Ženy, které si splnily sen podnikáním

- Reklama 4 -

Připadá Vám, že nejdete po cestě, která by Vás naplňovala? Chodíte do zaměstnání jen pro mzdu, nebo do školy, aniž byste ve zvoleném směru studia viděli budoucnost?

Podnikání. To je toprvní, co se Vám vybaví. Jenže nemáte ponětí, jak začít, natož jak pokračovat. Pochybujete o sobě. Pak právě pro Vás mám dva příběhy.

Kateřině bylo dvaadvacet, když se ještě na škole, bez jakýchkoli zkušeností se zaměstnáním, natož s podnikáním, a bez jakéhokoli kapitálu pustila do výroby brownies. Dnes dodává do hotelů, kaváren, cukráren i letištních salonků v Česku i v zahraničí. „Zájem je z celého světa,“ říká majitelka Brilliant Brownies.

Jitce bylo osmačtyřicet, když se odhodlala poprvé odejít ze zaměstnání a založit si salon all-in-one, kosmetiku, líčení a masáže v jednom, ale v pohodlí domova nebo kanceláře klienta. „Lehátko mám pořád s sebou,“ usmívá se Mobilní Jitka.

Jak na to přišly?

KATEŘINU ŠMOLÍKOVOU vedli odmalička k tomu, že bez papíru z vysoké školy nebude nic. A tak začala studovat Pedagogickou fakultu. Osudový den přišel ne ve škole, ale na praxi v Anglii. „Bydlela jsem u rodilých mluvčích. Pán se hodně věnoval pečení a vaření. Snažila jsem se mu pomáhat a on mě zasvěcoval do svých receptů. Jeden si přivezl až z Ameriky.“ Tak ochutnala původní pravé brownies. „Neskutečná lahoda. V Česku jsem jedla jen takové šizené. Domácí hospodyňky si všechny poctivé suroviny prostě nemohou finančně dovolit a profesionálové, kteří pečou ve velkém, chtějí více vydělat pro sebe, proto také používají levnější náhražky. Na chuti je to ohromně znát.“

Když po návratu do Čech upekla autentické brownies příbuzným a přátelům, jen mlaskali nadšením a při otírání úst od 70% čokolády dodávali: „Tohle bys měla prodávat!“

JITKA VYSKOČILOVÁ pracovala desítky let v kosmetice. Byla vedoucí v prodejnách Fann nebo Yves Rocher a s jedním si pořád lámala hlavu. „Cítila jsem, že zákaznice přicházejí pro víc než pouhý produkt. Ocenily, když se v prodejně mohly zastavit, sednout si, dát se nalíčit, vypovídat se. Chodily za mnou jako ke kadeřnici,“ culí se věčně usměvavá Jitka, „jenže já byla někdy sama na celou prodejnu a neměla jsem na zákaznice tolik času, kolik by každá potřebovala…“

„Škoda, že si nemůžeme zaplatit Váš čas! Vás tak mít doma…“ To byla slova, která Jitce poprvé vnukla „šílenou“ myšlenku: opustit jistotu zaměstnání.

Jak začaly?

Kateřinu napadlo zjistit možný zájem v nejbližších kavárnách. „Nemohla jsem daleko, neměla jsem peníze na benzin,“ vzpomíná na studentské začátky a první cestu s kůží na trh. „Žádný kavárník se zprvu netvářil nadšeně, ale to jsem čekala. Brownie není o vzhledu, o zdobení, vypadá jako obyčejná kakaová buchta. Věděla jsem, že nezájem se změní, jakmile ochutnají…“ Stalo se. Hutná čokoládová chuť, křehká konzistence, a hlavně trvanlivost, ta byla klíčovým argumentem. „Autentické brownies nepotřebují lednici, mohou stát volně na pultu a vydrží týdny, chuťově i vzhledově pořád perfektní.“ 

To pochopili i zákazníci. „Používám výhradně pravé máslo, kvalitní čokoládu, peču si vlastní korpusy. Čím dražší jsou suroviny, tím spíše trvám na receptuře. Rozdíl mezi mými a takzvanými brownies se tak stále prohlubuje,“ dodává Kateřina. Už po prvním roce měla nasmlouváno dvacet velkých klientů včetně cateringových provozů (rauty, svatby). Musela však nejprve vyřešit jedno velké dilema: „Při škole jsem pečení ve velkém nestíhala. Tehdy jsem jako vánoční dárek dostala magazín FC. Myslela jsem, že tam najdu důvod, proč mám dokončit školu. K mému úžasu jsem tam četla, že nic takového dělat nemusím. Hltala jsem příběhy lidí, kteří šli do nějakého projektu, protože mu věřili a k úspěchu nepotřebovali diplom inženýra nebo magistra. Tak jsem dala přednost pečení a dnes jsem šťastná.“

Jitčin start byl o to snazší, že své klientky do podnikatelských začátků měla. „Jak jsem zákaznicím v prodejně řekla: ,Od příštího měsíce budu k dispozici na telefonu a přijedu klidně k Vám domů nebo do kanceláře!‘, hned si braly mé číslo. Pro ty, které se raději nechávají hýčkat v anonymním prostředí, jsem si pronajala prostor v pražských Vysočanech. Jinak jezdím po adresách.“

Poskytuje diagnostiku pleti, kosmetické ošetření a masáž, na jakou nejsme zvyklí: například pomocí univerzální energie reiki. Za dvě hodiny, po které klient mluví, mlčí i „vypíná“, se pročistí jeho pleť, mysl, tělo i energetické dráhy. „Lidé mi nejčastěji říkají, že se pak cítí jako po dovolené,“ těší Jitku, jednu z nejvnímavějších bytostí, jaké jsem v životě zažil. Ostatně, i proto má takový úspěch.

„Ano, kvetu štěstím, to je pravda. Netušíte, kolik dobré energie mi dá, když místo sklíčené osoby, na kterou jsem položila ruce před dvěma hodinami, najednou odchází šťastný člověk. Už v prodejně jsem viděla, co se ženou udělá pouhé správné nalíčení – jak jí to zvedne sebevědomí, jak si konečně připadá krásná, hlavně když sama neví, jaký make-up nebo jaké stíny při konkrétní náladě a počasí použít,“ dodává Jitka, kterou si zákaznice objednávají jak brzy ráno, když potřebují dostat do pohody a kondice před náročným dnem, tak na jeho sklonku, kdy po náročném dni naopak potřebují zklidnit.

Jak si vedou nyní?

Kateřina aktuálně vymýšlí pro své extra čokoládové brownies speciální balení, které by umožnilo i dvoudenní distribuci po celé střední Evropě. „Marlenka to taky dokázala, já mám podobně trvanlivý výrobek,“ naznačuje, že by se jí mohl otevřít dokonce nadnárodní trh supermarketových řetězců. „Každou chvíli mi volá někdo z ciziny. Turista někde v Česku ochutnal mé brownies a zeptal se prodejce, odkud je má. Takhle jsem posílala první balík do Rakouska.“ 

A nejen to. „Kavárníci se mě pochopitelně ptají, jestli bych stejně nešizené nechtěla dělat i další zákusky.“ Ano, tak mohutně se jí otevírají možnosti – produktově i teritoriálně. Čemu dát prioritu a jak postupovat krok za krokem, s tím už jí pomáhá náš druhý magazín Business Leaders.

„Lidé si za kvalitu opravdu rádi připlatí, zvláště když jde o zdraví,“ souhlasí s Kateřinou na dálku Jitka. Ta používá například speciální přípravky s obsahem zlata („Báječně rozjasňují pleť!“) a kosmetiku vyvinutou lékaři. „Nehazarduji se svým podnikáním a klientkám dávám to, čemu po dvaceti letech v oboru zcela věřím – preparáty zakladatele estetické medicíny Jeana-Jacquese Legranda, který v Paříži otevřel vůbec první kliniku tohoto druhu na světě. Je dermatolog, má dokonce řadu pro citlivou a problematickou pleť, kterou lze aplikovat i na záněty. Jeho krémy opravdu omlazují, obsahují totiž kmenové buňky, které podporují tvorbu nových kožních buněk. Viditelně pak ustupují vrásky, kruhy pod očima, otoky, pleť je plnější.“ Ostatně, poznat to můžete doslova na vlastní kůži (Jitce můžete napsat e-mail zde).

Také by Vás bavilo se každé ráno těšit do práce?

Jaký je důvod, proč tu změnu neuděláte?

Co všechno podnikání obnáší a jak ho krok za krokem zvládat k úspěchu, o tom je náš magazín Business Leaders, pro který není důležité, kde začínáte, ale kam směřujete.

© Petr Casanova

- Reklama 5 -