Unikátní privátní letadlo míří do Česka

- Reklama 4 -

Do Česka směřuje unikátní letoun. Learjet 75 kanadského výrobce Bombardier. Příští týden by měl být na Terminálu 3 (privátní lety) letiště Václava Havla v Praze představen omezené skupině osob.

Po světě létá 54 exemplářů. V Severní Americe je bázovaných 43, zatímco v Evropě jen 4: po jednom je na Maltě, ve Francii, v Rakousku a Polsku. V Česku a na Slovensku není ještě ani jeden kus. Důvod? Můžeme jen spekulovat, ale nejspíše Bombardier u nás ještě nemá takový zvuk jako třeba konkurenční Cessna. Přitom Learjet 75 má i zajímavější parametry.

Je rychlý (0,81 Mach, tj. 992 km/h), nabízí 8 sedadel (plus toaleta) a dolet až 2040 námořních mil, tedy asi 3770 kilometrů. „Je to optimální varianta pro kupujícího, který chce zůstat v kategorii light/medium jetu, to znamená jsou pro něj důležité nižší akviziční a provozní náklady, a zároveň potřebuje létat se 6 až 8 lidmi do destinací vzdálených od Prahy nebo Bratislavy do 2000 námořních mil, tedy jak na jih Evropy včetně Turecka, tak do CIS,“ říká Marián Jančařik, asset advisor společnosti Colibri Aircraft, který ve střední a východní Evropě analyzuje trhy a zabývá se poradenstvím a zprostředkováním obchodu v oblasti business aviation. Na upřesněnou: CIS = Společenství nezávislých států, tedy Rusko, Arménie, Ázerbájdžán, Bělorusko, Kazachstán, Kyrgyzstán, Moldavsko, Tádžikistán a Uzbekistán.

kabina

Z konkurenčních produktů americká Cessna (například model CJ4) nabízí maximálně 6 cestujících s podobným doletem, tak jako brazilský Embraer (Phenom 300). Learjet 75 je považován v podstatě za upgrade oblíbeného Learjetu 45 (toho se společně s jeho sourozencem, Learjetem 40, během aktivní produkce dodalo 588 kusů, z toho 382 právě klientům v Severní Americe). Learjet 75 stojí 13 milionů dolarů, tedy asi 320 milionů Kč. 

bar

„Learjet 75 by mohl oslovit české, slovenské, ale obecně evropské klienty spojením své relativně rozumné ceny a optimální sedačkové kapacity s ideálním doletem a velikostí zavazadlového prostoru. Má také praktickou galley (kuchyni) s dostatkem odkládacích míst a možností podávat během letu plnohodnotný catering,“ podotýká Vladimír Peták, generální ředitel ABS Jets, největšího business aviation operátora v tzv. nových členských státech Evropské unie. ABS Jets má ve své flotile 6 Embraerů Legacy 600, 2 Embraery Legacy 650, 1 Gulfstream 550 a 1 Learjet 60 XR. Learjet 75 zatím ne. „Doporučil bych ho na komerční provoz a korporátní létání pro přesun managementu a VIP. Learjet je pro mě JET s velkým J, jeho skoro až evoluční vývoj z opravdového tryskáče je z křivek patrný dodnes.“

Název Learjet je spojením jména zakladatele, Američana Billyho Leara, a výrazu „jet“, označujícího proudové letouny. Značka s historií od roku 1962 přešla v roce 1990 do letecké divize Bombardier Aerospace kanadského koncernu Bombardier, který vyrábí i třeba kolejová vozidla (metra, vlaky, tramvaje). Letouny Learjet jsou na západě populární i mezi celebritami. Vlastnili je zpěvák Frank Sinatra nebo podnikatel Richard Branson.

A proč se Bombardier rozhodl pro prezentaci právě v Česku? Zdá se, že díky ABS Jets, která provozuje jeden z Learjetů. Vladimír Peták to glosuje slovy: „Partnerství mezi námi a Bombardierem existuje roky a je založené hlavně na osobních vztazích. Proto jsme pro výrobce logicky nejkratším spojením na možné klienty z private bankingu a charter-brokerage poolu.“

Tématu privátního a korporátního létání se věnujeme také v tištěném magazínu FC. Překvapíme Vás, že privátně je možné létat i levněji než ekonomickou třídou v běžné lince. FC zasíláme čtenářům, kteří uvedou svou adresu zde, na stáncích nenabízíme.

© Petr Casanova, foto: Bombardier Aerospace

- Reklama 5 -