5 způsobů, jak nabrat sílu na nový pracovní týden

Kdekdo je na dovolené a Ty musíš do práce? Jak nabrat sílu na nový týden?

Neděli co neděli dostávám otázky, jak se vyrovnat s dalším pracovním týdnem. Možná už cítíte to pondělní ráno… Myšlenky „Ach, kolik toho BUDU MUSET stihnout…“ „S kolika (otravnými) lidmi se BUDU MUSET potkat…“ Smyčka povinností se utahuje kolem hrdla.

Jsme jako horkovzdušný balon, který se přes víkend vznášel, ale nyní nás znovu zatěžují vlastní pocity. Jak ty sáčky s pískem odvázat? Jak se odlehčit? Jak si i pracovní týden užít?

Neděle je optimální den na zavedení pozitivních návyků. Nejsou těžké, jsou příjemné. A dají se zvládnout i v týdnu, pokud si je zařadíme mezi osobní priority.

  1. Dopřej si zastavení

Příští vydání magazínu FC věnuji tématu Jak obstát v dnešní ledové době (myšleno teplotou mezilidských vztahů, práci nevyjímaje). Hned první bod totiž dnes není snadné praktikovat, ale o to více je to potřebné. Vyšetřeme si každou hodinu či dvě pár minut na odpojení se od starostí. Stačí se uprostřed pracovního kolotoče zastavit, protáhnout, projít. Nebo jen na okamžik zavřít oči a vybavit si hezkou vzpomínku.

Jako bychom se v myšlenkách odebrali na tří- až pětiminutovou uvolňující masáž. Nestojí ani korunu, a přitom je odměňující. Energie po ní vždy příjemně vzroste.

  1. Každé 3 hodiny doplň palivo

Klidně si nastavme připomínku na mobilu, pokud v zápalu práce zapomínáme. Každé tři hodiny v průběhu dne bychom si měli najít čas na jídlo, případně posezení u čaje, kávy, vody, a VŽDYCKY na oběd.

Statistiky uvádějí, že v Česku se věnuje obědu v průměru dvacet minut denně. Za tak krátký čas není možné adekvátní objem pevné stravy, aby nám dal odpolední energii, pořádně rozkousat, natož vychutnat. A kde je ještě čas na pomalé doplnění tekutin?

Jestliže i obědváme rychle, zbytečně spouštíme řetěz stresových reakcí. Tělo se zříká odpočinku, nemá dostatek energie – ani z klidu, ani z nerozmělněného či nedoplněného jídla.

Zejména večerní palivo lze přitom doplnit i bez velkých porcí jídla. Postačí sytá procházka, bohaté posezení s přáteli, naplňující poslech hudby. Čím více příjemných (pozitivních) okamžiků zařadíme do hektického dne, tím méně bude nepříjemných (negativních) okamžiků. Ačkoli se nám budou dít, budeme jim lépe odolávat, zvládat je s nadhledem a humorem.

Vůbec nejlepší kombinací je užívání pestrého jídelníčku spolu s přáteli. Je to dvojí vychutnávání příjemna, dvojnásobná dobrá energie. Navíc obvykle bez spěchu.

  1. Hýbej se, a nejen myslí

Říká se, že změna je život. Pohyb je změna. Změnou není po sedavém zaměstnání usednout „pro změnu“ k počítači a hrám. To je polozměna jen pro mozek, ne pro tělo.

Pojďme úplně obrátit život. Po práci najděme odvahu vypnout telefon, neotevírat doma pracovní e-maily, přes víkend nenahlížet do aplikací s pracovními úkoly. Pak hlava vypne a zregeneruje.

A nyní pojďme k tělu.

Dříve lidé více pracovali fyzicky a vydávali mnohem více energie než my dnes. Žijeme ve zpohodlnělé době, která nás paradoxně ničí. Je mnohem více syndromů vyhoření, a to jen kvůli fatálnímu omylu člověka, který si myslí, že když nedopřeje tělu odpočinek, více udělá. Opak je pravdou. Tělo, které si neodpočine, je unavenější a jeho celková schopnost vadne. Zhoršuje se koncentrovanost, výkonnost, komunikace, roste sklon k chybám.

Nekoncentrovanost a nekomunikativnost nás likviduje i směrem dovnitř. Přestáváme být schopni obhájit, co vlastně děláme, nerozumíme sami sobě. Se zhoršenou komunikací se svým vlastním Já přichází přehlížení varovných signálů, které vysílá tělo. Modernímu člověku vůbec nedochází, že riskuje své zdraví, dokud to s ním nesekne. Pak procitne a žasne, jak hloupě si vůbec počínal a za čím nesmyslným se vlastně hnal. A to jen proto, že otupěl sám před sebou.

Proto probouzejme tělo. Relaxujme příjemným pohybem. Zhluboka se nadechujme v přírodě, uvidíte, jak nás to učiní šťastnými. Naberme sílu do svých zásobníků, budeme ji potřebovat. Pracovní doba se prodlužuje, nároky na člověka neustále rostou. Buďme připraveni. Obstojíme.

Jaké dva další způsoby zkusme využít?

Otočte, prosím, na 2. stránku.

- Reklama -