3 dovednosti mistrů mezi lídry: Chcete, aby vaši lidé dostali ze sebe maximum?

„Být lídr neznamená být všude první. První procházet dveřmi. Ale ty dveře podržet druhým.“ Dietrich Mateschitz, nejbohatší Rakušan

Kdekdo chce práci. A v té práci dosáhnout co nejvyšší pozici. Poroučet lidem. Přisvojovat si jejich zásluhy. Hm. Ale kdo na to opravdu má?

Musí být odborník? Ne, vůbec ne.

Musí být extrovert? Ne, taky ne.

Nevěříte? Já Vám ukážu 3 dovednosti, které mají nejlepší lídři nejen v této zemi, ať jde o podnikatele nebo manažery v MLM nebo běžných firmách.

splněno

Dovolíte, pro lepší pochopení, odbočku do historie? V dávnověku byli lídry ti, od nichž se očekávaly odpovědi na všechny otázky. Jejich podřízení se od lídrů dozvídali, co i jak dělat. Lídr by ten, kdo v jejich očích věděl nejvíc – na tom stála jeho autorita. Ať to byl šaman, kmenový náčelník nebo král.

Dnešní lídr má jinou roli. Neočekává se, že by znal odpovědi na všechny otázky. Dnešní byznys je příliš složitý a komplexní. Dokonce ani nemusí být odborník. Je jako fotbalový trenér, který nemusí sám dávat góly, stačí když má správné hráče. A tak je lídr více koučem. Použitím koučovacích metod a technik ve správných situacích dosahuje lídr stejného efektu – má autoritu, aniž by musel vědět nejvíce a říkat lidem, co přesně mají dělat.

Koučování je zvláštní způsob vedení lidí. Kouč totiž především spojuje a inspiruje lidi, aby ze sebe chtěli vydávat to nejlepší. Tím jim pomáhá růst. Je zrcadlem, které ukazuje odpovědi tím, že je objevují lidé sami v sobě, a to proto, že správné odpovědi na většinu otázek, které si kvalifikovaní lidé pokládají, mají dávno v sobě, jen je musejí objevit. Koučování, které Vám nastíním, není žádná striktní věda a každý kouč si může osvojit svůj vlastní styl, který mu bude sedět. Ale základní 3 dovednosti by měl ovládat každý.

Tak pojďme na ně:

profesor

1. dovednost: UMĚT SE PTÁT

Před 10 vteřinami jste se možná pozastavili nad mým tvrzením, že správné odpovědi na většinu otázek, které si pokládáme, už máme v sobě, jen je v sobě musíme objevit. Vysvětlím to.

Položte člověku hádanku, rébus, úkol. Když se nedá podat, téměř vždy se po prozrazení správné odpovědi chytí za hlavu a řekne: „No jó, já to věděl!“ Správní učitelé své žáky navedou k odpovědi, ale nikdy ji sami neřeknou. Na všechno v životě si totiž člověk může přijít sám. Proto ani lídr nemusí o řešení problémů mnoho přemýšlet. Ostatně jeho 1 hlava bude z hlediska schopnosti nalézt správné řešení vždy v menšině proti X hlavám v týmu, kterým to v součtu nepochybně bude pálit víc. Správným ptaním se tedy lídr pouze vymezí prostor, jehož vnitřek jeho lidé zaplní svými odpověďmi.

Proces ptaní se má 3 postupné fáze:

- Reklama -