Mladým Čechům chybí trpělivost. Půjčují si „na klíny“ a stále častěji bankrotují

- Reklama 4 -

Když jsme před rokem rozjížděli First Class Academy, on-line školu podnikatelského vzdělávání, udivilo nás, že řada z 13 000 studentů hořela hned u první lekce. Neznali rozdíl mezi investicí a spotřebou. Nevnímali rozdíl mezi a) korunou, kterou utratíme (spotřeba), a b) korunou, kterou zasadíme jako semínko, aby nám z ní vyrostly koruny dvě (investice) a jednu z těch korun jsme pak mohli utratit. Rozdíl mezi oběma případy je v tom, že na utracení koruny v případu b) si musíme chvíli počkat. To je celé. Bohužel lidé jsou netrpěliví. A mladí obzvlášť. Raději utrácejí než investují. A má to fatální následky – říká Jan Malý, ohlášený společník veřejné obchodní společnosti Vše pro insolvenci.

Jeho zjištění by někdo překryl černou páskou, protože ta zjištěná jsou děsivá. Já ale naopak chci, aby to hlavně mladí viděli. Aby se podívali do zrcadla. Dokud je čas. A nejen mladí.

Austin

Katastrofa první: Špatné finanční plánování 

Malý říká:Dvě pětiny Čechů žijí na dluh nebo od výplaty k výplatě. Neplánované výdaje řeší často neuváženou půjčkou. Přitom se až 94 procent Čechů považuje za finančně odpovědné. Právě kvůli špatnému finančnímu plánování se mladí dostávají do problémů. Neumějí si dělat finanční rezervy a berou si i několik půjček najednou – které pak nejsou schopni splácet.“

V tištěném magazínu FC už čtyři roky ukazujeme příklady živnostníků a podnikatelů, kteří neměli moc peněz, někteří startovali z nuly. Ale naučili se finančně plánovat. A tím vybudovali zdroje, které je dnes živí. Už to, že někteří z ostatních Češi na jejich úspěch reagují slovy „to musel být podvod, to přece není možné“je patrné, kde je zakopaný pes. Ve vzdělávání. Lidem scházejí informace. Tedy, jiné než která z celebrit se dnes rozešla a v jaké ZOO se narodila opička. „Souhlasím, hlavním důvodem neschopnosti hospodařit je nedostatečné vzdělávání mladých lidí. Průměrní Češi neprocházejí za celý život vlastně žádným kurzem finanční gramotnosti. Ani na základních či středních školách, vyjma ekonomických škol, se základy hospodaření nevyučují. Nikdo zejména mladé lidi nevede k finanční zodpovědnosti,“ dodává Malý.

Jestliže to nezvládají rodiče, jak to mohou zvládat děti? Podle Malého se i proto Češi zadlužují napříč celým věkovým spektrem.

Katastrofa druhá: Reklamy

Nebezpečný alarm je u mladých, kteří jsou budoucností této země. Navíc mají finanční návyky předávat svým dětem. Mladí si nejvíce půjček berou ve chvíli, kdy se začínají osamostatňovat. Až 75 procent žadatelů o půjčku je ve věku do 30 let. Banky to samozřejmě vědí. Například úvěrovou smlouvu je možné uzavřít už v 18 letech a banky na tyto potenciální klienty cílí svůj marketing. Ano, vzniká nabídka úvěrů už pro takto mladé lidi!“ 

A dělají to nejen banky. Reklamy se rády zaměřují právě na mladé. Snaží se v nich vytvářet dojem, že jim něco uniká, že by mohli být out a pro partnery/partnerky ne dost cool a atraktivní, že – musejí jít do půjček. A výsledek? „Mladí chtějí co nejdříve mít především vlastní bydlení – tedy něco, na co nemohou mít ve svém věku peníze. Nemají trpělivost a jsou připraveni se okamžitě výrazně zadlužit i proto, aby měli domácnost kompletně vybavenou,“ krčí rameny Malý.

2. stránka: Co nás nejvíce štve a jak jsme se to rozhodli ovlivnit

- Reklama 5 -