Proč jsou seznamky jako loterie aneb 6 typů známostí na inzerát, do kterých stojí za to investovat

Před bankou postávala slečna. Já kousek od ní. Oba jsme na někoho čekali. Já na poradce. Ona… „Promiňte, nejste Martin?“ zaskočila mě.

„Lituji, nejsem,“ usmál jsem se. Ale v jejích očích se úsměv nezrcadlil. Naopak, viděl jsem v nich – slzy.

Vypadala jako cukrová panenka. Připravená na rande naslepo. Ale on se neukázal. Byla rozpačitá, myslela si, že ji možná viděl z dálky a ztratil o ni zájem. Už dlouho jsem nepotkal člověka, který by z vteřiny na vteřinu tak razantně ztratil sebevědomí.

„Povězte si, jak si má holka v dnešní době věřit? Nestojím za nic.“ Zněla poslední slova, která mi zanechala spolu s vtíravým konvalinkovým odérem Dare od Guessu.

Ještě dlouho jsem se díval za tím „nic“, jak odchází, než mi něco zatahalo za nohavici od kalhot. Pohlédnu dolů a tam malá holčička:

„Pane, to byla princezna?“

Spiklenecky jsem přikývl.

„Ano. Jen to ještě neví.“

Lidé si připadají prašivě, když vyhledávají vztah na inzerát. Nevím proč. Když věnujete veškerý čas zaměstnání nebo podnikání, jediný, s kým přicházíte do styku, jsou klienti, dodavatelé, zaměstnanci, nadřízení, partneři. Račte si vybrat… jedna varianta obchodně horší než druhá.

A přitom člověk vztah potřebuje. Usilovat o úspěch bez životní opory je jako učit se plavat bez záchrany. Pro člověka, který má málo času, není mnoho jiných řešení než seznámení online. Jenže je to loterie.

Loterijní svět je zvláštní. Číselné hry sází ten, kdo má málo peněz. Považuje to za logické. Přitom pravděpodobnost hlavní výhry je tak nízké, že by číselné hry měli logicky hrát spíše ti, kteří mají naopak mnoho peněz.

Na seznamky podobně chodí ti, kdo mají málo času a citů. Přitom pravděpodobnost zranění je tak vysoká, že by tam měli chodit spíše ti, kteří jsou naopak dostatečně asertivní a sebevědomí.

Proč je vlastně s láskou naslepo takový problém? Když dovolíte, zůstanu u paralely s penězi.

Do lásky se investuje podobně jako do finančních produktů. Podobně, zdůrazňuji, ne stejně. Ve finančnictví totiž existují dva způsoby investování. Můžete zvážit, KOLIK peněz z celkového objemu vsadíte na konkrétní investiční produkt, kterému věříte. To znamená, že nemusíte vsadit vše. V lásce tohle není možné. Tam existuje jen druhý způsob: vsadit, NEBO nevsadit. Nejde spekulovat. Nejde být věrný na 99 procent, protože to není věrnost. Nejde milovat na 99 %, protože to není láska.

Když prohrajete ve finančnictví, při diverzifikaci portfolia nikdy neprohrajete všechno. Když prohrajete v upřímné lásce, vždycky prohrajete všechno. A pokaždé pak trvá delší dobu, než se ve zraněném člověku obnoví důvěra a schopnost zase někoho milovat. Proč to tak je?

Představme si kapající vodovodní kohoutek. Umyvadlo je naše srdce. Když ho vypustíme (do někoho, koho milujeme), zůstane prázdné. Trvá delší dobu, než se opět naplní, nakape, až po okraj. Pak, když se tak stane, začneme zoufale hledat objekt, kvůli kterému bychom vytáhli špunt a vypustili do něj svou lásku. Nechceme přetékat. Je škoda citů, které přicházejí vniveč.

Proto chvátáme. Jsme netrpěliví. Kde je spěch, tam je větší prostor pro chybu. Jsme totiž schopni přehlížet to, co přehlížet nesmíme. Totiž – zda ten druhý má také dostatečně kapající kohoutek.

Když jen vypustíme své umyvadlo, bude prázdné. K tomu, aby zůstalo plné citů, potřebuje druhý přívod, dostatečně silný a neustálý pramen, který pomůže udržet hladinu lásky v našem srdci bez ohledu na to, kolik jí vypouštíme. To je jediná šťastná láska. Totiž: oboustranná.

Den co den si vyčítám, že jsem napsal knihu 250 zákonů lásky. O vztazích jsem nikdy psát nechtěl. Proto FirstClass nevznikal. Ale pak se den za dnem přesvědčuji, jak lidé potřebují lásku. Šťastnou lásku. Jak zvyšuje jejich produktivitu. A jak ji potřebují i ti, kteří nemají čas na seznamování. Ti ji snad potřebují úplně nejvíc. Protože když kohoutek kape velmi málo, je srdce zoufale prázdné.

Jak tedy poznat už na první pohled, že by ten, s kým si píšeme, mohl stát za celou investici?

Jakou by měl fotografii? Jaké vyplněné zájmy? Zapomeňte. Srdce nevybírá očima. Pro srdce je důležitých 6 faktů. Tehdy vytahuje špunt. Protože takový partner stojí za to.

Jakých záchytných bodů se držet? Otočte, prosím.