Vydělává na úpravě selfíček a říká: Peníze a budoucnost jsou v mobilech

- Reklama -

mobil

„Sýrrrr,“ zvolal muž, napřímil paži a stiskl cosi na tyči. Žena, také vyfocení, se okamžitě vrhla na mobil, skřípnutý v tyči, a opět kysele vyprskla: „Ne. Zase to není ono…“

Miliony selfie-fotek (autoportrétů pořízených přímo z ruky) každou sekundu míří na Instagram, Facebook, Snapchat. Mít tak desetník z každého selfíčka, že? Ale jak? – také Vám to hryže v hlavě? Čtěte dál a možná začnete přemýšlet jinak.

V Americe říkají: Každý je jen tak cool, jak cool je jeho poslední příspěvek na sociální síti. Hlavně na fotkách chce každý vypadat dokonale. Ale problém je, že nikdo není dokonalý fotograf i model současně. Co s tím?

Kdekoli lidé nadávají nebo bědují, tam se podnikatelé radují, protože kde je problém, tam je příležitost. Na nepovedených selfíčkách si postavil byznys už český fotograf Matěj Slezák (o jeho zajímavém start-upu jsme psali zde). Ten se snaží přesvědčit lidi, aby místo neumětelského vlastního focení využili profesionálního fotografa s profesionálním přístrojem. Muž, kterého Vám dnes představím, uvažuje jinak. Říká: Jen si, lidé, klidně foťte sebe. Klidně s chybami. Já mám něco, co Vaše nedokonalé dílo zdokonalí.

Na Izraelci Zeefu Farbmanovi se mi líbí, že má dvě mobilní aplikace, ačkoli je sám neumí udělat. Mnoho nápaditých lidí si mylně myslí, že co je napadne, to musejí SAMI uskutečnit. Farbman patří k tomu zrnku populace, které pochopilo, že práci, které nerozumí, může udělat někdo jiný. Jemu stačí vymýšlet nápady. Ale o tom podrobně až v rozhovoru.

Farbman stojí za Facetune, nejstahovanější placenou mobilní aplikací na iPhonech a iPadech. Vynáší mu dvěma cestami:

Jednak platí uživatelé. Cenu 3,99 dolaru za stažení aplikace akceptovaly 4 miliony lidí. To je výnos 380 milionů Kč.

A jednak Farbmanovu firmu Lightricks (Světelné triky) na základě úspěchu Facetune podpořil první investor. Izraelský fond Carmel Ventures mu poskytl v přepočtu 240 milionů Kč – na rozvoj dalších aplikací. První z nich, Enlight, je již sedmou nejstahovanější aplikací na AppStoru, platformě pro iPhony a iPady, a milion stažení při ceně 4,99 dolaru za kus znamenalo výnos přes 120 milionů Kč.

Sečteno, podtrženo: dvě aplikace vydělaly 380 + 120 = 500 milionů Kč hrubého (nutno odečíst provize AppStoru a dalších platforem – obvykle činí kolem 35 % z prodejní ceny). A za co lidé platí?

změna muže

Facetune to říká názvem. „Vytunění“ (vyladění) obličeje. Pleť je na selfie-fotkách zbavena nežádoucích nedostatků – pih, vrásek, nezdravých barev; chrup vybělen.

změna ženy

Enlight je tak trochu Photoshopem v mobilu. S obyčejnou selfie-fotkou dokáže nádherné triky, mimo jiné jednoduše vyrábět vtipné koláže.

enlight

Ano, a za vším stojí muž, který říká: „Neptejte se mě na technické věci, já jim nerozumím.“ On je pouze na nápady. A na vize. Jeho hlavní vize zní: „Mobilní zařízení, ať už telefony nebo tablety, mají mnohem větší potenciál, než abychom v nich jen pasivně sledovali nebo sdíleli nějaký obsah. Mohou být zajímavější než počítač, protože mohou umět totéž, ale přitom se vejdou do kapsy.“ A zdůrazňuje: „Mnoho lidí si to stále ještě neumí představit a připustit, protože telefon je omezen svou velikostí, nemá takovou paměť, nedá se v něm uložit tolik dat, ale to všechno jsou problémy, které my, podnikatelé, vítáme, protože alespoň máme co odstranit. V mobilech je budoucnost. Tudíž i peníze.“

Protože si na Skypu udělal čas na krátký rozhovor, můžeme se dozvědět, jak při přeměně nápadu v čin vůbec postupoval, jak se obešel bez velkého počátečního kapitálu a co dnes z jeho aplikací dělá oslíčka, otřes se…

Otočte, prosím, na 2. stránku…