Nehubneš? 5 důvodů, proč možná zadržuješ vodu

"Zatracený tuk!" myslíš si. Jenže co když to vůbec tuk není?

„Nedaří se mi hubnout,“ píchala se do podkožních polštářků. „Podívej, toho tuku!“ A pak dodala: „Já snad spíš otékám!“

„A víš určitě, že to je tuk?“ zeptal jsem se.

Vzpomněl jsem si na herečku Helenu Růžičkovou, která se skoro celý život domnívala, že má vadnou štítnou žlázu. „A nakonec jsem všechno vyčurala,“ smála se, „já jsem byla zatopená!“

Ano, mnoho lidí se trápí ­– pro vodu! Zadržování vody neboli retence tekutin vede k nadměrnému hromadění vody v oběhovém systému, tělesných tkáních a dutinách. A jak dobře víme, všeho moc škodí.

Naše tělo většinou sestává z vody. Máme ji v krvi, kostech, svalech, orgánech. Tělo ji potřebuje k fungování, a právě proto abnormálně zvyšuje její zásoby, když tuší, že bude potřeba více energie – když nám hrozí zlé časy.

Mějme to, prosím, na paměti a přemýšlejme nad reakcemi našeho těla, potažmo nad příčinami, které tyto reakce mohly vyvolat.

Krátkodobá retence vody nevadí, nezpůsobuje žádná zdravotní dramata. Ale dlouhodobé zadržování vody nás poškozuje, respektive signalizuje, že nemusíme mít v pořádku játra, ledviny, srdce, ženy pak menstruaci. Rozhodně je to znamení, že je ještě čas jednat.

Připomeňme si tedy 5 hlavních příčin zadržování vody a jak se s ním vypořádat.

1. příčina: strava

Sodík, potažmo sůl, je základní živina, kterou potřebujeme, ale – důležité dodat – jen v malém množství. Denně bychom měli přijmout jen dva a čtvrt, maximálně pět gramů soli. To je vrchovatější čajová lžička. Nadbytečná sůl zadržuje vodu a tělo nás fyzickým nabýváním a zvyšováním hmotnosti akutně prosí o omezení soli.

Je to prosté. Volme alternativy, které chutnají dokonce lépe: bylinky a koření. Typicky kmín, kopr, česnek, zázvor, oregano, šalvěj nebo pepř, případně hořčici nebo citronovou šťávu. Když si vaříme, dejme jídlu chuť, ale bez soli. Už tak je ve všem, co nám kdo strká pod nos.

2. příčina: životní styl

Delší stání nebo sezení má fyzické projevy. Kdo dlouho stojí, má zduřené kotníky, lýtka, vůbec nohy. Kdo sedí, kyne, a přitom vůbec nemusí jíst tučná jídla. Protože – zadržuje vodu.

Tělo akutně potřebuje cirkulaci krve. Pokud už naše práce vyžaduje celodenní sezení nebo stání, dělejme si přestávky, abychom se rozhýbali. Parkujme dál od budovy, vystupujme o stanici dřív, používejme schody místo výtahu, procházejme se, buďme kreativní.

Nejsme-li přirozeně aktivní, potřebujeme nejprve pochopit výhody cvičení – zjistit, jak se po něm budeme cítit skvěle. Někdy stačí jediná minuta. Například já mezi dlouhými jednáními, když nemohu opustit budovu a projít se, dávám „prkno“ (Angličané mu říkají „plank“). Cvik, který zapojí všechny svalové skupiny, některé enormně, je vlastně levitačním lehem – se zemí nás pojí pouze prsty nohou a předloktí. Jinak je vše v rovině – jako prkno – včetně hlavy. A takto nehnutě vydržme minutu.

Je to paradox. Nemusíš nic než držet. A je to účinnější než pohyb.

3. příčina: prášky

Příbalové letáky řady medikamentů na předpis uvádějí retenci tekutin jako vedlejší účinek. Typicky antidepresiva, beta-blokátory (na srdce), prášky na krevní tlak, chemoterapeutické léky a takzvané NSAID, tedy nesteroidní protizánětlivé léky.

Hlavně NSAID vyžadují zvláštní pozornost, protože je naprosto samozřejmě užívá v průměru každý desátý Čech dennodenně pro zmírnění různých bolestí. Možná to tak máte v hlavě nastavené i Vy, že jakmile ucítíte bolest, hned si řeknete: Ach, musím pro Aspirin, Ibuprofen atd.

Dávejme si obecně pozor na automatickou konzumaci léku bez konzultace s lékařem. Důvodem, proč po něm saháme, mohou být abstinenční příznaky na bázi drogy. A zjistíme-li nadměrné otoky po požití hlavně NSAID, ale i jiných léků proti bolesti, zeptejme se lékaře.

4. příčina: hormony

U žen je během perimenopauzy (raná menopauza) a menopauzy častým jevem zadržování vody. Prsty v tom mají dva důležité hormony – estrogen (jeho příliš vysoká hladina) a progesteron (jeho příliš nízká hladina). Říká se tomu také hormonální nerovnováha, kterou obvykle poznávají už mladé dámy s prvními antikoncepčními pilulkami.

Samozřejmě to automaticky neznamená, že problém je v prášcích. Je dobré se nejprve podívat na svou životosprávu. Také pomůže nechat si udělat test na alergie nebo potravinové intolerance (odbornici jsem doporučoval v aktuálním magazínu FC o snech). Případně to pomůže vyřešit takzvaná hormonální substituční léčba (HST), kdy se ženě v perimenopauze nebo menopauze podávají ženské pohlavní hormony, ačkoli již klesla nebo vymizela jejich přirozená tvorba.

5. příčina: srdeční problémy

Toto byl bohužel případ herečky Heleny Růžičkové. V dětství baletka začala nabírat v oblasti nohou a břicha – v domnění, že ji zlobí štítná žláza. Když lékaři na štítné žláze neshledali žádnou vadu, dělala si legraci, že takoví už jsou Slované. Přitom ji tak bohužel varovalo srdce.

To používá i další signály: svědění, únavu, rychlou srdeční frekvenci (cítíte zřetelné bušení v hrudi), slabost a dušnost. Bohužel riziko úplného srdečního selhání se zvyšuje s odkládáním návštěvy lékaře-specialisty. Tomu přitom stačí jeden či více testů včetně vyšetření krve, rentgenového snímku hrudníku, natočení elektrokardiogramu (EKG), sken srdeční počítačové tomografie (CT) a záznam z magnetické rezonance.

Mysleme na své zdraví. Já vím, že žijeme v nesnadné době, kdy na nic není čas – kdy musíme stát/sedět a pracovat, jíst něco rychlého (sladkého/slaného), první bolest vyřešit zapitím prášku. Pamatujme si však, že jedno z největších lidských bohatství je zdraví.

Unikátní vydání magazínu FC Jak obstát v dnešní době ledové lze získat pouze zde.

Slovenští čtenáři si již mohou užít přímé zasílání objednávkou zde (v pravém horním rohu jen zaklikněte EUR).

© Petr Casanova

- Reklama -