7 fint, po kterých lépe spím

Aktuálně jedenáctý nejbohatší muž Anglie Richard Branson se synem Samem a svým čtvrtým vnoučetem.
- Reklama 4 -

Jakou nejbizarnější otázku jste kdy lidem položili?

Když jsem jako mladý dostal příležitost mluvit s prvním velmi bohatým člověkem, rozesmál jsem ho. Zatímco všichni se ho ptali, co dělá ve dne, já se zajímal naopak o to, jak nakládá s nocí.

Věděl jsem totiž, že naše výsledky jsou způsobené činy a myšlenkami, na které musíme mít především náladu, chuť, odvahu, odhodlání, zkrátka energii je uskutečnit. A to nejen jeden, ale každý den. Jak tedy úspěšní lidé dobíjejí své baterie, aby dokázali jít za svými sny a současně měli sílu věnovat se rodině, blízkým, sobě, koníčkům? Jak je možné, že toho každý den unesou a překonají tolik?

A ti úspěšní, kteří nebyli jen bohatí, ale ukazovali lidem vůbec cestu, jak se rvát s výzvami a životem, mě překvapovali, protože měli večery úplně jiné než já. Nebyla tam velká čokoláda „na uklidnění nervů“, nějaký dlouhý pořad v televizi na dobrou noc, jen střídmě alkohol a téměř vůbec sedativa.

Protože jsem nové vydání magazínu FC věnoval tématu Jak si udržet pozitivní myšlení, spánek nemohu vynechat. Pokud s ním máte problém, vyzkoušejte:

1. Po práci nepracuj

„Dříve jsem měl práci pořád v hlavě. Mohl jsem se snažit sebevíc, ale myšlenkám neporučíš. Nechceš je, a ony se přesto vracejí. Snažíš se soustředit na usnutí, a tím víc se Ti to nedaří,“ vzpomíná podnikatel Richard Branson, šestý nejbohatší Brit, na den, kdy pochopil, co je důležité PŘED spánkem: Přepnout.

Ne televizní kanál, ale změnit úplně obsah hlavy.

Richard začal svolávat rodinu (na snímku syn Sam a Richardovo čtvrté vnouče Bluey) nebo být mezi přáteli. Vyprávět, co bylo, co legračního je, co spolu naplánovat, naslouchat druhým, a tím si kompletně pročistit hlavu.

„Zjistil jsem, že po takových návštěvách usnu snáze a pořádně,“ říká Richard. „Dokonce i když mě pak někdo vzbudí telefonátem brzy ráno, už se cítím svěží, skoro znovuzrozený a jsem připravený na nový den.“ Zkuste místo televize živé lidi také!

2. Choď ven

Americká manažerka Marissa Mayer přijala generální ředitelky internetového gigantu Yahoo v šestém měsíci těhotenství. S plačtivým dítětem počítala každou hodinu spánku a jeho kvalitu. „Možná je to tím, že mám ráda pohyb. V dětství jsem nikdy neměla po škole méně než jednu aktivitu denně – dělala jsem balet, krasobruslení, plavání, hrála jsem na piano. A tak jsem si osvojila večer jeden rituál: Jdeme všichni ven.“

Ne nezbytně sportovat, na běhání potřebujete čas, energii a svobodu. A to zaměstnaná maminka neměla. Vymínila si však, že chodí na večeři do restaurace, třeba levné. „Není důležité, KAM jdeme, ale ŽE někam jdeme. Zjistila jsem, že ten nejlepší způsob, jak dosáhnout sytého spánku, je zůstat přes den co možná nejvíce fyzicky aktivní. Nebo alespoň večer.“ A konkretizuje: „Taková večeře nás nutí k nejméně dvacetiminutové procházce tam a zpět. To je obzvláště osvěžující poté, co sedím celý den mezi čtyřmi stěnami a před počítačem. Zvenku pak přicházím rozdýchaná, s lepší energií. Už s otevřením dveří se doma cítím raději, užiju si koupelnu a vklouznu pod peřinu dokonale nastavená na to, jak si teď ráda odpočinu…“

Ostatně proč by k tomu nemohlo pomoci i kino, divadlo, park nebo večerní město (pokud není smog)?

3. Měj pravidelný režim

Za tohle může moje stárnutí a zdraví. Přimělo mě pravidelně pít, jakož i pravidelně a v malém jíst.

Jakmile vstanu, dám svůj rituál s vodou a nejpozději do hodiny snídám. Od té chvíle mi na mobilu běží minutka, měřící 2,5hodinové úseky. Odměřují přesnídávku, oběd, svačinu i večeři. K žádnému jídlu neusedám s hladem, o to menší porce potřebuji.

Kdy cvičím, kdy pracuji, kdy jdu do postele – rutinu, která mě postavila do latě, se snažím den co den držet, ať se děje cokoli. Cestování a různá časová pásma mi ji sice narušují, ale pokud si i v tom najdu pravidelný režim, spí se mi dobře a jsem ráno odpočatý. Tělu rutina vyhovuje. (Ostatně, tímto způsobem jsem se naučil v mládí denně snášet vstávání ve 3.43 do práce, kde ihned musela fungovat hlava.)

4. Vypínej elektroniku

Čtenáři se na mě za to zlobí, hlavně ti na jiné straně zeměkoule. Nemohu odpovídat v určitých denních či nočních fázích, protože prostě – nejsem na netu.

Digitální displeje takzvaně interferují se spánkovými cykly. Vydávají světlo příbuzné tomu dennímu, a říkají tedy mozku: Přestaň vyrábět melatonin, hormon ovlivňující srdeční rytmy a navozující spavost… Je přece čas bdít, ne spát.

Indický podnikatel Vijay Mallya (psal jsem o něm v našem druhém magazínu Business Leaders) dokonce vynesl z ložnice veškerou elektroniku – nejen mobily a tablety, ale i televizi. A aby se vydržel před spaním nedívat na jakoukoli obrazovku (nečíst SMS a maily), k tomu má zajímavou pomůcku – představu. „Představuji si, že elektronika je rušička zamořující prostředí spánkovými jedy,“ říká s úsměvem.

Ostatně, on mě naučil ještě něco:

Otočte, prosím, na 2. stránku.

- Reklama 5 -