10 způsobů, jak ustát strach z létání

A jde se! Důvod se bát, nebo těšit?

Podal jsem mu ruku a představil jsem se.

„Allright,“ odpověděl suše.

Zarazilo mě to. Copak mu nestojím za sdělení jeho jména? To musí říct jen „V pořádku“?

On postřehl zmatek v mých očích a usmál se.

„Steve Allright.“

Uklidňující jméno pro muže jeho profese – pilota.

Myslíte, že létání patří do efcéčka jen z hlediska životního stylu? Ne, pobyt na palubě je součástí osobního rozvoje. I v letadle se totiž učíme na sobě pracovat. Zejména tehdy, když máme strach z létání – když nechceme věřit statistickému číslu 0,00001 % a hlodá nás, že tím jedním případem z 11 milionů, kdy se stane letecké neštěstí, bude právě náš let.

Vím, že mezi čtenáři jsou ti, kteří létají moc rádi, ba naopak se v oblacích cítí povzneseni, jako by se na křídlech snad i narodili. Pak ti, kterým létání nevadí, ale pořád z něj mají respekt. Tento článek je však určen těm, kteří se létání bojí. Pokud létají, tak jen s velkým sebezapřením a lékem na uklidnění.

Steve je už třicet let kapitánem British Airways. Jeho kurzy pro zbavení se tohoto strachu prošlo již přes 50 tisíc zájemců a 98 procent z nich tvrdí, že se svého strachu zbavilo. Steve učí lidi na palubě přemýšlet trochu jinak. Jestliže se například přes velikonoční termín chystáte někam zaletět, ale současně se toho bojíte, tady je pár Steveových tipů, které Vám mohou pomoci.

Steve Allright pod trupem Airbusu 767 na londýnském letišti Heathrow
Steve Allright pod trupem Airbusu 767 na londýnském letišti Heathrow

1. Přečtěte si něco o tom, jak funguje letadlo

„Letadlo je jedním z nejdokonalejších lidských vynálezů,“ říká Allight, který si ostatně i proto vybral tuto profesi. „Když to maximálně zjednoduším, funguje na celé řadě vzájemně propojených zástupných systémů. Pokud jeden systém selže, je v letadle celá řada jiných, které stroj udrží ve vzduchu. Ještě nikdy se nestalo, aby leteckou nehodu způsobila jedna technická závada. Ve všech případech šlo o souhru několika velmi nešťastných náhod.“

2. Vžijte se do kůže letušek nebo pilotů

„Jestliže Vy letíte jednou za čas, my létáme stále. Není to jen naše práce, je to naše vášeň. Kdyby to bylo nebezpečné, nevykonávali bychom to. Pracovat se strachem z létání znamená v první řadě si představit motivaci pilotů a letušek. Pokud Vám během letu není do zpěvu, obraťte se na palubní posádky. Letušky a stevardi jsou proškoleni, aby Vám pomohli.“

3. Turbulence jsou přirozené

„Mnoho lidí zvyšuje svůj strach s turbulencemi. Je to ovšem opět nedostatkem informací. Turbulence je jedním z nejčastějších jevů v atmosféře, jako drn na trávníku. Termické proudění je nepříjemné a nepohodlné, aby v žádném případě není nebezpečné. Neexistuje případ, kdy by konkrétně turbulence způsobily vážnou nehodu. Je to normální součást létání. Letadla jsou ostatně konstruovaná právě s ohledem na existenci turbulencí a jejich zvládnutí patří k základům výcviku každého pilota.“

4. Letadlo je kluzák

„Mnoho falešných představ je způsobeno katastrofickými sci-fi filmy, které nemají žádnou souvislost s realitou, ale lidé je jako reálné přijímají. Jednou z velkých obav je, že pád letadla může zapříčinit selhání motorů. Za prvé, každé letadlo má minimálně dva a stává se opravdu velmi zřídka, že by vypadly oba. Za druhé, letadlo nelétá díky motorům, ale díky křídlům. Ty způsobují vztlak. Kdyby přece jen motory vypadly, je letadlo schopné normálně fungovat jako kluzák a doplachtit do bezpečí. Ostatně, na kluzácích obvykle piloti začínají.“

A co když jste už na palubě a zmocní se Vás strach?

Otočte, prosím, na 2. stránku.