným zaměstnancem (například spolehlivost, vytrvalost, odhodlání).

Zkrátka přemýšlejme, PROČ by nás lidé měli ocenit. Jen proto, že TO někteří nevidí, neznamená, že TO neexistuje. Naše hodnota přece neklesá s neschopností některých lidí ji vidět.

Proto, kdykoli potřebujeme sami sebe zvednout, zapišme si do sebekoučovacího diáře každý den dvě, tři své přednosti. Vím, že je to těžké. I pro mě bylo. Vybudovat si totiž sebeúctu, sebejistotu, sebekázeň, zvláště když v sebe zpočátku nevěříme, je pracné, ale vemte jed na to, že se to vrátí…

Potřebujete opěrné body při zvedání sebevědomí? Magazíny, diáře, knihy, dárkové vouchery, to všechno je na jednom místě zde

POZOR! Předprodej Vánočního Speciálu končí už 30. října. Máte-li blízké, na nichž Vám záleží, tento neobvyklý dárek pro seženete pouze zde

© Petr Casanova

- Reklama 5 -