Dovolená s návratem v čase: Vlakem za jiným životem

Peking - Šanghaj a cesta kolem Velké čínské zdi
- Reklama 4 -

Když se chystáte do vlaku, na co hlavně myslíte? Nezapomenout si něco na čtení? Mít správnou hudbu do uší? Nějak zabít čas, než se dostanete do cíle?

A teď si představte jiné cestování vlakem. Kolem Vás se odvíjí film jako na plátně. Pořád je okny vidět něco, co stojí za zhlédnutí. Vlakem totiž nejedete do nějakého cíle. Už ta cesta je cíl…

Dovolenou jsme si zvykli vnímat dvěma způsoby. Buď sebou plácneme k moři a opékáme se. Nebo vezmeme ruksak na záda a poznáváme prostředí. Jenže v prvním případě toho moc nového neuvidíme a ve druhém to poznáváme příliš pomalu, respektive potřebujeme hodně času na to, abychom viděli větší kus země. Co ale poznat neturistická místa jinak? Co stihnout nasát jinou mentalitu, odlišný život, i když máme omezenou dovolenou?

Jinak než v letadle a hotelech

Pro ty, kdo jsou zvyklí jen na letadlo a hotel, je vlak jiný způsob poznávání světa. Jednak je krokem do minulosti a příležitostí zažít britské koloniální zvyky. Cesta může být ohromující i pohodlná, přes očima se střídat různorodé krajiny – od husté džungle po sopky, sledovat divokou zvěř ve svém přirozeném prostředí. To všechno můžete vidět, aniž byste opustili komfort vlakového vozu. Soupravy jsou navíc pomalé, některé svou úpravou přizpůsobené velkorysému pozorování okolí i z lůžka nebo křesla i při stolování se stříbrnými příbory v ruce.

Na výběr jsou trasy se zastávkami v pozoruhodných lokalitách. Například?

Bangkok – Singapur

Thajsko

Třeba tohle můžete vidět cestou z Bangkoku do Singapuru. Jiné Thajsko, než jakým se poslední dobou stává – narvané k prasknutí turisty.

Východní a Orientální expres funí z thajské metropole na venkov. Tam na jeden den zastavuje a pořádá se výlet k řece Kwai a památnému mostu, známému z válečného příběhu Most přes řeku Kwai. Další zastávkou je Kuala Kangsar s pěší túrou po okolí. Vlakový výlet končí v Singapuru, trvá celkem tři noci, přičemž hlavně přes den je z otevřeného vagonu nezapomenutelný výhled do okolní krajiny. Přímo na palubě se jen neohřívají, ale čerstvě připravují jídla.

Pretoria – Kapské Město

Afrika

Nebo pojďme do Jižní Afriky. Z Pretorie do Kapského Města se jede 31 hodin. Blue Train dříve hostil krále i prezidenty a je považován za pětihvězdičkový hotel na kolejích. Historie vlaku sahá až do dvacátých let minulého století, kdy se cestující z vyšší společenské třídy chtěli odlišit a odměnit po éře zlaté horečky. I povahou služeb se vracíte do koloniální éry.

Pokud se Vám železniční cestování zalíbí, z Kapského Města můžete ještě pokračovat přes hranice Jihoafrické republiky – do Botswany, Zimbabwe, Zambie a Tanzanie. Patnáctidenní cesta skončí v Dar es Salaamu.

Australská poušť

Austrálie

Nebo chcete zažít Austrálii trochu jinak? 4352 kilometrů za tři noci a čtyři dny, to je porce pro vlak Indian Pacific. Začíná se v Sydney, Adelaide nebo Perthu. Transaustralská trasa je v provozu od sedmdesátých let a umožňuje vidět, jak velká a rozmanitá Austrálie vlastně je. Každý cestující má vlastní pokoj s postelí, k dispozici je restaurační vůz a salonek. Přesto jsou hlavními zážitky oběd na nullarborské poušti, kde je nejdelší rovná část železničních kolejí na světě, a sledování koal během večeře na čerstvém vzduchu.

Nový Zéland

Další rekord je možné zažít o kus dál na Novém Zélandu. Tamní nejdéle provozovaná železnice vede nádhernými scenériemi, napříč národním parkem Tongariro, který nabízí pohledy na tři vulkanické hory. Krajina se výrazně mění – od polí pokrytých sněhem přes staré lávové toky až po husté bukové lesy. Vlak Northern Explorer jede z Aucklandu do Wellingtonu, kde se dá nalodit na trajekt do Christchurch (pokud rádi létáte s Emirates, odtud se přes Dubaj dostanete do Prahy).

Ella – Kandy

Srí Lanka

Na Srí Lance, kterou mám hodně hluboko v srdci, mají jednu z nejkrásnějších železničních tras nejen v Asii, ale na celém světě. Začíná se ve městě Ella, končí v Kandy. Vidět jsou nejen čajové plantáže (doporučuji zastavit ve městě Haputale a vyjít na krásné místo Lipton’s Seat, kde sedával na vyhlídce sám zakladatel slavné čajové značky a kochal se přírodou), ale za prožití stojí i koloniální atmosféra stále zpomaleného městečka Nuwara Eliya, odkud se dá vyrazit až na Adamovu horu, posvátné místo, kde i sám Buddha zanechal stopu svého chodidla. Mimochodem, podle pověsti právě na tuto horu, vysokou 2243 metrů, sestoupil Adam z nebe.

Asie ovšem nabízí spoustu dalších tras.

Další Asie

Osmnáct dní lze jet z Vietnamu (Ho či Minova Města) do Kambodži k deltě řeky Mekong. Tam si lze vyzkoušet malou dřevěnou loďku sampannebo starou plachetnici. Počítá se s dvoudenním odpočinkem v populární plážové destinaci Nha Trang.

Patnáct dní trvá cesta Čínou z Pekingu do Šanghaje. Zastavuje se u Velké čínské zdi, navštěvuje se Terakotová armáda, plaví se po řece Jang-c’-ťiang.

Jedenáct dní zabere také pouť Japonskem z Ósaky do Tokia. Prohlédnete si deset destinací, například zámek v Hirosaki, Hirošimu a zámek v Aobě. Uvidíte samurajské představení a setkáte se s přeživšími amerického atomového útoku v Hirošimě. Na palubě se podávají tradiční pokrmy japonské kuchyně jako sashimi.

Himálaj

Anebo Vás snad láká „střecha světa“? Z Prahy se dá přes Dubaj letět do indické Kalkaty a odtud vyjíždí noční vlak Darjeeling Mail do města New Jalpaiguri na úpatí Himálaje. Následuje trať, která je v provozu už od roku 1881 a připomíná spíše svět dětských vláčkových modelů. Trasu dlouhou pouhých 80 kilometrů (z města New Jalpaiguri ze západního Bengálska až do Darjeelingu) si vlak vychutnává skoro 8 hodin (průměrná rychlost okolo 10 km/h). Jízda je příjemná a pomalá, a tak je šance naplno si užít celou přehlídku inženýrských dovedností. Mezi hlavní atrakce patří 8 velkých mostů, 542 menších mostů, vlak křižuje neuvěřitelných 177 železničních přejezdů. Ne náhodou je toto místo součástí světového kulturního dědictví.

Více inspirací si ukážeme v magazínu FC, který rozesíláme už koncem měsíce. Zajistit si ho můžete zde.

© Petr Casanova

- Reklama 5 -