Umění propustit: Jak to zvládají mistři

Jak outplacementují agentury

Najaté agentury mají lepší pozici v tom, že k propouštěnému zaměstnanci přistupují zvenku. Jsou pověřeni nepříjemným výkonem, ale nezaujatí. A hlavně konstruktivní. Kromě přítomnosti řeší budoucnost. Proto jejich exit interview přechází z pohovoru o situaci také k přednesení návrhů řešení této situace, stanovování priorit, zařazení do databáze uchazečů o práci, kariérovému poradenství, doporučení rekvalifikace a jejímu zajištění, tedy získání nových kompetencí, psychologickému či právnímu poradenství, zprostředkování zaměstnání, sebepoznání (účastí v Assessment centru), zorientování se na trhu pracovních příležitostí, zprostředkování kontaktů…

Při správně vedeném outplacementu dostává propuštěný zaměstnanec přiděleného osobního poradce, který s ním pak spolupracuje, dokud nenajde novou práci. Průměrná délka tohoto hledání je od tří měsíců do jednoho roku a většinou končí tím, že klient úspěšně prochází zkušební dobou v novém zaměstnání. Odměnou za tuto službu agentura inkasuje přibližně 20 % ročního příjmu klienta. Výhody jsou oboustranné: bývalému zaměstnanci se dostane účinné pomoci v náročné životní situaci a bývalý zaměstnavatel prokáže (i před těmi, kteří v práci zůstali) zájem o lidi.

splněno

Jak outplacementovat sami

Nejsnazší je, když zaměstnavatel vytvoří manuál s kompletními radami a doporučeními, co má pracovník udělat a kam se může obrátit. Nefabuluje, přímo spolupracuje s odborníky či agenturami. Tento způsob „interního“ outplacementu mohou provádět přímo manažeři daného zaměstnavatele. Není to žádná věda. Stačí zajít na seminář, posbírat informace a začít dělat pro lidi to „něco navíc“. Ano, stojí to čas i energii, ale nepochybně to ocení jak propouštění zaměstnanci, tak ti, kteří ve firmě zůstávají. Ostatně je prokázáno, že ve firmách, které poskytují pomoc propouštěným, ubývá negativních emocí. Navíc ani samotným manažerům neuškodí, když zjistí, jak vypadá skutečný HR marketing v praxi.

Co tedy mistr mezi manažery dělá při exit interview/outplacementu, aby si ho propouštění zaměstnanci dokázali vážit, respektovat a ctít i po tom, co jim řekne „Promiň, Tvůj čas tady právě vypršel…“?

pohovor

1. krok: Dejte zaměstnanci podporu a informace

Tohle ocení všichni lidé v těžké situaci. Kdo se náhle stane nadbytečným, potřebuje nejdříve podporu a informace, aby se zorientoval a uvědomil si, že život nekončí. K tomu ale musí mít člověka, který mu bude naslouchat a rozumět jeho situaci.

U propouštěných v první reakci dochází k naprosté ztrátě životních jistot. Vžijte se do jejich kůže: Ještě před minutou jste měli svou kancelář, kolegy, stůl, kytku v květináči, hrnek na kafe. A teď již nic z toho fakticky nemáte. Ocitáte se v situaci, o které jste slyšeli, ale sami stojíte na neznámé půdě. V té chvíli neumíte pořádně napsat životopis či motivační dopis (zejména když už 10 až 20 let pracujete u jednoho zaměstnavatele). A vlastně nevíte ani to, co bude zítra a co máte vůbec dělat, až se probudíte…

Na co je nutné propuštěného zaměstnance připravit a jak k němu v žádném případě nepřistupovat?

- Reklama -