Týden od týdne lepší aneb 7 otázek pro každou neděli

Není důležité, jak rychle jdeš, hlavně když víš, že správným směrem. A to si každý týden připomeneš následujícími otázkami.
- Reklama 4 -

Neděle. Je jako přístav před vyplutím do bouře. Vplout do ní musíme všichni, ať máme či nemáme dovolenou. Jak se na bouři připravit? Čím si plavbu příštím týdnem usnadnit?

Abychom se dobrali správných odpovědí, potřebujeme si klást správné otázky. Ty, které nám umožní pochopit výchozí stav, cíl, ke kterému směřujeme, a tudíž cestu, kterou se vydat.

I když každý z nás má jiný cíl, těchto 7 otázek pomáhá s bilancováním, plánováním a tahem „na bránu“. Otázky jsou posloupné, z jedné vyplývá následující.

Dají se snadno zapamatovat. Třeba Vám pomohou (nejen) pro tuto neděli.

1. otázka: Čím mě potěšil tento týden?

Smutků, chyb a bolestí je plný každý týden. Ale nejen jich. Nalezněme nějaký záchytný bod, který nám dává energii. Učme se pozitivně pracovat se vzpomínáním. Na co se budeme zaměřovat, to poroste.

Jak píšu v novém vydání magazínu FC, zaměřeném na schopnost sebelásky, naši přítomnost vytváří ani tak naše minulost, jako spíše naše vnímání minulosti. Jsou lidé, kteří v každém případě vidí minulost s pachutí. Buď se v ní urodilo něco krásného, a tak litují, že je to již za nimi. Nebo se v ní urodilo něco ošklivého, a tak litují, že tolik trpěli. To, jak se cítíme (jakou máme energii), méně záleží na tom, co se nám děje, a více na tom, jak k tomu přistupujeme.

Vzpomínky máme právě od toho, abychom si vyrobili dobrý pocit. Ať z toho, co jsme prožili, nebo z toho, co jsme překonali.

2. otázka: Jaké ponaučení si z tohoto týdne odnáším?

Kromě dobrého pocitu vytvořme i dobrou myšlenku. Pamatujme, že jen pozitivní myšlenky mohou vést k pozitivním činům a pozitivní činy k pozitivním výsledkům.

Ano, možná jsme chybovali, a možná to bylo i fatální. Ale pojďme si z takové chyby vyrobit v hlavě pozitivní zkušenost – ponaučení. Tedy něco, co už nikdy opakovat nebudeme.

Možná si teď tu chybu nejsme schopni prominout. Jsme na sebe naštvaní. Možná ji nejsme ochotni prominout druhým. Odražme se však do budoucnosti. V té se jednou nad sebou či druhými ustrneme, protože si uvědomíme, jak nás právě ta chyba pozitivně změnila. Tehdy se naučíme za chyby děkovat.

3. otázka: Je můj dlouhodobý cíl v rovnováze s mým každodenním úsilím?

Nezáleží na tom, co uděláme jednou za čas. Chceme-li opravdu dosáhnout cíle, záleží pouze na tom, co děláme opakovaně. Bez ohledu na vzdálenost k cíli naše každodenní kroky musejí vést správným směrem. Pokud nevedou, cíle nemůžeme dosáhnout.

Například:

  • Jestliže necvičíme, nemá smysl přemýšlet o vycvičené postavě.
  • Jestliže se nevzděláváme, nemá smysl přemýšlet o osobním růstu.
  • Jestliže nedbáme na životosprávu, nemá smysl přemýšlet o lepším zdraví.
  • Jestliže zapomínáme na radost, vděčnost, nadhled, nemá smysl přemýšlet o větší životní spokojenosti.

Jestliže opakujeme stejné (neuspokojivé) činy, nemá smysl přemýšlet o jiných (uspokojivých) výsledcích. Pravidelně se ptejme: Vedou mé dnešní kroky směrem k mému dlouhodobému cíli? Pokud ano, jsme cíli blíž. Tak prosté to je.

I sebevětší a sebevzdálenější cíl se dá naporcovat na menší každodenní krůčky. Pokud ani ty neplníme, přestaňme si nalhávat, že velkého cíle někdy dosáhneme. A potom si upřímně zodpovězme další otázku:

4. otázka: Co šlo v tomto týdnu zvládnout lépe?

Možná jsme promarnili svůj čas tím, že jsme někomu jinému neuměli říct NE. Pak stojí za to si přečíst Jak říct nejproduktivnější slovo, a necítit se provinile.

Možná jsme důležité kroky odložili pro pohodlné výmluvy. Pak stojí za to si přečíst Nejčastější výmluvy, kterými brzdíme sami sebe.

Naše weby FirstClass.cz a BusinessLeaders.cz jsou plné doporučení, jak pracovat na nejlepší verzi svého Já. Pamatujme, že člověk není dokonalý. Tudíž v každém okamžiku všechno, co dělá, může ještě zdokonalit, dělat moudřeji, chytřeji.

A speciálně si pak potřebujeme uvědomit toto:

5. otázka: Kdy konkrétně strach a nejistota ovlivnily to, co jsem (ne)udělal?

Strach je přirozený pocit. Vede člověka k obezřetnosti. Přichází, když se díváme neznámou cestou. Je však rozdíl mít strach a panikařit. Panika vede k chaosu, strach k projasnění a soustředění.

Také nejistota je užitečná. Učí nás o svých obavách více přemýšlet: „Dělám to správně?“ „Nemohu to udělat lépe?“ „Co se v nejhorším případě stane?“

Strach a nejistota nás tedy chtějí vést k připravenosti a lepším výsledkům. Katastrofální je, když oba tyto pomocníky špatně pochopíme a ze samého strachu a nejistoty se naopak vzdáme – neuděláme to, co je pro nás důležité.

Pamatujme, že to nejsou nepřátelé, ale průvodci. Uvědomujme si je. Chápejme, proč jsou s námi. Vždyť i díky nim se vyhýbáme zbytečným chybám a zlepšujeme – navzdory všem starým mindrákům a novým domněnkám. S tím souvisí i předposlední otázka:

6. otázka: Jaký nepořádek si v hlavě potřebuji uklidit?

Denně nám projde hlavou okolo dvaceti až třiceti tisíc myšlenek. Podle nich se mění naše emoce, činy, výsledky. Ano, my sami sebe často stresujeme tím, že negativním domněnkám přikládáme až přílišnou váhu. Pojďme na úklid!

Po týdnu máme v hlavě vždycky nepořádek. Protřiďme to, co jsme nasbírali. Zbytečné vyhoďme, potřebné využijme.

Proberme hlavně všechny lítosti, study, vzteky. Připomínejme si, že v každé chvíli děláme to nejlepší, co umíme. Pokud jsme někdy zareagovali nevhodně, ponaučme se a basta. Vše špatné založme do paměti, vezměme si z toho zkušenost a držme se pravidla: Soustřeďme se na na to, co můžeme ovlivnit. A to směřuje i k poslední otázce:

7. otázka: Jaké moudré činy vykonám v příštím týdnu?

Obraťme list. Čeká nás nový začátek. Pero držíme my, my jsme autorem svého života.

  • Co opravdu CHCEME udělat?
  • Na co bychom byli rádi PYŠNI touto dobou za týden?
  • Jakou konkrétní obavu hodláme vyzvat na souboj a PŘEKONAT?
  • Jaký dílčí cíl si přejeme tentokrát už ZVLÁDNOUT?

Jak ukazuji krok za krokem v magazínech FC (zaměřeno na každodenní šťastný život) a Business Leaders (zaměřeno na úspěšnou práci a podnikání), sny se dají uskutečňovat. Musíme si však najít čas jak na snění, tak na jejich postupné zhmotňování.

Pokud chcete přehledně plánovat a nechat se den co den vést za svým cílem, využijte naše speciální motivační diáře, které nejsou datované, tudíž můžete první stránku načít kdykoli.

© Petr Casanova

- Reklama 5 -