Dá se jedna láska probudit podruhé?

Záleželo nám na tom jako na ničem jiném. Tak kde jsme udělali chybu?
- Reklama 4 -

Dá se láska k někomu vůbec probudit? Tu otázku si položil známý-biochemik.

Biochemie se zabývá chemickými pochody v živých organismech. I zamilovanost je chemický pochod. Známý tedy sledoval konkrétní chemické procesy a hormony, které vytvářejí zamilovanost. A poté se je snažil vyvolat uměle.

Zamiloval se totiž do kolegyně-biochemičky. Možná to znáte. Někdo pro Vás dělá první poslední. Je při Vás, kdykoli potřebujete. Miluje Vás. Je pro Vás téměř ideální. Jenže – Vy v tom nemáte city.

Známý je zkusil v kolegyni probudit – trikem. Opravdu se zamilovala. Ale… koneckonců, celé to popisuji v knize Protože na straně 54 a na tomto případu tolik nezáleží.

Podstatné je, že známý dokázal, že se láska v člověku dá probudit. Jenže: Dá se láska ke stejnému člověku probudit podruhé?

Může vstoupit podruhé do téže řeky?

Čtenářka mého magazínu FC, která tentokrát požádala o osobní setkání, přišla svému manželovi na nevěru. Bolelo ji to, jistě, ale ne tolik jako to, co řekl: „Ucítil jsem k ní to, co k Tobě nikdy.“

„Tou jednou větou ve mně zabil lásku,“ řekla.

Ačkoli se manžel časem srovnal, omluvil a snaží se vztah zachránit, ona vychladla. „A já teď nevím. Mám čekat, jestli se to i ve mně spraví a ta láska se znovu objeví?“

Odpověď je jednoduchá: NE. Žádný člověk nevstoupí dvakrát do téže řeky. Podruhé to totiž už není stejný člověk ani stejná řeka.

Na světě je mnoho druhů lásky, ale žádná ne dvakrát. Co zemře, to neobživne. Láska není Neymar, brazilský fotbalista, který po zjevně smrtelných scénách na hřišti zase vstane.

Láska k jednomu člověku existuje jen jednou. Pouze se proměňuje. Dlouho to vypadá, že se neodmilujeme. Dokonce druhého můžeme nenávidět. Ve skutečnosti ale v těchto fázích stále toužíme po větší lásce od něj. Tady je obrovská šance, když se vrátí, navázat a pokračovat ještě úspěšněji, než předtím.

Zpravidla to končí dny, kdy strašně moc chceme vrátit čas. Ne proto, abychom v minulosti něco změnili, ale proto, abychom něco cítili znovu. Jeho objetí, jeho lásku, jeho samotného.

Když víš, že jsi už jednou do vztahu dala všechno a nestačilo to, proč si myslíš, že 1) příště můžeš dát víc a 2) že to bude stačit? Není – technicky řečeno – porucha spíše na straně přijímače než vysílače lásky?

Kaktus

Ta jedna láska ale postupně vyprchá. Není-li doplňována, musí dojít.

Doplňování může probíhat dvěma způsoby. Buď od druhého člověka – pak tu (jeho) lásku můžeme vracet. Nebo z nás samotných – pak ovšem musíme chovat také lásku k sobě. A to je jádro problému. Máme-li totiž sami sebe rádi, dříve nebo později nás syndrom Kaktus pustí.

Co je syndrom Kaktus?

Když milujeme někoho, kdo nám lásku nevrací, je to jako objímat kaktus. Čím více ho svíráme v náručí, tím více nás to bolí.

Začneme-li mít sami sebe rádi (objevíme-li sebelásku), pak nám dojde, proč se cítíme tak špatně – protože čekáme na něco, co nepřichází.

Mnoho čekanek věří, že láska je o dostávání. Proto považují za důležité, aby druhý dostával  – a stejně tak, aby dostávaly samy. Ve skutečnosti ale láska nemá nic společného s tím, co dostáváme, láska je o tom, co dáváme.

Pokud někomu dáváme stále novou šanci, je to moc dobře. Nesprávnému partnerovi totiž musíme dát i dvě, tři, čtyři šance, protože jedině pak si konečně začneme vážit partnera správného. Partnera, na jehož lásku čekat nemusíme.

Kdo je správný?

Jako kluk jsem si myslel, že musím zůstat se svou první láskou. Dnes už vím, že abych s někým zůstal, musí to být ne první, ale poslední láska.

Proto nikdy nechtějme toho, kdo se potřebuje dvakrát rozhodnout, jestli nás chce. To totiž už není láska, ale rozum.

Herec Johnny Depp kdysi řekl: „Pokud se ti zdá, že miluješ dva lidi, rozhodni se pro toho, kdo do Tvého srdce přišel jako druhý. Protože kdybys opravdu miloval toho prvního, neměl bys potřebu do srdce pouštět někoho jiného.“

A co dělat, když nikdo druhý zatím není? Má smysl čekat, jestli se druhý vrátí, nebo jestli se v nás samotných něco změní?

Otočte, prosím, na 2. stránku.

- Reklama 5 -