Co (ne)potřebuje Váš mozek aneb Proč život není složitý, to jen my si ho komplikujeme

Pamatuj, že život není složitý, to jen my si ho komplikujeme.
- Reklama -

Poznáte, kdy je Váš mozek unavený?

Víte, jak ho nejrychleji stimulovat?

Jak vůbec funguje?

Každý úspěch začíná v hlavě. Odhodláním, rozhodnutím, pokynem k činu – ale i nečinu. K dostatečné práci – ale i adekvátnímu odpočinku. Být co nejvíce svěží, pozitivní, proaktivní – to všechno můžeme ovlivnit. Povíme si jak.

(Re)start

Máte potíže s usínáním? Marníte čas převalováním se, a čím déle nemůžete usnout, tím více se znepokojujete a myslíte na věci, které Vás probouzejí ještě víc?

Stejně tak – máte potíže se vstáváním? Utíká Vám čas tím, že nejste schopni se pořádně nastartovat, nakopnout, pustit do energické práce?

Pohlédneme-li hluboko do těla, zjistíme, že naše usínání i probouzení řídí hormony. A v obou případech pomáhá cvičení. Pozor – nemusí být fyzické.

Dechové cvičení před spaním pomáhá uvolnit celé tělo a vyčistit mysl tím, že se začneme soustředit pouze na rytmus dechu – ne na problémy. S myslí, která není v křeči, jsme lépe připraveni spát.

Pohyb po probuzení naopak pomáhá mozek okysličit. Hlavně aerobní sportovní aktivity rozproudí metabolismus, energii a dobrou náladu.

Obecně platí: Čím déle s cvičením váháme, tím více mozek unavujeme.

Signál jménem serotonin

Jak píšu v tištěném magazínu FC, lidé často propadají iluzi, že čím déle pracují, tím více udělají. Ve skutečnosti čím déle pracují, tím roste riziko ztráty výkonnosti, a naopak zvyšování chybovosti, aniž to člověk postřehne.

„Co se to děje? Proč mi to nemyslí, i když se tolik snažím?“

Unavenost nebo přetíženost mozku provází nedostatek serotoninu v těle. Tento hormon pomáhá udržovat mozek v rovnováze. Jakmile tuto rovnováhu narušujeme (dostatečně nespíme, neregenerujeme, nezískáváme zpátky energii), pociťujeme špatnou koncentraci, podrážděnost, zhoršenou náladu, poruchy spánku, ale také fyzické dopady (na našem těle) – bolesti zad nebo hlavy.

Jak mu pomoci?

Jakmile cítíme, že náš mozek nepracuje tak, jak má, potřebujeme ne pokračovat, ale přestat. Potřebujeme změnu.

A teď mluvím nejen o dlouhodobých návycích, které potřebujeme změnit – upravit životní styl –, ale i o rychlém pochopení, že nervová soustava, mozek nevyjímaje, potřebuje především správnou energii. Uvědomme si, že nervy a mozek pro svou činnost spotřebují přibližně 20 až 25 procent naší celkové denní energie – to znamená, že čtvrtina až pětina příjmu jde do našeho myšlení a vyrovnanosti. Nejenže platí: Jsme to, co jíme. Ale podle toho, jak jíme, také myslíme.

Mozek pro svou správnou činnost, ale i správnou schopnost regenerovat, potřebuje vedle cukru také vitaminy – především skupiny B, kyselinou listovou, železo a zinek. Pokud nám něco z toho chybí, pocítíme to – brněním, pálením, tupou bolestí.

Jíme nejen kvůli tělu, aby dobře vypadalo, ale také kvůli mozku. Proto potřebujeme nejen vyvážený jídelníček, ale hlavně takový, který obsahuje látky důležité pro mozek. Uvědomme si, že mozek tvoří – počítáme-li stavební materiál – vlastně jen voda, tuk a bílkoviny. Mysleme na to.

Vedle dostatečného příjmu tekutin, dostatečného spánku a dostatečného pohybu potřebuje náš mozek také méně zbytečných starostí. Výraznou část mu ušetříme tím, že si zavedeme rutiny – stejný čas, kdy vstáváme, snídáme, cvičíme, chodíme spát atd.

Pamatujme, že mozek má jen jednu kapacitu. Čím více zbytečných starostí odebereme, tím více kapacity zbude na důležité úkoly.

Co to je „méně starostí“?

Pět nejčastějších trapičů hlavy a jak na ně?

Otočte, prosím, na 2. stránku.