Ach jo, přibírám… aneb 5 důvodů, proč možná zadržuješ vodu

Nejíš hloupě, žádný fast food. Nepiješ slazené limonády ani alkohol. Hlídáš se. A přesto... Proboha, proč přibíráš?
- Reklama -

V posilovně, kam chodím, se ozvalo: „Nedaří se mi hubnout.“ Mladá dáma se píchala do podkožních polštářků. „Podívej, toho tuku!“ A pak zmateně dodala: „Já snad spíš otékám!“

Její trenér odpověděl otázkou, které se nejprve zasmála, jenže vtip to nebyl: „A víš určitě, že to je tuk?“

Herečka Helena Růžičková se většinu života domnívala, že má nemocnou štítnou žlázu. „A nakonec jsem všechnu nadváhu vyčurala,“ kroutila hlavou, „já jsem byla zatopená!“

Ano, zní to groteskně, ale mnoho lidí se trápí ­– pro vodu!

Milé tělo, co mi tím říkáš?

Zadržování vody neboli retence tekutin vede k nadměrnému hromadění vody v oběhovém systému, tělesných tkáních a dutinách. A jak víme, všeho moc škodí.

Jak jsem už několikrát psal v magazínu FC, naše tělo sice sestává většinou z vody. Máme ji v krvi, kostech, svalech, orgánech. Tělo ji potřebuje k fungování. To je důvod, proč abnormálně zvyšuje její zásoby, jestliže vytuší, že by mohly nastat zlé časy. (Stejně to funguje s jídlem. Pokud nejíme pravidelně a pak se nárazově přecpeme, tělo si přebytky ukládá do zásob – na horší časy.)

Na následujících řádcích velmi zjednodušeně popíšu, co vede k zadržování vody. Přemýšlejme, prosím, nad reakcemi našeho těla, respektive nad příčinami těchto reakcí. Tělo je moudré a snaží se nám dát najevo to, co nemůže vyjádřit ústy.

Pamatujme si, že krátkodobá retence vody nevadí, nezpůsobuje žádná zdravotní dramata. Bohužel dlouhodobé zadržování vody nás poškozuje, signalizuje, že nemusíme mít v úplném pořádku játra, ledviny, srdce, ženy menstruaci. Rozhodně je to znamení, že je ještě čas jednat a něco pozitivně změnit.

Toto je 5 hlavních příčin zadržování vody a způsobů, jak se s tím vypořádat.

1. příčina: strava

Sodík, potažmo sůl, je základní živina, kterou potřebujeme. Důležité je však dodat, že jen v malém množství.

Denně bychom měli přijmout optimálně jen dva a čtvrt gramu soli, maximálně pět gramů. To je – pro představu – vrchovatější čajová lžička.

Nadbytečná sůl nadbytečně zadržuje vodu a tělo nás pak nabýváním objemu a ztěžováním pohybu prosí o omezení příjmu soli.

Specialisté na výživu mě učili volit alternativy, které – jaký paradox – chutnají dokonce lépe než sůl: bylinky a koření. Například kmín, kopr, česnek, zázvor, oregano, šalvěj nebo pepř, případně hořčici nebo citronovou šťávu.

Když si vaříme, dávejme jídlu chuť, ale bez soli. Už tak je ve všem, co nám kdo strká pod nos. Podobně jako cukr. (Viz článek Víš, kolik cukru OPRAVDU jíš?).

2. příčina: životní styl

Všeho moc škodí, to už jsem psal. I delší stání nebo sezení má fyzické projevy. Kdo dlouho stojí, ten má nateklé kotníky, lýtka, vůbec nohy. Kdo dlouho sedí, ten může také kynout, aniž jí tučná jídla. Protože – zadržuje vodu.

Život je změna. Tělo tedy pro svůj život akutně potřebuje cirkulaci krve.

Pokud naše práce vyžaduje dlouhodobé sezení nebo stání, prosím, dělejme si přestávky, abychom se protáhli. A ještě lépe – parkujme dál od budovy, vystupujme o stanici dřív, užívejme schody místo výtahu, občas se zvedněme ze židle a procházejme.

Já mezi tipy, které uvádím v magazínu FC, nejraději používám prkno. Cvik, který nezabere déle než jednu minutu. Cvik, který je paradoxní tím, že nevyžaduje žádný pohyb, a přitom zapojí takřka všechny svalové skupiny, některé enormně.

Je to vlastně levitační leh, s podlahou nás pojí pouze předloktí a špičky prstů nohou. Jinak držíme pozici v naprosté rovině – jsme jako prkno – včetně hlavy.

Je to paradox. Nemusíš nic než držet. A je to účinnější než pohyb.

Tělo má jednu úžasnou vlastnost. Rychle se adaptuje na zátěž. Tedy rychle posiluje.

Ta úžasná vlastnost ale s sebou přináší jednu nevýhodu. Tu zátěž musíme neustále modifikovat, aby si tělo nezvyklo a nezlenivělo. Proto ti, kteří v pohodě vydrží celou minutu, si mohou začít cvik ztěžovat. Třeba mírným zvednutím jedné nohy, pak druhé. A tak dále. (V magazínu to popisuji.)

3. příčina: prášky

Každá mince má dvě strany. I chemické léky mají své vedlejší účinky. Pohlédneme-li do příbalových letáků, budeme překvapeni, kolik z nich varuje před retencí tekutin. Typicky to bývají antidepresiva, beta-blokátory (na srdce), prášky na krevní tlak, chemoterapeutické léky a takzvané NSAID, nesteroidní protizánětlivé léky.

Zkratku NSAID možná slyšíte poprvé v životě. Přesto vyžaduje zvláštní pozornost, protože tyto prášky naprosto automaticky polyká dennodenně v průměru každý desátý Čech pro zmírnění různých obtíží. Možná to také máte v hlavě nastavené – jakmile ucítím bolest, musím si dát Aspirin, Ibuprofen atd.

Dávejme si pozor na automatickou konzumaci léků bez konzultace s lékařem. Důvodem, proč po nich automaticky saháme, mohou být totiž abstinenční (návykové) příznaky. A zjistíme-li nadměrné otoky po požití NSAID, ale i jiných léků proti bolesti, proberme to s lékařem.

4. příčina: hormony

Toto byl případ slečny ve fitku.

U žen je zadržování vody častým jevem během perimenopauzy (raná menopauza) a menopauzy. Na vině jsou dva důležité hormony a dva extrémy – estrogen (jeho příliš vysoká hladina) a progesteron (jeho příliš nízká hladina). Říká se tomu také hormonální nerovnováha, poznávají ji už mladé slečny s prvními antikoncepčními pilulkami.

Pozor, neznamená to, že problém je vždycky v prášcích. Je dobré se podívat nejprve na svou životosprávu. Pomůže test na alergie nebo potravinové intolerance (v magazínu FC jsme doporučovali specializovanou kliniku v Česku).

Případně je řešením takzvaná HST, hormonální substituční terapie, kdy se ženě v perimenopauze nebo menopauze podávají ženské pohlavní hormony, ačkoli již klesla nebo zcela vymizela jejich přirozená tvorba.

5. příčina: srdeční problémy

Nikomu to nepřeji, bohužel se to stává a byl to i případ již zmíněné Heleny Růžičkové. V dětství baletka začala pojednou přibírat v oblasti břicha a nohou. Když lékaři vyloučili podezření na nemoc štítné žlázy, nechala to být a dělala si legraci, že takoví už jsou Slované. Přitom ji tak varovalo srdce.

To, má-li potíže, používá i další zřetelné signály: svědění, únavu, rychlou srdeční frekvenci (cítíte značné bušení v hrudi), slabost a dušnost.

Bohužel riziko naprostého srdečního selhání se zvyšuje s dalším a dalším odkládáním návštěvy lékaře-specialisty. Je přitom smutné, že jemu by stačil jen jeden či více testů včetně vyšetření krve, rentgenového snímku hrudníku, natočení elektrokardiogramu (EKG), sken srdeční počítačové tomografie (CT) a záznam z magnetické rezonance – a člověka by zachránil.

Prosím, ať jsme v jakémkoli věku a kondici, mysleme na své zdraví. Já vím, že žijeme v hektické době, kdy na nic není čas a kdy důležité (naše hodnoty) ustupuje urgentnímu (co po nás chtějí druzí), že musíme pořád stát/sedět a pracovat, jíst co možná nejrychleji (rychlé cukry) a první bolest řešit tím nejsnazším – zapitím prášku.

Stejně tak vím, že FirstClass.cz je o budování osobního bohatství. Jenže jedním z největších osobních bohatství je naše zdraví.

Více o tom, jak šetřit své zdraví – například i zbytečným nestresováním se věcmi, které neovlivníme, ale které nás ubíjejí – naleznete v novém vydání magazínu FC, dostupném pouze zde.

Slovenští čtenáři si mohou přímé zaslání nového vydání již objednat zde (v pravém horním rohu jen zaklikněte EUR).

Elektronicky lze nové vydání číst na chytrém telefonu nebo tabletu, a to v naší vlastní aplikaci, kterou si stáhnete zde.

© Petr Casanova