10 skladeb, kterými Steve Jobs motivoval svůj mozek

Steve Jobs (5. října uplynulo 5 let od jeho úmrtí)

Bzučí Vám po pracovním týdnu v hlavě jako v úle? 

Připadá Vám konkrétní problém neřešitelný? 

Potřebujete uklidnit mozek a vrátit mu pozitivní, tvůrčí myšlení? 

A chcete to udělat nejlépe se zavřenýma očima, takže k tomu nepůjde využít ani tištěný magazín FC, který je pro tyhle chvíle určen?

A co být na chvíli Stevem Jobsem?

Co umí hudba

Na straně 30 aktuálního vydání FC ukazujeme, jak konkrétní tóny aktivují konkrétní části mozku. Tudíž jak lze hudbou vyvolat potřebné pocity a myšlenky. Sportovci to znají a před důležitými výkony tak stimulují své svaly. Jak ale motivovat mozek?

Poslechněme si, jak krotil svou „emotivní sopku“ v hlavě zakladatel Applu Steve Jobs (nedávnému 5. výročí jeho úmrtí jsme se věnovali zde). Z mnoha jeho motivačních skladeb vyberu jen deset. Až zavřete oči, představte si, že na vlnách těchto tónů vznikala nejhodnotnější firma světa. A to život vyměnil Jobsovi jen 56 let života.

Když pomohly jemu, proč by právě dnes nemohly pomoci Vám?

Imagine

„Představ si, že neexistuje ráj. Ani peklo. Ani státy. Ani náboženství. Nic, pro co by se mělo zabíjet nebo umírat…“ John Lennon vyprávěním snílka navozoval v Jobsovi takové soustředění, aby jeho produkty pomáhaly dělat svět v první řadě lepším místem – před obchodní výnos stavět smysl.

Highway 61 Revisited

Bob Dylan v biblické ironii zmiňuje Boha nabádajícího Abraháma: „Můžeš dokázat všechno, co chceš.“ Pasáž o tom, že i když to poprvé nevyjde, příště to může vyjít lépe (díky institutu ponaučení), byla pro Jobse velkou inspirací, jak jít i za takovým snem, který se ostatním zdá nedosažitelný.

Hard Headed Woman

„Hledám tvrdohlavou ženu, která mě bude brát takového, jaký jsem. A až takovou najdu, nebudu potřebovat nikoho jiného, ne ne ne…“ Cat Stevens v této nadsázce pomáhal Jobsovi koncentrovat se na svou práci a ne na stížnosti svého okolí, jaký je.

Goldbergovy variace

Bach sloužil Jobsovi jako vzor v dosahování dokonalé jednoduchosti a účelnosti. Jobs se podobně snažil o maximální zjednodušení technologií. I proto na jedné z porad namaloval červené kolečko a řekl: „Toto je to jediné, co chci. Tlačítko na vypalování hudby. Jakákoli další funkce je pro uživatele příliš složitá, tudíž zbytečná.“

Truckin‘

Kapelu Grateful Dead miloval na cestách. Zdlouhavé přejezdy a přelety využíval ne k nucenému odpočinku, ale k pozorování okolí a ke hledání nových námětů, inspirací, mezer na trhu. K soustředění mu navíc pomáhala opakovaná výzva: Udržuj směr!

Late for the Sky

Jackson Browne přemýšlivou baladou o ztracených příležitostech pomáhala Jobsovi vyvážit pohled na život. Připomenout, že není zisků bez ztrát, za zkušenosti se platí a neúspěch je stále krokem vpřed, pokud hledáme ponaučení a nevzdáváme se.

Beast of Burden

Rolling Stones zdůrazňují, proč si zachovat individualitu, i když okolí tlačí, abychom přestali být sami sebou. Jobs se díky ní lépe vyrovnával s lidmi dnes označovanými jako hateři. Usmíval se nad tou částí, kde má někdo touhu říkat, že „nejsme jeho typ a nebude nám věnovat svůj čas“, ačkoli nám svůj čas ustavičně věnuje.

Won’t Get Fooled Again

Politický manifest The Who učil Jobse nermoutil se z chyb, protože žádnou neudělá dvakrát. „Neopakujte staré chyby, raději dělejte stále nové,“ prohlásil Jobs, kterého bavila pasáž: „Nedej ze sebe udělat znovu blázna, ne ne! … Seznam se s novým bossem. Stejným, jako byl ten starý.“ (Stejný člověk, ale přitom jiný, poučenější…)

Blowin‘ in the Wind

Zatímco Lennon v první písni učil Jobse přemýšlet o světě, jaký ještě není, Bob Dylan jako autor tohoto textu ho přiměl dotahovat nápady a projekty, které už započal, a nepoletovat jen ve snových oblacích. Tím se Jobs zoceloval v tom, čemu se říká GTD (get-things-done), schopnost dokončovat i to, co je pracné.

Blue in Green

Miles Davis, ikonický jazzový trumpetista, zklidňoval Jobsovu mysl po dlouhých a těžkých dnech. U ničeho jiného prý lépe neusnul…

Potřebujete se také hnout z místa?

Odrazit se ode dna?

Vše podstatné o aktuálním vydání tištěného magazínu FC (s mořským dnem na obálce) je zde.

© Petr Casanova