Nejbohatší muž světa: Jak dosáhnout úspěchu v obchodě

"Nikdy jsem o úspěchu nesnil. Raději jsem si dal cíl a makal, abych ho dosáhl." Jeff Bezos
- Reklama 4 -

K čemu je sebelepší produkt, když ho obchodník nedokáže „prodat“?

I proto obchodníci patří ke klíčům firemního úspěchu. Jenže ne ledajací. Hlavně ti, kteří UMĚJÍ.

Jak se ale stát takovým?

Jak vysvětlit zákazníkovi přidanou hodnotu produktu?

Jak ho přimět, aby nejen koupil, ale i příště se vrátil, ba dokonce vracel?

Jak zákazníka motivovat, aby produkt, se kterým je spokojený, přirozeně doporučil svému okolí a firmě tak přivedl nové zákazníky?

A když se ve všech třech bodech nedaří, jak vytrvat? Jak i přes neúspěchy dál motivovat sebe nebo druhé, svůj tým obchodníků?

To jsou otázky, na které jsem se pro Vás rozhodl najít možná nečekanou odpověď. Ale o tom až za chvíli.

„Kellnerem“ za měsíc

Nejúspěšnějším obchodníkem této doby je objektivně Jeff Bezos. Zakladatel internetového hypermarketu Amazon je jediným člověkem, jehož investiční majetek prokazatelně přesahuje hodnotu 100 miliard dolarů. Abych byl naprosto přesný: K dnešnímu dni činí Bezosovo jmění v přepočtu 2,464 bilionu českých korun. To znamená, že by Američan mohl uhradit celý veřejný dluh České republiky (cca 1,73 bilionu korun), a ještě by mu skoro tři čtvrtě bilionu korun zbylo.

Pro ještě lepší představu o jeho úspěchu: Bezos jen v tomto kalendářním roce (a to teprve začíná únor) zbohatl o 22,3 miliardy dolarů. Pro srovnání: Nejbohatší Čech Petr Kellner za celou dosavadní kariéru vybudoval jmění 13,4 miliardy dolarů. Jinými slovy: Bezos dokázal finančně za jeden měsíc více než Kellner za pětadvacet let.

V čem je tajemství čtyřiapadesátiletého Bezose?

On říká, že úspěšný obchodník musí splňovat tři podmínky. Pokud se obchodem zabýváte – ať v retailu, po internetu, v síťovém marketingu, přímém prodeji – a chcete být úspěšnější než dosud, čtěte až do konce.

Bezos zdůrazňuje:

  1. Obklop se správnými lidmi

Kdo jsou správní lidé? „Nadaní odborníci“. Tak jim říká Bezos. Co ta slova znamenají? A jsou všichni odborníci nadaní?

Odborník je podle Bezose člověk s autentickým a soustředěným zájmem o konkrétní produkt/obor. Díky upřímnému zájmu je ochotný a schopný pronikat do podstaty problematiky, novinek, a tím na sobě pracovat.

Současně však Bezos varuje: „Není to jen o tom, KDO je v týmu, ale JAK spolupracuje.“

To je důležitý dodatek. Ptáte se, jak správné lidi poznat, získat a udržet? Jak je při úspěchu i neúspěchu správně motivovat a pomáhat rozvíjet jejich dovednosti? Odpovíme si na to, nebojte.

  1. Mysli jako začátečník

Bezos si ovšem uvědomuje problém, se kterým se potýkají mnozí podnikatelé nebo lídři v týmovém prodeji: Když sestaví tým „nadaných odborníků“, každý z nich má svou hlavu a pocit, že zná nejlepší odpověď na všechno.

Proto Bezos považuje za důležitou „začátečnickou mysl“. Říká: „Nepotřebujeme lidi s přístupem ,I know it all‘ (Všechno vím, všechno znám), ale naopak ,I learn it all‘ (Všechno se naučím).“ A tento přístup by měl mít v každé fázi i sám lídr. K čemu to je?

Jeff Bezose mluví o návratu do studentské mentality. Vzpomínáte? Tehdy jsme všechno, s čím jsme u tabule nebo v lavici přišli, dokázali okamžitě přehodnotit, od základů. Jakmile nám učitel vymluvil chybný postup, přijali jsme to. Nedrželi jsme se násilně prošlých a irelevantních nápadů. Ihned jsme si dokázali osvojit nová, inovativní řešení. Jen tak jsme totiž zůstali v proudu a postupovali studijní kariérou.

Bezos to vyjadřuje slovy: „Nebyli jsme zdrcení, uražení, zatvrzelí, když se náš názor ukázal jako mylný. Naopak jsme pružně ohýbali své myšlení a zaměřovali se pouze na svůj růst. Mazali jsme své chyby už ve chvíli, kdy jsme si je uvědomili, a s čistou hlavou jsme následovali lepší cestu, příležitost.“

Jenže ptáte se, jak se tohle znovu po letech naučit? Jak se dokázat přenést přes okamžitý neúspěch, posměch a nevzdat se svého růstu, snu? I na to odpověď najdeme.

  1. Buď připraven na dlouhou hru

Dovolte jedno přirovnání. Když jde tenista na kurt, počítá s tím, že bitva může přes veškeré jeho úsilí trvat i pět hodin. Je na to připraven. I na to, že může klidně polovinu zápasu prohrávat, a PŘESTO TO ZVLÁDNE! Nedávná světová jednička Karolína Plíšková říká: „To, co mě celý zápas drží nahoře, je soustředění na každý další míč, který může vývoj otočit.“

Jeff Bezos, pokud se vrátíme k obchodu, o tom může vyprávět lépe než kdokoli jiný. Celé dekády byl pod tlakem okolí za to, že Amazon nevytváří žádný profit. Ale Bezose to nezajímalo. Věděl, že to chce čas, než se dosáhne jakéhokoli dílčího cíle – v jeho případě než lidé změní své nákupní návyky a přeběhnou z kamenných prodejen na internet. Nyní za tu trpělivost sklízí ovoce.

Sám to vystihuje radou: „Nikdy neobětujte své dlouhodobé hodnoty pro krátkodobé výsledky.“

Jenže jak, když úspěch pořád nepřichází, vytrvat? Jak zocelovat nejen sebe, ale i druhé, lidi v týmu, kteří mohou mnohem více podléhat skepsi?

Doplnil jsem mnoho otázek, viďte? Pohybujete se v obchodě jakéhokoli typu a zajímají Vás odpovědi? Proto jsem pro Vás připravil něco unikátního.

Setkejte se s nejúspěšnějšími obchodníky

Už slyším, jak namítáte, že Bezos je cizinec a pohled na úspěšný obchod z Ameriky je jiný než z Česka. A co kdybych Vám umožnil setkání s lidmi, kteří patří k nejúspěšnějším obchodníkům TADY U NÁS? A ne s ledajakými obchodníky, nýbrž se zakladateli úspěšných firem, majiteli a generálními řediteli?

A co kdybyste to setkání SE VŠEMI mohli absolvovat během jediného dne, na jediném místě? Co kdyby – i když jsou přímými konkurenty – byli před Vámi na jednom pódiu, ba dokonce u společného stolu?

Pokud máte zájem, neváhejte. Velkolepá celodenní konference Tajemství obchodu Vám umožní čerpat zkušenosti a inspiraci jedenácti ikon z různých odvětví nejtěžší obchodní disciplíny – síťového marketingu a přímého prodeje. Neopakovatelnou příležitost budete mít ve čtvrtek 5. dubna 2018 v pražském Foru Karlín.

Pokud se opravdu chcete ve své obchodní kariéře odrazit ke zcela novým obzorům, potkejte osobně ty nejúspěšnější napříč obory. Hodnotou, kterou si odnesete, bude mimořádný rozhled a inspirace, které Vám zajistí náskok.

Samozřejmě, osobně se na Vás budu těšit i já.

Vstupenky je možné získat POUZE ZDE, a to jen do vyprodání omezené kapacity.

© Petr Casanova

- Reklama 5 -