O tunelovém vidění aneb 6 otázek, které nás naučí, jak být produktivnější

- Reklama -

Miliony lidí večer ulehají s přesvědčením, že druhý den změní svůj život. Ale ráno (nebo další ráno) se vracejí do starých kolejí. V čem dělají chybu?

Většina pracující populace má jeden týden jako druhý. Přáli by si jinou náplň, vyšší pozici, lepší plat. Přejí si to tolik, že se jim ráno už nechce do stejné práce, na nižší pozici, horší plat – mají odpor vůbec zapnout počítač, zvednout telefon, oslovit prvního zákazníka.

Chtěli by se nějak odrazit, přeskočit to období, které si nepřejí. Cítí se jako sprinter, každé ráno zakleklý ve stejných startovních blocích a trénující pro svůj sen o olympiádě, ačkoli nemá vůbec žádnou jistotu, že se na Hry podívá. Co když všechno, co pro svůj sen dělám, je marné? – běhá nám každý den hlavou. A i proto ztrácíme víru, trpělivost, výdrž.

Jak to, že někteří lidé přesto nerezignují? Jak to, že se vypracují?

Jak vlastně přemýšlejí? Jak se motivují? Jak vnímají „hrozná“ pondělní (i všechna následná) rána?

Možná se následující strategii budete smát. Ale věřte, že funguje. Umožňuje totiž změnit svůj život prostě tím, že budeme zpětně sledovat to, co jsme udělali. Zajímá Vás to?

Motto: Nikdy svůj život nezměníme, dokud nezměníme to, co děláme dennodenně.

Mnoho lidí se domnívá, že změní svůj život, když se zaměří na výsledky. Ale co to vzít z opačného konce? Zaměříme-li se na změnu, pak výsledky přijdou. Ano, změna je slovo, které tento týden budeme mít v hlavě. K tomu, abychom si změnu co nejvíce uvědomili, nám pomůže 6 následujících otázek. K čemu vlastně jsou?

Ať chceme, nebo nechceme, tento týden nám určitě přinese nové zkušenosti. Je jedno, jestli je v tu chvíli označíme za dobré nebo špatné, ve výsledku to budou prostě nové zkušenosti. A na konci týdne, když si na níže uvedené otázky odpovíme, uvidíme, jak nám tyto zkušenosti vlastně byly užitečné.

Kdybychom byli magnetofon, řekl bych, ať spustíme nahrávací pásek. Zaznamenávejme vše, co nám pomůže odpovědět na otázky. Pochopíme, proč klidné moře nikdy nevychová zdatného námořníka. Jak problémy, na které možná budeme v příštích dnech nadávat, se na konci týdne změní ve vzpomínky, na které si rádi vzpomeneme: jako na překážky, které nás sice zapotily, ale o to více posílily a zformovaly.

Především nás ale tyto otázky pomohou naučit produktivitě. Produktivita není zaměstnanost, právě naopak. Sprintera v cíli nezajímá, kolik kroků na trati udělal (jak zaměstnaný byl vlastním pohybem), ale čas, kterého dosáhl. Ba dokonce často zjistí, že čím méně kroků dělal, tím lepší byl čas. Protože v pohybu byl efektivnější.

Těch šest otázek nám pomůže uvědomit si, zač opravdu stojíme. S čím jsme se během týdne dokázali porvat a co jsme díky tomu pochopili. Klást si ty otázky je návyk, kterým si zamilujeme nové týdny. Hlavně pondělní nepopsané listy a naši příležitost psát/tvořit svůj růst.

Ty otázky znějí:

1. otázka: Jaké nové možnosti a příležitosti mě tento týden posunuly?

Tato otázka rozvíjí „tunelové vidění“.

V tunelech se dějí nejhorší autonehody proto, že se lidé soustředí na jeden vzdálený bod na konci (světlo na výjezdu z tunelu) a ignorují provoz, cestu, nejbližší okolí.

V životě také směřujeme na svůj dlouhodobý cíl. Upínáme tam oči, ale je škoda jet jenom v každodenní rutině. Přehlédneme pak příležitosti, které máme kolem sebe. Učme se proto vidět periferně. Jak si vlastně ty příležitosti máme představit?

Nikdy nejsme tak staří, mladí, vytížení nebo přespříliš vzdělaní, abychom se nemohli naučit něco nového. I když funguje to, co právě děláme, sledujme, co se můžeme naučit od druhých, kterým to funguje lépe. I když pracujeme na svém produktu, všímejme si i toho, na čem mezitím pracují jiní. Inspirujme se, naslouchejme, třeba jak oni obchodují. I když máme svou strategii, třeba by šla poopravit, zefektivnit.

Většina lidí se snaží záměrně přehlížet, znehodnocovat, pomlouvat to, co jiní umějí lépe. Je to v první řadě jejich vlastní škoda. Neubližují druhým, ale v první řadě sobě. Přicházejí o svůj posun. Neučí se.

2. stránka: Pojďme k sobě. Co se můžeme naučit na svých vlastních krocích?