7 způsobů, jak rozhýbat mysl (nejen) v pondělí

pracant

„Hlavně, aby hlava zůstala rychlá.“ Petr Kellner

Všichni máme stejně času, 24 hodin denně. Pokud v tomto času dosahujeme odlišných výsledků, znamená to, že čas využíváme s jinou produktivitou. Jak tedy zajistit, aby hlava, která rozhoduje o výsledcích celého těla, se udržela rychlá a produktivní a zvláště po neděli?

Odjeď na víkend, dovolenou, po návratu Ti to bude pálit víc – radí se obvykle. Mnohdy však má odpočinek opačný efekt. Chce se pracovat ještě méně. Jak to, že se odpočatému hůře vrací do aktivity? Proč po dovolené někdy potřebujeme spíše další dovolenou na zotavenou z přechodu do práce?

Je to prosté: Člověk je návykový tvor. Rád funguje v zažitých vzorcích, schématech a stereotypech. Jako celá příroda. Svůj mozek jen tak protáčíme na volnoběh, nové přemýšlení nás bolí. Je to stejné jako u jiných svalů. Ležet, necvičit, tak přece bude svalům nejlépe! – napadá nás někdy.

Ale k čemu to vede? Příroda nedělá nic zbytečné. I člověk se nepoužívaných buněk zbavuje, jestliže zakrňují a ochabují… jestliže je patrné, že je nepotřebuje. Jak tedy „nepřijít o rozum“? Jak se po volnu rychleji dostat do kondice? Jak zvýšit svou mentální efektivitu? Začnu od toho nejsnazšího…

1. Mozek není sklad

Mozek zpracuje za den desetitisíce myšlenek. Odevšad na něj útočí informace. Většinu vypouštíme. Ty, které jsou důležité, bychom měli zachytit. Ale aby nedošlo k mýlce – nemusíme si je pamatovat. Můžeme je ukládat mimo svou hlavu.

Máme zápisníky, diáře, připomínky v telefonu. Nemusíme si všechno pamatovat, stačí vědět, kde to najdeme. Je prokázáno, že čím déle se snažíme pamatovat si hesla, PIN a přístupové kódy, tím hůře pak snášíme změny těchto hesel a učíme se nová. Ne, mozek není sklad či sejf. Mozek je strojovna.

Snažme se, aby – řečeno počítačovou terminologií – fungovala naše operační paměť. Pak při prvním problému budeme hledat operativní řešení a ne lovit v archivu a naříkat nad minulostí.

2. Scházejme se s přáteli a rodinou

Kdo se vyhýbá společenskému životu, ten bohužel zakrňuje. Mozek není vystaven překvapivým podnětům, má sklon se odpojovat, vypínat za chodu (do standby režimu). Setkávání s novými nebo blízkými lidmi je podobnou formou mentálního cvičení jako luštění křížovek.

Při interakci musíme plánovat, vykonávat rozhodnutí, reagovat. V konverzaci stále něco očekáváme, řešíme, navrhujeme. Protáčíme závity i jinak, než jsme zvyklí (podle témat svých přátel), a mozek méně přemýšlí nad hloupostmi, které nás jinak o samotě sžírají. S přáteli nebo rodinou se navíc cítíme v bezpečí. Mozek tak snižuje hladinu kortizolu, destruktivního stresového hormonu.

3. Hrajme si

Bez mentálního procvičování mozek rezne. Mění se jen v údržbáře, pracuje jen na opakovaných činnostech a navyknutých vzorcích. Výrazně ho probere jakákoli novinka nebo neočekávaná událost. Alespoň jednou denně se tedy něčím překvapme, vyzvěme sami sebe na souboj.

Budeme-li ve střehu, udržíme si intelektuální potenciál a snižíme riziko vadnutí paměti. Uvědomme si, že ztráta paměti není primárně problémem fyzického, ale mentálního stárnutí. Mozkové buňky (paměť, logika) odumírají tehdy, když nejsou využívány. Musíme nutit mysl pracovat a růst. K tomu slouží nejen sebevzdělávání, ale i hry vytvářené vědci právě za tímto účelem. Od sudoku po Mah Jongg. Každý si najde nějakou oblíbenou, jakmile jich pár vyzkouší.

4. Doplňujme DHA

Je to zkratka pro kyselinu dokosahexaenovou, známou také jako omega-3. Hojně se vyskytuje jak v našem mozku, tak v rybách studených mořských vod. Zejména v lososech, tuňácích, treskách, ale i v sardinkách, ančovičkách či pstruzích. Pokud ji doplňujeme alespoň jednou týdně, prodlouží správné fungování mozku až o čtyři roky. Nehledě na to, že DHA je protizánětlivá.

A co jíst zbytek týdne? Čím si zpestřit stravu?

Funkčnost mozku jednoznačně zlepšují antioxidanty, které snižují oxidační stres. Jednu z nejsilnějších koncentrací mají borůvky (fytochemikálie dávají ovoci a zelenině barvu, říká se jim také barevné pigmenty rostlin, proto můžeme očima jít i jednoduše „po barevném“).

Paměti prospívá vitamin E. Ideální jsou mandle. Obsahují i další vitaminy a minerály, díky nimž jsou výživné, zasytí a mohou suplovat běžnou svačinu.

Mozek je také významně tvořen tukem. I ten tedy musíme doplňovat. Pochopitelně musí jít o přírodní („dobrý“) tuk. Jednou z nejlepších variant je avokádo, velmi „tučné“, navíc snižuje vysoký krevní tlak.

Oblíbeným ranním nakopávačem je černá káva, bohatá na antioxidanty. Ano, uklidňuje. Ale pozor, ve větším množství se chová jako alkohol. Unavuje, zbytečně zatěžuje srdce, svaly a uvolňuje adrenalin, který vyvolává vztek, podrážděnost a sklon konfrontovat se. Tím vytváří negativní energii.

5. Alespoň 30 minut cvičení

Jak fyzické cvičení souvisí s mozkem? Kardiovaskulární aktivita pumpuje do těla více okysličené krve. Pak se chováme jako auto, které díky většímu vstřikování benzinu jede rychleji.

S krví se rozlévají po těle živiny, hlavně glukóza, která pohání mozkové buňky. Navíc fyzické cvičení posiluje srdce, cévy a pomáhá předcházet mrtvici. Stačí 30 minut fyzické aktivity denně.

6. Alespoň 6minutové zdřímnutí

V noci je klid i čas na dlouhý relax. Mozek se odpojuje. Ve dne ale člověk, jako celá příroda, bere energii ze Slunce. Ve dne tedy nemusíme spát 8 hodin, stačí krátký spánek. Už 6minutové zdřímnutí osvěžuje funkčnost mozku a paměť.

Není nutné tvrdě zabrat, stačí podřimovat, klidně i slyšet hlasy. Mozek nevypíná, naopak provádí klíčovou práci – inventuru. Nějaké myšlenky skartuje, jiné uloží. Jako když si za dne uklízíme byt. Nebo když si na světle balíme kufr. Pokud naházíme věci bez ladu a skladu, vejde se jich do zavazadla méně. Nemluvě o zmatku, který v kufru/sobě máme, když nevěnujeme čas pořádku. I proto se říká „urovnat si myšlenky“.

7. Udržujme si šťastné myšlenky

S pozitivními emocemi pochopitelně lépe přijímáme a snášíme negativní informace. Z problémů pak snáze nalézáme cestu a řešení. Navíc pozitivní lidé s nižší úrovní chronického stresu dosahují výrazně lepších výsledků v paměťových testech.

Jak si tedy nedat otrávit šťastné myšlenky?

Chovejme se jako DVD přehrávač. Pokud do nás někdo vsune nosič s negativním filmem, jednoduše ho nepřijměme, vyplivněme. Když nám někdo nutí negaci, ignorujme tu hru a raději přemýšlejme o okamžicích, kdy jsme byli šťastni. Nechme je oživnout v naší hlavě, jako kdybychom je znovu prožívali. Vzpomeňme si na dialogy, které nás zaujaly, vůně, krásné pocity.

Ano, pro to nám slouží paměť. Má ohromnou moc změnit náladu člověka a jeho dlouhodobé zdraví. Připadá Vám, že jste žádnou radost v poslední době nezažili? Nemáte kam sáhnout? Chcete doporučit zážitek, na který budete ještě dlouho rádi vzpomínat? Popíšu Vám jedno z míst, kde jsem šťastný já. A hned příští víkend tam může zajet každý. Otočte stránku.

- Reklama -