5 způsobů natěšení aneb Jak nabrat energii na pracovní týden

Tento článek nikdy nepochopíš, když nevyjdeš ven a zhluboka se nenadechneš a nevydechneš... Pak pocítíš, jakou energetickou síť představuje příroda a jak je život nádherně bohatý.

Neděli co neděli dostávám otázky, jak se vyrovnat s dalším pracovním týdnem. Možná už cítíte to pondělní ráno… Myšlenky „Ach, kolik toho BUDU MUSET stihnout…“ „S kolika (otravnými) lidmi se BUDU MUSET potkat…“ Smyčka povinností se utahuje kolem hrdla.

Jsme jako horkovzdušný balon, který se přes víkend vznášel, ale nyní nás znovu zatěžují vlastní pocity. Jak ty sáčky s pískem odvázat? Jak se odlehčit? Jak si i pracovní týden užít?

Neděle je optimální den na zavedení pozitivních návyků (vysvětlujeme si je i v magazínu FC). Nejsou těžké, jsou příjemné. A dají se zvládnout i v týdnu, pokud si je zařadíme mezi priority.

  1. Dopřej si zastavení

V reáliích moderního stresového života to není snadné, o to více je to potřebné. Vyšetřeme si každou hodinu/dvě pár minut na odpojení se od starostí. Stačí se zastavit, protáhnout se, projít. Nebo jen zavřít oči a vybavit si hezkou vzpomínku.

Jako bychom vzali duši do lázní na tří- až pětiminutovou uvolňující masáž. Nestojí ani korunu, a přitom je odměňující. Efektivita po ní vždy příjemně vzroste.

  1. Každé tři hodiny doplň palivo

Klidně si nastavme připomínku na mobilu, pokud zapomínáme. Každé tři hodiny v průběhu dne bychom si měli najít čas na jídlo, posezení u čaje, kávy, vody, a VŽDYCKY na oběd.

Statistiky uvádějí, že v Česku se věnuje obědu v průměru dvacet minut denně. Za tak krátký čas není možné adekvátní objem pevné stravy, aby nám dal odpolední energii, pořádně rozkousat, natož vychutnat. A kde je ještě čas na pomalé doplnění tekutin?

Jestliže i obědváme rychle, zbytečně spouštíme řetěz stresových reakcí. Tělo se zříká odpočinku, nemá dostatek energie – ani z klidu, ani z nerozmělněného či nedoplněného jídla.

Zejména večerní palivo lze přitom doplnit i bez velkých porcí jídla. Postačí sytá procházka, bohaté posezení s přáteli, naplňující poslech hudby. Čím více příjemných (pozitivních) okamžiků zařadíme do hektického dne, tím méně bude nepříjemných (negativních) okamžiků. Ačkoli se nám budou dít, budeme jim lépe odolávat, zvládat je s nadhledem a humorem.

Vůbec nejlepší kombinací je užívání pestrého jídelníčku spolu s přáteli. Je to dvojí vychutnávání příjemna, dvojnásobná dobrá energie. Navíc obvykle bez spěchu.

  1. Hýbej se, a nejen myslí

Říká se, že změna je život. Pohyb je změna. Změnou není po sedavém zaměstnání usednout „pro změnu“ k počítači a hrám. To je polozměna jen pro mozek, ne pro tělo.

Pojďme úplně obrátit život. Po práci najděme odvahu vypnout telefon, neotevírat doma pracovní e-maily, přes víkend nenahlížet do aplikací s pracovními úkoly. Pak hlava vypne a zregeneruje.

A nyní pojďme k tělu.

Dříve lidé více pracovali fyzicky a vydávali mnohem více energie než my dnes. Žijeme ve zpohodlnělé době, která nás paradoxně ničí. Je mnohem více syndromů vyhoření, a to jen kvůli fatálnímu omylu člověka, který si myslí, že když nedopřeje tělu odpočinek, více udělá. Opak je pravdou. Tělo, které si neodpočine, je unavenější a jeho celková schopnost vadne. Zhoršuje se koncentrovanost, výkonnost, komunikace, roste sklon k chybám.

Nekoncentrovanost a nekomunikativnost nás likviduje i směrem dovnitř. Přestáváme být schopni obhájit, co vlastně děláme, nerozumíme sami sobě. Se zhoršenou komunikací se svým vlastním Já přichází přehlížení varovných signálů, které vysílá tělo. Modernímu člověku vůbec nedochází, že riskuje své zdraví, dokud to s ním nesekne. Pak procitne a žasne, jak hloupě si vůbec počínal a za čím nesmyslným se vlastně hnal. A to jen proto, že otupěl sám před sebou.

Proto probouzejme tělo. Relaxujme příjemným pohybem. Zhluboka se nadechujme v přírodě, uvidíte, jak nás to učiní šťastnými. Naberme sílu do svých zásobníků, budeme ji potřebovat. Pracovní doba se prodlužuje, nároky na člověka neustále rostou. Buďme připraveni. Obstojíme.

Jaké dva další způsoby zkusme využít?

Otočte, prosím, na 2. stránku.