7+1 metod, jak vypustit stres do 5 minut

- Reklama -

Víte o tom, že řešení stresu máme všichni nadosah ruky? Ba dokonce na ruce samotné?

Už v období Jamato ve starověkém Japonsku (roky 250 až 710) věděli na císařském dvoře, proč má lidská ruka pět prstů. Každý totiž dokáže vyrovnat jednu důležitou emoci. Palec je ovladačem úzkosti, ukazováček strachu, prostředníček vzteku, prsteníček smutku a malíček optimismu. A také staří Japonci věděli, proč máme ruce dvě. Jednou totiž můžeme té druhé pomoci.

Stačí si prsty jedné ruky smotat do ruličky a sevřít příslušný prst té druhé alespoň na jednu minutu, abychom ucítili teplo a pulz.

Stisknout

A pokud potřebujeme vybalancovat všech pět emocí, a to co nejrychleji, pomůže bříškem palce silně zatlačit do jediného bodu – středu dlaně – a vytrvat za citelného pulzování tepu do palce.

Tlačit

Jak ukazuji v magazínu FC, možností, které by měly předcházet lékům, je víc – příjemnějších a přirozenějších. Ostatně, vynalezla je sama příroda. Jaké to jsou?

Obejmutí

Většina lidí podceňuje moc obejmutí. Přitom sdílení energie pomůže už po několika desítkách sekund. Vědci zjistili, že obejmutím se vyplavuje hormon oxytocin, který vyvolává uklidnění. Zřejmě podobné pocity měl už pračlověk v kruhu bezpečí – když věděl, že je ochráněn, může zavřít oči, spát, a přesto oheň nezhasne a zvěř ho neohrozí, protože je někdo spolehlivý nablízku a drží za něj stráž.

Lékaři dokonce ordinují obejmutí jako jeden z nejúčinnějších protistresových nástrojů přírodního charakteru. Říká se, že osm obejmutí denně je ideální prevencí proti strachu a posilovačem mentálního zdraví.

Dýchání 4–7–8

Stres je biochemická záležitost. Jeho řešení je tedy rovněž v biochemii.

Změnit procesy v našem mozku, zpomalit srdeční tep, který je ve stresu uspěchaný a namáhá srdce, a hlavně ztišit mysl, to dokáže následující trik, známý z jógy a vůbec východní medicíny. Říká se mu 4–7–8 podle počtu sekund, které si musíme zapamatovat.

  • 4 sekundy se nadechujeme nosem.
  • 7 sekund zadržujeme dech.
  • 8 sekund pomalu vydechujeme ústy.

Dá se praktikovat třeba i na židli v kanceláři, hlavně si však zapřeme záda. Poradil bych samozřejmě doplnit o meditaci, ale ta vyžadujeme mnohem více času než jen 5 minut.

Mentální hra

Kdo četl mou předposlední knihu 100 nejkratších cest k Tobě, mohl porozumět procesům v těle; v nové knize Protože se zabývám speciálně mozkem. Například i tím, proč se bojíme, nebo proč se v některých citových situacích nejsme schopni koncentrovat. Alespoň vyberu jednu zajímavost.

Naše paměťové buňky v mozku jsou strukturovány tak, aby si pamatovaly nepříjemné a traumatizující události. Ano, je to v rozporu s naším povrchním přáním „raději zapomenout to zlé“. Příroda je ale chytrá. Ví, že jedině tak, když si budeme pamatovat to zlé, to nezopakujeme.

Medicína tomu říká negativní zaujatost. Příklad: Když máme strach, nedokážeme se plně soustředit. Jsme jako uhranutí děsivým obrazem. Celý si ho vrýváme do paměti. Mozek zkrátka vyhrazuje naši pozorovací aktivitu jen tomu špatnému. Následkem toho se nepříjemné zážitky neustále omílají v naší hlavě – jako by se nic pozitivního za celou dobu nestalo.

Abychom se vymanili z této stresové křeče, musíme fungování mozku obrátit naruby. Dát mu pozitivní (konstruktivní) podnět a úkol soustředit se. K tomu napomáhají mentální hry. Stačí číst pozadu, násobit čísla, zahrát si karty.

Proto, když špatně usínáme, nás rodiče učili počítat ovečky. Pustí nás strach a mozek začne tvořit. (Často se i změní náš dech na způsob 4–7–8, viz výše.)

Sáhnout můžeme i po mobilním telefonu. Některé základní hry (puzzle, piškvorky, tetris, karetní hry) dokážou skvěle napravit případný výpadek kreativity, když si nedokážeme vybavit žádnou mentální hru.

Vybírejme hlavně takovou, u které opět něco tvoříme, ne boříme.

Co má stres společného s křečemi?

A v čem spočívá Jacobsonova svalová metoda?

Otočte, prosím, na 2. stránku.