10 maličkostí pro úspěšný den, které stačím před šestou ráno

Dříve bych nevěřil, co se dá stihnout brzy ráno.

Zamáčkl jsem budík, vyskočil z postele, hodil na sebe pár svršků a vyběhl do dne. To bylo všechno, co jsem dříve stihl do 7 ráno. Byl jsem jako vyoraná myš, která na ulici potřebovala velké kafe a měla jediné přání: Nějak přežít den.

Neuměl jsem si představit vstávat dřív, být v 7 ráno svěží, natož se těšit na celý den. Dnes žiju tak, jak jsem si neuměl představit.

Do 6.00 stačím všech 10 klíčových maličkostí pro úspěšný den. (A všechny vlastně díky běhání.)

  1. Hydratace

Tělo se probouzí dehydratované. Vodu potřebuje pro metabolické procesy. Proto první, co po vypnutí budíku dělám, je můj rituál s vodou. Vím, že tím vyplavím toxiny, snížím pocit hladu a vyruším bolesti hlavy pro zbytek dne.

  1. Strečink

Snad každý vstává ztuhlý a vím, jak je těžké do ranní rutiny začlenit cvičení. A to i mentálně – mozek je také ztuhlý a líný. Já ho oklamávám. Krátké svalové protažení pro mě totiž není cíl, ale prostředek – jelikož poté vybíhám do lesa, nechci si nic „urvat“. Přitom dobře vím, že účinky strečinku zlepší pro celý den mou flexibilitu, krevní oběh, držení těla, a hlavně sníží hladinu kortizolu (stresu).

  1. Poslech hudby

Jak nasadím sluchátka a vyběhnu, je po lenosti. Dobré pocity, pozitivní energie, sebevědomí a chuť do aktivit, to jsou okamžité účinky hudby. I během dne ji mám po ruce – pro zlepšení nálady, zvýšení motivace a výkonu. Ostatně, vede i k rychlejšímu večernímu usnutí a lepšímu spánku.

  1. Vděčnost

Gautáma Buddha řekl: „I kdyby Tvá jediná modlitba v životě byla DĚKUJI, úplně stačí.“ S každým krokem svého běhu si uvědomuji, že život není samozřejmost a co by za mé problémy lidé v jiných koutech světa dali. Ranní vděčnost mi pro celý den dopřává nadhled a odolnost. Všechna žabomyší dramata, která mě čekají, staví do úplně jiné perspektivy.

  1. Meditace

U řeky, v absolutní náruči přírody, se opřu vsedě o strom a stočím všechny myšlenky jen k dechu. Uklidňuje to. Užívám si, co slyším – ne telefon, ne příchozí e-mail, jen lesní život. Báječné mentální cvičení, které dokáže zrelaxovat jako 3 hodiny dalšího spánku (více jsem psal v magazínu FC), mě nabíjí přívalem energie, optimismu, koncentrovanosti. I když se po 10 minutách zvedám a zase vybíhám, v mysli tam zůstávám po celý den.

  1. Nastavení cílů

Už během meditace se třídí priority. Za běhu si pak čistá hlava ujasní největší cíle tohoto dne, seřadí je do fronty a promyslí konkrétní postup. Prospívá to produktivitě.

  1. Vystlání diáře

Můj den nesmí být jen práce, to bych mnoho neudělal. Pracovní úkoly tvoří 90minutové bloky, optimální pro udržení soustředěnosti a tahu, oddělené „antiprací“. Abych na každý pracovní blok měl energii a byl i pozdě odpoledne odpočatý, každodenní čtyři pracovní bloky prokládají tři nepracovní pásma: aktivní odpočinek, pasivní odpočinek a relax. Například: brusle, setkání se čtenářem, sauna/bazén. Nebo: posilovna, přátelé, masáž/vířivka. Střídání práce a „antipráce“ dává mému dnu nejen výsledky, ale hlavně barvu.

  1. Úsměv

Tělo je jako dynamo, samo si pohybem vyrábí pozitivní energii. Ať běžci začínají, nebo končí, je jim fajn. Důležitě nastavený přístup pro celý den. Snídaně mi víc chutná a zvykl jsem si na sílu z ještě jednoho úsměvu na sebe v zrcadle koupelny, než jdu z domu.

  1. Úklid po sobě

Ranní spěch svádí pohodit oblečení na podlahu, nechat nádobí ve dřezu, nevzít odpadky. Odnaučil jsem se i tento druh prokrastinace. Mám úplně jiný pocit, když se večer vracím do uklizeného domu a vím, že mohu pouze relaxovat.

  1. Ten nejtěžší úkol nejdříve

Dříve, jako vyoraná myš, jsem trpěl nechutí do práce. Obyčejná půlhodinka běhu změnila moji energii a odhodlanost. Vyloženě se těším na první úkol, který je v mém plánu vždy ten nejtěžší. Jednak mám dopoledne největší sílu a jednak si každý den užívám tím víc, čím snazší a lepší postupně je. A když vím, že končí saunou, vířivkou, večeří s přáteli nebo společnými okamžiky v rodině, kdo by si takového dne nechtěl užít o něco víc – a vstát dřív, když to znamená více energie i více zážitků?

Magazín FC, zaměřený na spokojenější a úspěšnější životní styl, zasíláme všem odběratelům přihlášeným zde. Komu nevyhovuje papír a čte raději z tabletu nebo telefonu, může využít elektronickou verzi magazínu FC zde.

© Petr Casanova