České versus seychelské myšlení: Proč má smysl druhý domov v zahraničí

- Reklama 4 -

„Jsi-li v rejži, tak ji odstav.“ Kuchařská zásada

Podnikatelé mají obecně jednu vlastnost: jsou zvyklí jednat, nečekat. „Než vymýšlet výmluvu a ještě pádné argumenty na podporu výmluvy, bývá rychlejší nalézt řešení,“ říká Richard Branson, britský podnikatel, dyslektik a vyznavač jednoduchosti. Když jsem jednou v tištěném magazínu FC vysvětloval Bransonův princip jednoduchosti, čtenáři mi udiveně psali: Copak geniální nápad může být jednoduchý? On nemusí být komplikovaný? My něco vymýšlíme a pořád se nám to nezdá cool, protože to není dost složité…

Každý úspěšný podnikatel ví, že právě naopak. Podnikání, které zákazník nedokáže vysvětlit jednou větou, je na něj příliš složité.

Třiatřicetiletému Petru Smětalovi stačí na vysvětlení úspěšného byznysu, který má s manželkou, dvě slova: Prodáváme šátky. V jednoduchosti produktu je krása. Od e-shopu se ovšem už posunuli. I proto, že se jim narodily dvě děti, dnes dvouletý syn a roční dcera, začali uvažovat o budoucnosti mimo tuto zemi a řízení podnikání na dálku.

Banyan Tree

Před rokem touto dobou jsem psal ze Seychel. O tom, jak je postaráno o děti (od první třídy hovoří třemi jazyky) i obyčejné lidi. Vzdálenost moře od vilky jsem krokoval na tomto videu.

Představa druhého domova v zemi, kde zrušili vězení a prodali budovu hotelovému řetězci Shangri-La, protože nebylo koho věznit, zaujala mnohé. Někteří se již na Seychely přesunuli, jiní podnikatelé si ostrovy na opačné polokouli omrkli během dovolené. Mezi těmi, kteří se mnou komunikovali administrativní formality, se vymykal šátkař Smětala. On totiž nezměnil adresu. Ale Seychely změnily jeho.

Z toho, co mi napsal po příletu do Čech, mi v hlavě rezonuje toto: „Důvodem, proč se tam chceme vrátit a snad i žít, není ta krása. Láká nás něco jiného. Vliv, který na nás Seychely mají. Chceme být opět těmi lidmi, kterými jsme se tam na chvíli stali. S jinými hodnotami, jiným uvažováním. Změnily nás, ale nedokázali jsme takoví zůstat po návratu do Čech. Postupně se vše vrátilo do původních kolejí. Jen ta vzpomínka, že někde jinde můžeme být jiní a žít jinak, v paměti přetrvává.“

O čem to mluví? Proč jsou z Čech mnohé věci nepředstavitelné, ale jinde naprosto myslitelné? Jak jednoduše se v zahraničí vymyslí podnikání? I o tom je tento článek.

Celé nové vydání tištěného magazínu FC věnuji Duálnímu myšlení. Ukazuji, že všichni jsme schopni ještě jednoho myšlení. Nezná strach, neúspěch, výmluvy, lítost, promarněný život. Smětalovi, a nejen oni, ho poznali na Seychelách. Petr to krásně vystihuje v myšlenkách, které sepsal pro naše čtenáře.

Také Vás napadají věty: Jak bych se tam živil? Čím bych se tam prosadil? Vždyť na to určitě nemám. Pak je 2. stránka přesně pro Vás.

- Reklama 5 -