Jak být správným laserem, lovcem a stromem aneb Komu dáváme investici

Motto: „Někdo sní o úspěchu. Já na něm pracuji.“ Estée Lauder

Zaměstnání mě nenaplňuje, chci změnu.

Nemohu sehnat vytoužené zaměstnání, chci se postavit na své nohy.

Mám podnikatelský nápad, který chci zkusit souběžně vedle zaměstnání.

Nejčastější motivace těch, kteří na začátku tohoto školního roku vstoupili do naší unikátní on-line školy podnikání. Ve First Class Academy jsme v bezplatném a placeném (konzultačním) režimu vysvětlovali, jaké chyby lámou začátečníkům vaz a jak se jim vyvarovat, a to nikoli podle učebnic teoretiků, ale na základě praktických zkušeností již úspěšných podnikatelů.

Prvním ročníkem prošlo cca 18 000 studentů. Těm, kteří to s podnikáním mysleli opravdu vážně a líbil se nám nejen jejich nápad, ale hlavně zřetelný get-things-done index (schopnost dotahovat věci), jsme nabídli pomoc jak investorskou, tak mentorskou, aby nápad, který stojí za to, co nejdříve a co nejefektivněji dostali z papíru na trh. Včera jsme nastoupili třetí investici, o všech budeme informovat.

Investovali bychom už dávno do více, bohužel se příliš často, i u šikovných a perspektivních hlav, opakují základní přešlapy, které posléze vedou k hrozivému číslu: Polovina start-upů končí hned v prvním roce, devadesát procent pak do pěti let. Proč se to děje a proč ani my nedáváme investici každému, i když svůj nápad považuje za jednoznačný zlatý důl?

SONY DSC

1) Buďte laser

Roztěkanost. Děsivý problém.

Víte, v čem je síla laseru? Nebo vody, která podemele břeh?

Soustředěnost. Zacílení. Do jednoho bodu. U laseru paprsek, u vody proud, u člověka vytrvalá a trpělivá koncentrace na JEDEN nápad.

Hlavní slabinou „geniálních“ hlav je paradoxně jejich největší přednost. Schopnost vymýšlet nápady. Než jeden nápad stihnou pořádně rozvinout, už přeskočí na další – který považují za aktuálnější. Žádný nedokončí.

Jsou jako lékař, který rozoperuje pacienta na více místech a žádný problém nevyřeší, natož aby ránu zašil. Přemýšlí totiž jen o tom, kde by ještě mohl být nějaký další problém…

Kdyby laser fungoval do šířky, nikdy nebude tak účinný. Anglicky se tomu říká focus. Kdo nemá schopnost focusovat, nemá tah na branku, natož get-things-done index – není schopen jednou započaté věci dokončit.

Focus je podstatou úspěchu bojových umění. Je to důvod, proč i trpaslík může skolit obra, pokud soustředí veškerou energii do jednoho slabého bodu soupeřova těla.

2) Ukažte alespoň jednoho zajíce

Milion nápadů, které vymyslíte, má nulovou hodnotu ve srovnání s jedním jediným, který uskutečníte.

Co jste dokončili? – to je první zásadní otázka každého investora. Opakuji: Neptá se na to, co jste rozdělali. Nezajímají ho výmluvy, proč jste něco ještě nedokončili. Ptá se výhradně na to, co jste dokončili.

Hřbitovy jsou plné „géniů“, jejichž nápady zemřely společně s nimi. Nápad sám o sobě nemá vůbec žádnou hodnotu. Je to jen slovo, dokud nepřijde člověk, který mu dá tvář. Který ho – uskuteční. Správná realizace je to jediné, co má cenu. Vůbec nerealizovaný nápad je bezcenný.

Aby člověk realizoval nápad, musí se naučit v první řadě focusovat. Investovat energii do jednoho místa. Tak jako lovec. Když prohání zajíce, nemíří na všechny současně. Dá na mušku prvního – a prásk. Pak druhého – a prásk. Kdo honí více zajíců (nápadů) najednou, žádného pořádně nechytí. Nezáleží na čase, který má k dispozici. Můžete ho nechat honit celou tlupu zajíců třeba rok, deset let, sto let, a protože se stále snaží ulovit všechny najednou, pořád bude s prázdnou. Problém není v čase, ale v lovci samotném. V tom, že nepochopil, že existuje jediný způsob, jak dokončit započatou práci – soustředit se na ni od začátku do konce.

2. stránka: Jak se pozná se zavázanýma očima začínající podnikatel od již úspěšného